AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.920

havererar hjullagret snart?

Ra
117
Rauski
520i -91
Har ett morrande läte höger bak (låter det som) och tror att det är hjullagret som låter. Har inte råd att laga detta just nu ,men om ett par månader .
Håller lagret så länge? det låter Ganska (inte jätte) mycket, vågar jag köra och hör jag på ljudet innan den NYPER.
På besiktningen nämde de bara att ett hjullager låter , fick ingen anmärkning på papppret.
brattwurst
Inte bra att köra omkring med ett trasigt hjullager det nyper garanterat ihop inom mkt kort. Känn på utsidan av fälgen om den är varm/het ? detta för att förvissa dig om att det inte är klumpen som hörs. Hjullager brukar oftast morra vid kraftiga svängar. (Finns SKF lager på Biltema ca 300:-) Lite knepigt att byta.
Ra
117
Rauski
520i -91
det morrar hela tiden och följer hastigheten
Vad är klumpen? och hur lagar jag om det är den som låter?
var vänlig och beskriv ....
brattwurst
Bakaxelklumpen sitter mittemellan drivaxlarna, det brukar "vina/skorra" om den i hastigheter omkring 70km/h
Kolla om det finns "HYPOIID OLJA" i den.(känns på lukten) nivån skall var precis i nivå med avtappningsbulten den undre av de två.

Såg att du hade en E30 320 på den är det väl trummor bak, brukar vara mkt vanligt bromsbackar,mm lossar inne i trumman. Tag förslagvis isär och kolla. (innan du köper baklager.

Kör även bilen någon halvmil och känn sedan på höger bakfälg om den är varm/het är den det så lutar det starkt åt lagret, du kan även hissa upp bakvagnen på domkraft och försöka att snurra runt hjulet, går det trögt då så lutar det ännu mer åt lagret.
brattwurst
Rättelse: Oljenivån skall naturligtvis vara i nivå med den övre påfyllningsbulten. (ingenting annat)
320-325
hmm vad jag vet så är bakhjulslager mkt billigt just på E30..
om jag inte minns helt galet så var det runt 250kr per sida. med därimot framhjulslagrena kostar 1000spänn eller vad det va. mitt hjullager vänster fram är dåligt. med det låter ganska mkt när man svänger o belstar det. men så har jag kört många månader om inte snart ett år. men börjar fälgen bli varm då går det nog fort.

mvh johannes

Supra MKIII
Ra
117
Rauski
520i -91
skall kolla oljan mm.tack för svaren.

Äntligen BMW :)
Ra
117
Rauski
520i -91
finns denna olja att köpa på en vanlig mack?

brattwurst
Jorå..men det bör vara en BMW godkänd HYPOID olja typ: Valvoline GL5.

Fråga "Olje Johan" här på forumet han vet exakt vilken hypoidolja du behöver. Om du väntar ett tag så får du säkert svar.
Ra
117
Rauski
520i -91
körde ett par mil och fälgen blev inte varm alls, betyder det att det inte kan va` lagret . min påfyllnings-skruv i klumpen är i dåligt skick ,men ska försöka få loss den imorron o fylla på olja

brattwurst
Det kanske är lättare att hissa upp bakvagnen för att konstatera om något av bakhjulen går trögt.

Du kan även känna på bromstrumman om den blir varmare på den ena sidan ? Det är ju ganska så kallt ute nu så fälgen kyls av ganska så omgående.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.