|
|
|
|---|---|
|
Jag har nu 3 gånger under hösten råkat ut för att det kommit in väggrus i mellan bromsskivorna och bromsskölden med följd att det gnisslar och skär så in i bängen att fotfolket hoppar över häcken i panik. Jag har aldrig råkat ut för det här förut, har nån annan gjort det ? Jag antar att det lämnar snygga märken i skivorna innan sten släpper. | |
|
Samma problem på min fars bil. Låter hemskt. Problemet uppstod efter att han skruvat på 17" fälgar med en ganska öppen design. Det är nästan som någon form av magnetism som drar åt sig småsten och grus som i sin tur fastnar i mellan bromsbelägg och skiva. Helt makalöst jobbigt är det i vilket fall. Någon lösning på problemet har jag ej. /Anton |
|
|
Har haft samma problem idag, la i backen och backade en bit och vips var det borta! Det lät djävulskt illa så jag tror att stenen krossades. Kanske inte så bra för skivan... |
|
|
Skivan håller nog, men värre kan det vara med beläggen. Gör som Hoobs skriver, backa lite och bromsa till och från samtidigt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Har hänt mig oxå ETT ANTAL gånger, de brukar lösa sig när man backar en bit bara som Hoobs nämnde. ///Schumi |
|
Jeppe W |
På 520:in jag hade fick jag samma symptom, men där blev jag tvungen att skruva lös skiten för att få det att släppa. Det visade sig vara typ en tredjedel av en rostig karbinhake som satt å käkade belägg...(!) :) |
|
vanligt problem, har hänt mig flera ggr. /Johan |
|
|
Det där har hänt mig också, två veckor efter jag hämtat nya bilen (-02). Gissa om man håll på att ski.... Men de lossnar ju när man backar så det är ok. Hittade denna länk dock (SÖK som alla skriver) Länk Det enda problemet med detta är att de ni skriver de bara passar upp till -00 eller liknande, ska problemet vara borta på nyare bilar eller? /Christian Snart 535dAT -05 |
|
Jeppe W |
En amatörmässig gissning från min sida är att detta kan hända på alla bilar, beroende vilken typ av fälgar man kör med!? |
-BeeMWe- |
Jeppe W: JUpp :) |
|
Den amatörmässiga gissningen håller inte riktigt. Har råkat ut för gruset både med alufälgar (krysseker) och vanliga 15-tums plåtfälgar. Blir att köpa "stenavvisare" som ett äldre inlägg hade hittat. Måste säga att detta forum är en höjdare när man har problem eller frågor. / Anders |
|
-BeeMWe- |
Hm det stod visst inte oberoende |
|
"Stenavvisare" finns väl bara till framhjulen om jag inte har helt fel. Håkan |
|
|
Det är tydligen så. Men bättre fram än inga alls Anders. |
|
|
Jag tror det är så som många säger. Anledningarna till problemet är troligen dessa: 1. Fälgen (öppnare = sämre) 2. Däcken (mönster som drar åt sig sten och grus) 3. Bredden på däck i kombination av fälg (gruset och sanden "tumlas" inne vid bromsarna och kan lätt fastna bakom) 4. Grusiga vägar, sällan det händer på vanlig asfalterad väg, men det kan förekomma. Så det är ett ganska vanligt förekommande problem, men man skiter på sig varje gång det händer... låter mycket illa! /Hammar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.