AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.007

Orginal bas ifrån H/K ?

Sida 1 av 2
Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
Jag har H/K:s orginal bas i bilen, är det något som vet om det går att byta ut mot något bättre. Vill helst ha kvar själva lådan och bara byta elementet. Hur svårt är det att komma åt elementet?
//Dahlskog
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Jag har aldrig sett hur den sitter... du har inte lust att ta lite kort på hur det ser ut? Hade varit intressant.

/Magnus
är det coupe eller roadster?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Om det är roadster så ser det ut så här: Länk och Länk

/Masten
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Ahh tackar... det var intressant att se... men om båda dom facken försvinner för att få in basen där så får jag nog fortsätta leva med att ha den i bagaget. Bättre än inget iaf.

/Magnus
Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
Tackar, har letat som en galning över nätet efter bilder.
Verkar som om det inte går att göra så mycket åt basarna, hade varit gott om de hade gått att få in en åtta eller tia.
Någon som har försökt?
//Dahlskog
Jag tror att Caspar försov sig i morse och lyser med sin frånvaro i tråden. annars hade du fått en låååång utlägg om stereobygge i Z3, basar, diskanter you name it.

____

Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
Jo, han måste nog ha gjort det. Hade varit roligt att höra hans åsikter. Efter att ha läst trådarna om hans stereo bygge så förstår jag att han inte hinner sitta vid datorn hela tiden;)
Glömde säga innan att det var roadstern jag menade.
//Dahlskog
Dahlskog: Om du söker på Powerbörsen efter Z3 så tredje bilen från toppen är en Z3M roadster svart. Där sitter en större bas mellan stolarna. Ta en titt på den o bli inspirerad...

No turboshit, just real power!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Dahlskog: Vill Du använda Dig av utrymmet så kan Du ju följa informationen som Masten länkade till (bilderna), jag har för mig att artikeln beskriver hur man uppgraderar orginalgrejerna. Tyvärr är det 4" (!!!??!!) basar i H/K kitet..

Nejdå, jag har inte försovit mig, kombinationen mycket arbete + nyinskaffat NFSU2 gör att tiden försvunnit.

Bästa & enklaste sättet att få lite bas i bilen är att använda utrymmet snett bakom/under sätena. 2 x 6,5" per sida är inga problem i en liten tight låda, annars kan man kanske få in en 8" på var sida med orginalstolarna beror lite på hur djup den är och om man kan ofra lite av benutrymmet. Själv sätter jag in en 10" på varje sida.. då Sparco stolarna är tunnare och dessutom inte blir justerbara :-) Skall någon annan sitta i förarstolen får de ta att det kanske inte passar dem perfekt..

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
xo
161
xoa
BMW Z3 Roadster 1997
Pioneer kommer med en ny subwoffer snart.
Den bygger (250x265x110mm breddxhöjdxdjup). Går nog att montera bakom stolen.Kika på deras hemsida:
www.pioneer.se , TS-WX22A heter den. Skall bli spännade och lyssna om det är något krut i den.

Hans
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Xoa: Den funkar garanterat att stoppa in bakom sätet, dock har den väldigt klena prestanda för en 8" bas, vilket iofs är förståeligt med det formatet.

Den klarar 60W RMS (jag antar att det är vad de menar med nominell effekt) och 40-200Hz. Mina 6,5" från MBQuart klarar 39-4200Hz, 70W och är klart mindre i så fall, 4 stycken får då plats vilket ger lite mer tryck. Tyvärr räcker inte den basen heller om man skall få lite punch i bilen... Så 2 x 10" (ner till 19hz, 300W RMS styck) i kupen och förhoppningsvis 1 x 15" i skuffen (ner till 16Hz, 700W RMS) löser problemet.

Frågan är hur mycket pengar man är villig att lägga på en stereo, min uppsättning landar en god bit över 50K och det kanske är lite mer än de flesta vill satsa... Fredrik M's variant (ingen stereo alls) blir klart billigare :-)

Masten, jag är ledsen, men jag tror jag fixar in 15" basen så den blir inte över...

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Jag har info om min ljuduppgradering (iofs coupé) på min sida nedan. Tjohejs!

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
Caspar: förstår jag dig rätt så menar att det skulle få rum bakom stolarna, sist jag kikade så fick jag för mig att det inte fanns nån plats alls. Måste sticka ut i garaget och kolla igen, kunde de inte gjort kupèn lite större?! Men det verkar ju inte vara olösbart, ni ger mig helt klart nya idèer. Vore skoj att se några bilder på ditt bygge Caspar.
Finns det några bra hål och dra kablar i genom bagagen och kupèn?
Vill gärna ha kvar orginal stereon, så det får väll bli högnivå till steget. Har läst här på forumet att omvandlare inte funkar så bra.
//Dahlskog
Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
Borde det inte gå att få in en åtta i orginal lådan om man trixar lite? Fast då börjar väll all plast att skramla.
Jäkligt snygg hemsida du har 328-Johan, i betastadie får du snart ta bort;)
//Dahlskog
Dahlskog: du röstade självklart på hans sida på länken högst upp till vänster :-) ?

____

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
328-Johan: Snyggt!!! Installationen ser skönt proffsig ut, ibland önskar jag att jag hade en Coupe.... sen kommer solen fram och jag cabbar ner.. :-)

Dahlskog: Jodå, det finns plats nere vid golvet bakom sätet, även om Du drar stolen längst bak, en 8" kan bli tight i det läget men dubbla 6,5" är lugnt..

8" i orginal H/K sublådan.. njae som Du själv säger det lär skramla en hel del. Du måste såga/borra upp mycket och då tappar den nog hela styvheten. Att tänka på också är att om Du vill återställa bilen, så kostar H/K plasten över 3.000:- :-(

/Caspar
Da
53
Dahlskog
Z3 roadster 2,8 -97
Z3c 4 ever
Jag förstår inte vad du menar. Vadå rösta på någons sida, är det något jag har missat?
//Dahlskog
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Dahlskog: På 328-Johans sida finns det en länk uppe i vänstra hörnet som lyder "Rösta på denna hemsida", klickar Du på den så kan Du lägga en röst på Johans sida.

Röstningarn sammanställs per vecka på passagen där veckans hemsida utses...

/Caspar
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Haha, en 8:a i org. låda?! En ordentlig ( _ORDENTLIG_ ) 6,5:a går knappt i, i alla fal i coupé-lådan... så det funkar mest som ren utfyllnad, någon slagbas blir det inte (läs raggarbas) utan en mycket välspelande och kontrollerbar... musikalisk bas. Har gjort en massa billjudsbyggen i mina dar och var såklart skeptiskt till 6:an.. men det funkar i en bil som M coupén, där man har basen i huvet, mer eller mindre. Men visst, man får ju lyssna när man står på tomgång, det är lite som att sätta en anläggning i en WRC-bil, inte mycket man hör när det ska gasas =)

Ny hemsa, i betastadie:
Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vore kul att lyssna på den lilla smidiga 6,5" sub'en.

Om Du tycker att man hör lite i Coupen under färd, så skall Du prova Roadstern nercabbad... Det går dock att överrösta motor- och vindljud med bra ljudkvalité, men det går åt mycket kräm och man måste inkräkta på mycket annat...

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.