AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
569

AKUT 528ia -84, kylningsproblem

Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Har problem med kylningen på bmwn.

Bytte termostat pga att jag inte hade nån värme i bilen, samtidigt passade jag på att byte vattenpumps- och termostathuspackning för dom var tveksamma.

Nu kom värmen in i bilen, MEN motortempen går upp och lägger sig 5mm under det röda på tempmätaren, och så kokar det upp ur expansions kärlet.

Har fyllt på med kylmedie först från exp.kärlet och sen fyllt i "inspektionshålet" ovanpå termostathuset, och slutligen luftat med den lilla skruven ocanpå termostathuset.

Topplockspackningen ska vara bytt av förre ägaren strax innan jag köpte bilen. Och det är normal färg på oljan.

VAD kan det vara. jag blir tokig.

Båda slangarna från termostathuset blir varma, kylaren är rengjord och utan läckage.
Allt verkar friskt med nog f*n kokar bilen.

Behöver akut hjälp, orkar inte ha det såhär.

suck...squeece...bang...blow...brilliant!
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Fungerar motorfläkten?

rodge dodge
Länk
bustorp
Verkar nästan som det finns lite luft kvar i a f.....
Förresten, hur varm gick motorn när du inte fick värme i bilen?

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Fyllde nyss på nytt i min. Det tog 2 timmars luftande o blåsande för o få ur luften o få den att sluta koka. Körde en vända upp o ner längs gatan när jag fått i nästan fullt, när ja kom tillbaka o lyfte på locket till expansionkärlet så kom det sista ut...men det tog sin tid.
Hörde att det skulle bli lättare o få ur all luft om man ställde bilen med fronten uppåt. Tydligen nåt med att värmepaketet skulle vara så högt placerat. Vet inte om det var det som hjälpte mig men kanske värt o testa.
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Motorn låg en bit under det normala på skalan innan jag bytte termostaten.

Ett par beemer åkande kompisar sa också att det antagligen är en luftficka kvar nånstans i systemet, en jobbarkompis trodde att det var toppackningen som var blåst, fast då borde det vara klägg i oljan och bli kondens på ett papper om man håller det bakom avgasröret och det blir det inte.

Så (ta i trä) mest troligt är att det är en luftficka kvar nånstans, ska se om en mekaniker jag brukar anlita har tid o gå över besten denna veckan.

För jag vill bara åka åka och åka med den grove motorn.

bustorp
Prova magnus tips o ta god tid på dig när du luftar. Jag tror du lyckas.....

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jag har och har haft ett flertal BMW-bilar med M30-motorn (bla i 25 år en 3.0S och i 20 år en 630) och jag har aldrig någonsin haft problem med luft i kylsystemet. Har bara hällt i kylvätska, varmkört, ev. efterfyllt, luftat vid termostathuset och tutat och kört!

Däremot har jag haft dina symtom flera gånger och orsakerna har i så fall vanligtvis varit:
1. Defekt slirkoppling i kylfläkten så att denna inte kyler ordentligt
2. Kylarlock som läcker så att det inte byggs upp något övertryck i kylsystemet
3. Kylare där dom tunna kylflänsarna frätts bort så att kyleffekten varit reducerad
4. Varmt väder och långsam körning i bilkö under lång tid (även om hela kylsystemet är OK)

Per L
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Ok,
Kan ju erkänna att slirkopplingen i kylfläkten känns konstigare nu än den gjorde innan. Försökte släppa den med en 32 blocknyckel men lyckades inte, och efter den behandligen så spinner den inte lika lätt.

Stod att det var så enkelt i haynes boken, "sätt en 32:a över muttern och slå till med en hammare i änden på nyckeln så lossnar den", men jag fick inte loss den och sen snurrade den inte lika bra som innan.

Hur ska man egentligen få loss kylfläkten? och går det att byta slirkoppling?

Pär..... Du vet att fläktkopplingen har vänstergänga va....dvs fel håll...
Och när jag brukar lossa den så brukar jag ta en polygrip och hålla emot remskivan med en stor platt mejsel...detta har alltid fungerat för mej..

Och ja fläktkopplingen går att byta när man fått bort "propellern" , den bör kosta ca 990 kr...bara att bulta av den gamla och bulta på den nya...

Billy B-10
Länk
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har du kontrollerat vattenpumpen? Det låter verkligen som kylarvätskan inte cirkulerar. Om kylarslangarna före/efter termostaten är varma så öppnar termostaten som den ska och man bör kunna bortse från luft i systemet iaf där. Det kan iofs finnas luft i värmepaketet. Men kolla vattenpumpen först.
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Pär: Har du kollat att du satte i termostaten åt rätt håll? Om detta med motortemperaturen började efter att du bytte termostat så ligger ju det ganska nära tillhands.

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
58
Pär Wallberg
318i -89 Sedan
328i -95 Sedan
Termostaten sitter rätt, passar bara åt ena hållet i t-huset.

Lämnade bmwn till en bmw mek här och han kollade och sa direkt att det är vattenpumpen, och tänker man efter så verkar det rätt logiskt.

Förut med en rutten termostat så stod det och läckte igenom vatten hela tiden och pumpen virvlade runt på kvartsfart, vattnet cirkulerade och blev aldrig något vidare varmt.
Men nu med en ny termostat så stänger den och öppnar som den ska men pumpen har ingen chans att hänga med så det börjar koka i slangarna och vidare till expansionskärlet.

Nog en usel förklaring, men jag får en vattenpump imorgon och ska byta på bmwn på fredag kväll.

Sen får vi se hur det går med att få luften ur systemet, ska leta upp en brant backe och arbeta i. :)
(eller lättare, köra upp framvagnen på nån form av ramp)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.