|
|
|
|---|---|
|
Tänte rensa bromsskivorna bak, de är mindre än 2 månader gamla och har redan fått den där förhatliga rostkanten längts ut på ca 0,3cm ung. Hade ingen bakom på motorvägen hem så jag tvärnitade 5 gånger i rad. Döm om min förvåning när jag kom hem och det inte såg bättre ut alls. Den jävla rostranden är likväl förbannat kvar. Ska det verkligen vara så??? *BAWORAK* | |
|
Hej! Antar att du menar där bromsklossarna aldrig kommer åt ;)Där finns rosten kvar alltid,och kommer fort också :) Det är värre om du har rost på friktionsytan,vilket jag inte tror du har...eller? Om du har på den ytan så har du ev ett kärvande ok där...Inget bra alls. Mvh Janne. |
|
|
Bromsklossarna tar inte längst ut på skivorna så denna rostkant får du leva med. En gång om året brukar jag hissa upp bilen och ta bort denna kant med en vinkelslip. Det går utmärk om man har motorn på tomgång med 3ans växel i så att bromsskivan snurrar sedan är det bara att slipa. Jag brukar använda lamellskiva (tror att det heter så) Oo=[][]=oO Länk |
|
|
janne t var snabbare :) Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Skönt att höra...Precis som alla har fattat. Inget på själva anläggnigsytan, där är det fint och blankt, utan just där längst ute på skivan. En liten liiiiten smal rand. Är det verkligen meningen at oken/klossarna inte ska ta där ute? Varför har man då den storleken??? *BAWORAK* |
|
|
Hur bred ska denna rostkant vara ungefär? Jag har en ganska bred rostkant längst ut på alla mina skivor, skulle ju vara jobbigt om alla ok kärvade. |
|
|
Ställ bilen i 1vecka sen är skivorna små rostiga. Broms skivor på bilar är så dom rostar skit fort. Men sånt bromsar man bort så fort man börjar åka. _ _ _ _ _ _ E34 520i 24v!!!! |
|
|
Ja men inte den där förbannade kanten på bakskivorna. Där fram är det ju alltid rent och fint och ingen kant. bara där bak. Har aldrig haft det fram, men mer eller mindre alltid där bak, även ganska kort tid efter nya skivor. Och där fram blir det ju inte så varför där bak? Varför tar oken/klossarna helt fram men inte bak??? Att det blir lite ytrost det vet jag, och det blåser bort på en gång nästan. *BAWORAK* |
|
| Fram oken är ju större och därmed också bromsklossarna. Det är väl helt enkelt konstruktionen som avgör detta. Hur pass stor diameter som beläggen tar. Det är lika på nästan alla bilar. Och det påverkar inget så länge inte kanten är för djup och tar i. | |
|
Man skulle kunna svarva av bromsskivan dom där ”mm” men nackdelen med det är att man måste ballansera om skivorna. jag vet ej vad det kan göra för funktionen, men tror ej att det är att rekommendera genom att dom flesta bila har den konstruktionen med en sorgkant på skivorna. Oo=[][]=oO Länk |
|
|
Att svarva av bromsskivorna och på så vis minska deras diameter är verkligen INTE att rekomendera! Att skivan får en liten rost-rand längst ut är fullt normalt och påverkar inte varken bromsverkan eller funktion. Mvh, Kalle _____ 525an: Länk |
|
|
Tycker ändå det är en lustig konstruktion. *BAWORAK* |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ring BMW :)) ///MVH Hasso Länk |
| måla kanten med nån värmetålig färg då.... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.