|
|
|
|---|---|
Beamrider |
Efter en lyckad installation av stora färddatorn, undrar jag om någon har en bra beskrivning hur allt ställs in och hur finesserna kan utnyttjas och fungerar. Upplåsning av funktioner har jag läst på "Tips och teknik". |
|
Hej. Står beskrivet i instruktionsboken. Jag kan kopiera till dig om du inte har boken. Maila i så fall. Jag har förvisso sett här på forumet tidigare att man kan köpa en bok på BMW för en hundring. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Ett tips är att kika in på min sida där detta "behandlas" Länk tror du hittar det under nyttigheter Har du tips om installationen så är jag intresserad av allt då jag själv är i dom tankarna There could only be one... |
|
Beamrider |
Micke: Tack för erbjudandet,jag har instruktionsboken på tyska vilket inte jag förstår speciellt mycket av tyvärr, men jag hittade pcdoktorns site (inlägget ovanför, som för övrigt är klart värt ett besök, snyggt och välgjort. Men finns boken i svensk utgåva, vilket den säkert gör (?) så får det nog bli en sådan också. |
|
Är att rekomendera. Om man som jag inte fattar ett smack Tyska!!! /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
Beamrider |
Ja just det, lite info. om installationen önskades: Man bör ha följande installerat i bilen innan man börjar: Gult kontaktstycke, oftast uppbunden vid vänstra tutan, den är till yttertempgivaren. Kontaktstycket bakom klockan/färddatorn måste ha ca 20 kablar. En GM- modul box under baksätet, innanför plastkåpan till reläboxen på vänster sida. Bilar med ekhissar har tydligen denna box ganska säkert. Här ska även ett kontaktstycke till färddatorns tutrelä och matning också finnas. Har man detta är man klar för det ultimata tillbehöret :-) Nu behöver man skaffa: Färddator Mittkonsoll som färddatorn sitter i, om man inte är bra på att skära med kniv... yttertempgivare tutrelä till färddator blikersspak (fjärrkontroll till datorn) hokus pokus, så ska det funka, förhoppningsvis |
|
Beamrider... Hade du ALLA kontakstycken till blikersspaken? Jag tror jag saknar två av dom. Eller alla som sitter på spaken kanske inte behöver kopplas in? Berätta, förklara mera om just installationen för spaken. Jag fick inte till det. Hade förvisso lite ont om tid just då. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
Beamrider |
Ja det var bara "plug'n play" Det finns två kontaktstycke i slutet på kabeln (dom som trycks i bilens anslutningar under instrumentbrädan). En vit större och en svart mindre. I den vita, finns de "extra polerna" som datorn använder, i värsta fall finns kanske inte kablarna färdiga i bilens "hona", då blir det ju ingen förbindelse med datorn. Jämför original spakens vita kontaktstycke med BC spakens (den nya), kolla sedan om det finns kablar till de nya anslutningarna i bilens kontaktstycke. Annars får man nog mäta de nya polerna i det vita kontaktstycket och se om de får kontakt när man trycker på BC spakens kontakt. Hoppas det hjälpte lite, annars fråga mer, så får vi försöka lösa det. Nästa projekt blir farthållare, är det någon som vet någon som har alla delar till det så är jag intresserad. |
|
Beamrider... Jag ska kolla EXAKT vilka kontakter som sitter på "nya" BC-spaken i morgon. Har inte haft tid i helgen. Jag VILL ha dit den oxå!!! /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Till Beamrider Du verkar ha lite intressant info om färddatorn som jag vill åt. Jag har eftermonterat farthållare och kanske vi kan byta lite info? TIll er som är intresserad av att montera farthållare har jag lagt upp lite info om hur man går tillväga. Länk Surfa in på Länk |
|
|
Beamrider... Hej. Nu har jag "nya" BC-spaken framför mig. Den har följande kontakter/sladdar. 1 RINGKABELSKO. (1 kabel) (Vet var den ska sitta) 1 ENPOLIG svart kontakt. (1 kabel) (Vet var den ska sitta) 1 TREPOLIG svart kontakt. (3 kablar) (Vet INTE var den ska sitta) 1 TOLVPOLIG vit kontakt. (11 stift med 13 kablar) (Vet var den ska sitta) 1 NIOPOLIG grå kontakt. (2 kablar) (Vet INTE var den ska sitta) Vore GULD värt om du kan lotsa mig rätt här. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
Beamrider |
Pcdoktorn: Det jag verkligen skulle haft nytta av är nummret på farthållarens styrenhet, siemens eller bosch nummret, nummret du har på din eminenta supersajt är ju BMW's nummer, de flesta skrotarna har ingen aning om vad dom har skruvat av för typ av styrenhet, och kan bara se tillverkarens nummer på plastlocket. Datasurr... Vad jag har förstått så är i första hand GM modul boxen viktig (den under baksätet) finns tydligen ganska säkert på e34:or med elhissar. Den måste man ha om det ska gå lite lindrigare till väga. Sedan är det ju tempgivare m.m. som behöver kablar och framför allt ett helt gäng med kablar till färddatorn. Man kanske skulle försöka göra en info sida, jag också, lite inspirerande med allt detta, ska se om tid finns bara. --------------------------------- Micke: På min BC spak, finns, 1 ringkabelsko och en svart 1 polig, dom sitter närmast ratten som du vet, sedan har jag bara 2 kontaktstycke kvar, en vit och en liten svart, den lilla svarta ska ha en "hona" någonstans i närheten av rattstångens vänstersida. Så var det på min ijallafall, där den gamla spaken också nyttjade den lilla svarta honan. Den nio poliga grå kontakten som du har på din, finns inte på min, men därimot fanns fler kablar till den större vita, jämfört med den gamla spaken, således, anslutningar som BC'n använder. Hoppas det kan hjälpa lite... annars fortsätter vi. |
|
Hej. Jag ska pröva att byta spak i morgon. Man kanske inte behöver koppla in alla kablar. Ska i alla fall PROVA. Jag återkommer med resultatet. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Jahaja. Beamrider... Det gick INTE med min bc-spak! För lite sladdar och kontakter helt enkelt. (Tror jag) Du skrev..."en liten svart, den lilla svarta ska ha en "hona" någonstans i närheten av rattstångens vänstersida". Jag har en liten svart i bilen. ENPOLIG "hona". Den som skulle motsvara på "nya" spaken är TREPOLIG. SATAN. Ursäkta språket men jag blev lätt frustrerad. ALLA tips är VÄLDIGT VÄLKOMMNA!!! /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
Tjena, jag ser att ni surrar ang. den stora färddatorn. Jag skulle uppskatta om nån har översättningarna av felkoder från engelska till svenska, man har ju inte haft BMW så länge, så man kan ju inte dom där än. MVH: Fredrik |
|
Beamrider |
Micke: Du har troligen fått fel spak. Jag köpte en spak till farthållar-installationen av en osäker snubbe med hopp om att skulle vara rätt, men troligen är det till en E32:a Samma kontaktstycke men olika kabelanslutningar och polpositioner. Kan kanske vara det som är orsaken... |
Beamrider |
Tydligen finns det lite olika spakar beroende på om man har ABS m.m. också... |
Beamrider |
ehh... airbag, skulle det vara :-) inte ABS (hmm) Alltså, blinkerspaken till färddatorn är olika beroende på b.l.a. om man har Airbag eller ej. |
|
OK. Ska alltså leta rätt på en bil med airbag och bara rycka ur spaken. Bilen som min spak har suttit i är en -89 så det är ju inte troligt att den har airbag. TACK FÖR HJÄLPEN. Får leta vidare. /Nybliven BMW-ägare 01-11-17 Mvh. Micke Olsson |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.