AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.407

Läcker ventilkåpspackningen kontinuerligt?

Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hej,

Jag märkt att det börjat synas små oljepölar under motorn. Har tidigar fått det påpekat att min vänstra ventilkåpspackning kan behöva bytas.

Om det nu är ventilkåpspackningen. Läcker det kontinuerligt där? Jag menar, går oljenivån ända dit upp även när motorn inte är igång?

Jag tycker det verkar som att ju längre jag stått parkerad ju större blir oljefläcken. Så läckaget verkar vara kontinuerligt.

Hälsn,

/FS
Tja, varje gång motorn startas så cirkulerar det ju olja i toppen och när du stänger av så blir det väl en skvätt kvar "ovanpå" varje topplock men troligen inte så mycket att det läcker ut även om topparna lutar.
Troligare är väl kanske att det läcker när motorn går och eftersom det tar en del tid för oljan att rinna utefter hela motorn så fortsätter det väl att droppa ett tag efter att du stannat, om det nu alls kommer från ventilkåpspackningen....
Prova med en seriös motortvätt så ser du ju varifrån det läcker...:)
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Hur tvättar man motorns vänstra sida? Jag menar, det är ju trångt som bara den.

Om det nu är så som du tror Harley, då borde det sluta rinna nån gång. Ska pröva att låta bilen stå veckan ut. (Tur att man har gångavstånd till jobbet.)

Vad finns det för andra troliga läckagekällor på M60'n ? Nån som vet?

Hälsn,

/ FS
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Visa användare
112
Fjattespatt
740IA -95 E38
Arkticsilver, TV/Nav
Tack Micke,

men där jag behöver tvätta behövs nån specialborste skulle jag tro. V8'an ser lite ut som ett V (faktiskt!). Tänk dig att du ska tvätta undersidan av V'et fast ovanifrån. Nån som gjort detta?

/ FS
Avfettning, diskborste, flaskborste och tandbörste.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
Tvätta underifrån...
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Byt packningen istället, runt 180:- och 10-20 mins skruvande. Min läckte vid körning men inte när bilen stod stilla.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Obs, det är två packningar, en inre och en yttre samt gummiplopparna under skruvarna. Byt på båda sidorna på en gång.

Mvh Björn
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
ett tips ang. motortvätt: gör det inte om ni verkligen inte behöver. M60 motorn är enormt känslig mot vatten och jag fick efter att ha motortvättat min både givarfel och vatten i tändstiftsbrunnarna. felen försvann efter ett tag, men jag har läst om personer som har fått byta både det ena och det andra efter motortvätt av V8:an.

Med andra ord, använd så lite rinnande vatten som möjligt. Om du kan, använd diskborste och trasa för att torka.
ja
135
jacobc
F01 740i -09
Jeep Wrangler -88
tänkte tillägga att även min varvräknare var död ett bra tag... detta gör ju iofs inte så mycket på en automat, men som sagt så är det mycket som kan flippa ur när man motortvättar.
Eg
86
Egon84
535iA -92
Motortvätt med vatten är alltid av ondo... särskilt om man använder högtryckstvätt.
Avfettning/kristallolja etc, borste, trasor och tryckluft, och en massa tid och tålamod.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Så länge man tar det lite lungt med vattnet tycker inte jag motortvätt är något problem. Man måste ju ha lite vatten för att få bort avfettningen. Men att blåsa på med högtryck är ju inte bra.

//Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.