AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.224

Knarrande ljud

160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Tjena experter.
Jag har ett knarrande ljud i bilen varje gång jag kör över ett gupp(vilket det finns ett antal i Lund). Funderar på vad det skulle kunna vara. Det är inte högt och låter inte direkt skadligt men jag funderar ändå. Kör man väldigt långsamt över gupp så låter det inte. Men i normal hastighet låter det.
Jag kan inte riktigt lokalisera ljudet men jag är relativt övertygad om att det kommer framifrån.
När jag bytte däck i helgen så jag att fjädrarna såg mycket fina ut. Ingen rost. Iaf fram...bak ser man inte direkt någonting.
Om jag trycker på bilen utifrån kommer inget ljud från någon fjädring.
Är det någon som har några tips på vad det kan vara och behöver det isåfall åtgärdas?
Mvh Daniel
brattwurst
Det är inte från förarestolen det knarrar då...? De brukar annars låta som gamla utdragsoffor efter ett par år.
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
näe det är jag rätt säker på att det int eär
brattwurst
Då skulle jag satsa på något av de främre fjäderbenen, kolla fjäder samt stötdämparen. Vilken sorts dämpare har du ?
Den är inte sänkt för mkt så att det tar emot i guppen ? Eller att tex hjulen slår i hjulhusen.

Vet att det förekommer att de bakre stötdäparebussningarna brukar knorra vid gupp,mm. Men då hörs det endast baktill.
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Jag har nu lyckats lokalisera hjulen till att komma från framfjädringen. När jag kör över gubb liksom skorrar det. Det känns också som om det blir ett högre och högre för varje dag. (eller så är man bara lite paranoid) Fjädrarna ser som sagt jättebra ut men hur kollar man skicket på stötdämparna?
Den är inte sänkt alls faktiskt.
Jag är mycket tacksam för alla tips.
Mvh Daniel
brattwurst
Gunga kraftigt på bilen framtill, och så ber du en kompis lyssna intill fjäderbenen. Känns den svampig i fjädringen typ: Cykelpump
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
jag har provat det och fjädringen verkar helt ok...den dämpar snabbt...går inte upp och ned. Inifrån har jag iofs inte lyssnat samtidigt jag förutsatte att man skulle kunna höra det utifrån.
/D
brattwurst
Kan även vara en spindelled som glappar...
E3
1.828
E36
USA bilar
Kolla så alla bussningar är friska.. och "sitter fast"
Skruvade 525 -90 som gnirkade, trodde det var fjäderbenslagringen eller rentav dämparen, efter lite krypande visade det sig att två bultar i framvagnen gick att dra åt något lite.. och tyst blev det!
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Var hittar man det? Bultarna alltså och hur kollar man bussningarna?
E3
1.828
E36
USA bilar
Kryp in under bilen, kika på var det rör sig vid fjädring, förmodligen har du en eller flera leder med bussningar, där sitter oftast genomgående bultar, kolldra de, kan behövas ett ganska långt dragskaft för det
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.