AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.063

Problem med bromsar på E46:an

bole
Har ett litet problem jag inte vet hur jag ska lösa...

Det är så att när bilen är stillastående...och jag trycker ner på bromspedalen så åker bromspedalen ner ...långsamt men säkert..kanske par mm i sekunden men d känns att den åker ner....sen låter jag pedalen komma upp igen o d kommer nå pysande ljud när den går upp...sen..om man ska panikbromsa...då känns d att d tar väldigt lång tid att full bromsverkan ska uppnås...

har åkt till en polare på verkstan och bytt bromsvätska...men det e fortf samma sak...(bromsbeläggen e nya fram)...har sökt lite om huvudbromscylindern osv men det verkar inte ge mig nåt alla snackar om nån bomb osv(vilket verkar vara på äldre modeller)...det kanske kan röra sig om nån packning och om så är fallet undrar hur man fixat det på bästa o billigaste sättet...misstänker att de på BMW lär ba säga "aa huvudbromscylindern e det, hit me pengarna"

nån som har några förslag? bilen var nyligen besiktigad utan några fel dock

MvH
brattwurst
Du har garanterat luft i bromssystemet (inte bra) det kan tex bero på en trasig sprängd packning eller dyl. Kolla så att det ej rinner in bromsvätska bakom tygmattorna (vid pedalerna)

Dina egna tips; Huvudbromscylinder tycker låter mkt troligt.
Har du nyligen jobbat med bromsarna öppnat systemet någonstans ? Det kanske räcker med att lufta alla bromsoken.

När du bes bilen..såg du möjligen då om bes gubben tryckte för "kung och fosterland" på bromsen med båda fötterna.

Sv bilprovning har lyckats med bravaden att trampa sönder min broms vid ett tidigare bes tillfälle.
bole
brattwurst tack för ditt svar...

jag har luftat systemet innan men det gjordes av en bilmekpolare till mig som annars jobbar med saab så jag vet ej om han gjort det på "rätt" sätt...(om det nu finns fler sätt att göra det på)... jag kan ha sett vätska bakom tygmattorna(men vad betyder det då? sprängd packning? är det bara att byta då?)

MvH
brattwurst
Det är viktigt att ni luftar systemet på rätt sätt: Börja med höger fram, vänster bak, höger bak, vänster fram.

Det kan gå åt att pumpa: 4-5 gånger på bromspedalen innan du ser helt bubbelfri bromsolja. Har du lyckats skall pedalen vara stum och ej släppa trycket.

Kolla även så att det ej läcker vid pedalerna..om så är fallet så följ då bara läckaget fram till källan.
bole
Tack igen för svaret

det talas om att det finns nån sorts "stång" som man kan dra åt...bromsstång lr nåt...är det nåt som finns på en E46-a?

MvH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fel ordning på luftningen!

Man börjar alltid längst bort från huvudcylindern och jobbar sig närmare. Det blir följande ordning:
1. Höger bak
2. Vänster bak
3. Höger fram
4. Vänster fram
5. Kopplingen

Vid luftningen är det viktigt att man inte trycker ner bromspedalen hela vägen till golven eller längre än man brukar göra vid max-bromsning. Då finns det risk för att packningen vänder på sig eller att den oanvända delen av stången är rostig eller liknande och rispar sönder packningen i huvudcylindern. Bägge alternativen leder till läckage...

Minst 8 "pumptag" med bromspedalen skall göras per bromskrets för att vara på säkra sidan! Givetvis fortsätter man mer än åtta pumpningar om det fortsätter komma bubblig eller grumlig bromsvätska efter åttonde pumptaget. Normalt sett brukar man få pumpa ganska många fler gånger på kretsen längst bort (höger bak), än övriga kretsar.
Glöm inte att fylla på bromsvätska efterhand i bromsvätskebehållaren. (givetvis börjar man med att suga ur så mycket bromsvätska man kan i den och ersätta den med fräsch, innan man börjar luftningen!)

Är det vått bakom/över bromspedalen är det nog risk för att du har läckage på huvudcylindern.
Bör åtgärdas snarast av flera anledningar. Dels är det givetvis en ren säkerhetsrisk, men det är även så att bromsvätskan kommer att lösa upp både färg och rostskydd där den får ligga och verka och då kommer rosten som ett brev på posten (dvs efter ett tag)!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bole
Om det är läckage så byter man hela bromscylindern Johan? Ifall det är så undrar hur mkt det kostar?

MvH
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror väl på var det läcker och skicket på prylarna i övrigt!

Kan i bästa fall räcka med en packning. (o-ring)
Vet inte vad en verkstad tar för det, men det kan nog ta några timmar om man räknar in lufting av bromsarna efteråt.
Du får kanske ringa och kolla med din verkstad!

Men kolla först så att det verkligen är läckage vid huvudcylindern!

Det sitter en vinklad plastanslutning i toppen av bromsförstärkaren (den stora runda plåtburken hitom huvudcylindern (om man sitter på förarplatsen och tittar framåt), den har en inbyggd backventil som skall hålla kvar vakumet.
På min bil gick den ventilen sönder och då pep det när man släppte bromsen efter man tryckt ner bromspedalen hårt. Jag tyckte även att pedalen blev lite svampig.
Bytte den och sedan var allt frid och fröjd igen.
Bytet var enkelt och ventilen var inte så dyr. (typ 70kr plus en femma för slangklämman som behöver bytas då den gamla är av perma-quick typ och måste klippas av)

Piper det när du släpper upp bromspedalen?
Försvinner det bromsvätska i behållaren?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
bole
DEt piper när jag släpper bromspedalen..eller snarare pyser...

ang bromsvätska..vet ej det än
bole
Har nu kollat undeer bromsarna på morgonen och i kupen i benutrymmet finns ingen läcka... så då undrar jag om det verkligen ÄR den cylindern
bole
cylindern=ventilen menade jag ...eller om det inte är huvudbromscyl.
Hallå! är det ingen som har problem med skeva skivor? Har bytt
mina redan vid 1200 mil. FÖR JÄVLIGT! tycker jag på en bil som kostar 380 000:-. Fick svar av en BMW- verkstad att jag bromsar
för lite. Jag undrade vad jag skulle göra. Fick svar att jag skulle ändra mitt kör sätt. Då undrar jag om man inte kan Köra en BMW
som man vill. (kör långa mil, bromsar sällan). Visste jag det här innan jag köpte den, så skulle jag hällre köpt en annan bil, som
tåls att användas (lite). Varför så stora bromsar när det inte fungerar vid vanlig körning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.