AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.005

Orginal bas ifrån H/K ?

Sida 2 av 2
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Hehe, ja att bygga ljud i en cab förstår jag inget av överhuvudtaget. Grunden till allt ljudbygge är för det första att man har ett rum att spela i, och det andra att det rummet är tyst. Gå loss på E60'n istället, den kan man nog omvandla till ett operahus med rätt prylar :)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
E60'ns Blingfaktor är 0, så det känns bortkastat... Den är ett transportmedel och inget mer, typ SL buss... ;-)

Håller väl med om resonemanget att man skall ha ett tyst rum, men resonerar man så går i princip alla bilar bort så fort de rör på sig.. Dessutom låter det bättre i bilen än hemma.. håller på att testa hela utrustningen (har skruvat ihop hälften i källarn) och i huset är det MYCKET mer skrot som börjar skramla av basen.

Senaste budet blir nog 2600W så det skall iallafall överrösta det mesta (alltså inte grannarnas SAAB 99'a utan motorljud, vindbrus etc)...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Casper: Om det inte framgick så vad jag ville komma till är att en bil är tämligen värdelös att spela musik i. :) Z3 Coupé i synnerhet med sin noll-dämpning. Har en onödigt trevlig hemmaanläggning och är väldigt musikintresserad och kan väl säga att den bästa bilen jag byggt ljudi är Saab 9000 som har utmärkta egenskaper när man noiskillat den, annars är det just hemma man ska lägga pengarna, i mitt tycke. Men visst, det e skojs att skruva och banka ibland =)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
btw.. 2600W på... säg 14,4V ger cirkus 180A. Don't think so, va? Nä nu börjar det likna raggarsnack. Mitt Genesis 5-channel lämnar 4x55W + 1x140W i 4ohm (uppmätt något högre på fabrik). Nypris på ett sådat steg var 9.000 när det begav sig och jag lovar och skriver under på att det räcker för att spela skiten ur de flesta på gatan idag. Satsa på bra grejjer och inte en massa hittepåwatt är mitt tips.

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jodå, det stämmer med 2600W, inget raggarsnack inte!! Jag tror MBQuart (allt utom HU) står som en bra garant för att det faktiskt blir så, deras grejer håller ju vad de lovar enligt all billjudspress. Jag har dock inte bestämmt mig för om monoblocket på 1000W RMS kommer in i bilen, beror på om 15" basen får plats...

Bra grejer..?!? Kan ju säga att exets bil (ny) inte kostade mycket mer än min stereo.. :-)

"Hittepåwatt", vilket underbart ord, blir nog närmare 5kW..

4x55+1x140 = 360W, torde ge det dubbla vid 2ohm=720W, om det är bra grejer som klarar låga impedanser. De två MBQ 4-kanalarna som redan är hemma ger 800W styck vid 2ohm, för ungefär samma pengar.. så, jag tror på dem. Öppen bil kräver dubbla effekten skulle jag vilja påstå...

180A strömuttag blir det ju bara i topparna och det skall de 3 x 1 Farads kondensatorerna greja. Lär knappast spela på den nivån under längre perioder heller så laddningen klarar sig förhoppningsvis..

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jotack, Genesis-steget spelar stabilt ner till 1 ohm på monoblock-delen av steget. Haha, det är ju för underbart... vad spelar du element på en sådan anläggning?! Hur dimensionerar du kablaget?

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
He he,,, mycket grejer blir det, 27 högt totalt.. Kablaget, hmm.. 2,5mm2 till alla högt, vet ej dim på strömförsörjning, det är samma till respektive konding/steg som till startmotorn (32mm2??).. avsäkrade på 140A var.

2ohm rullar allt på utom det ev monoblocket som körs mot 1ohm i högt.

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.