AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.982

Självhäftande aluminiumduk lr liknande?

Sida 1 av 2
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Tjena...

Är det någon som vet om det finns någon form av självhäftande aluminiumduk eller liknande som kan klistras fast på torpeden, och i så fall vart man kan få tag i sådan???

Följ utvecklingen av 535 BiTurbo på Länk
Jeppe W
Ska du ha som värmesköld? Jag e oxå intresserad av lämpligt material för värmeisolering!
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Japp tänkte det, men kommer göra egna av aluminium och keramisk duk...

Tänkte själv använda tunn aluminiumplåt, sedan är det bara att knacka den som man vill ha den(formbar efter karossen tex)
Funderar iofs på om man kan behandla den på insidan mot karossen, med någon spray eller likn som inte leder värme typ "Carlofon Asbest spray" :)
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vet att det finns aluminiumtejp att köpa. Den är ca 5cm bred, så det blir ju en del tejpande :)

///Jesper

BMWCS #5494
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Japp, finns en tejp som isolationsfirmor använder.. "isover" står det på den, finns även en som e utan text, tunn och fin. Ska kolla på jobbet vart vi köper från (blir dock inte förrän torsdag)

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Vi köper den från den lokala ventilationsfirman, så trava in på nån firma i din närhet ska du se att dom kan fixa fram nån rulle, men den kostar lite grann.. finns i olika bredder.

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Jeppe W
Finns det inte risk att klistret på tejpen släpper av värmen, eller finns det olika "värmeklassningar" på rullarna?
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Personligen sodde jag med mig en liten tunn alu-plåt-bit från jobbet.. får se om mán lyckas knacka till han lite ;)

Mvh
Uffe
Jeppe W
Det är fult att sno saker... :P
Jeppe W
Hmmm, jag kom att tänka på en fiberduk med flamskydd, fabrikat Roxull som hade en hög värmeklassning, ska kolla här på jobbet vilka tjocklekar den finns i. Nackdelen är att bitarna är rätt stora, så är man flera går det ju att dela. Rimmar oxå!
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Hehe, låt mig ändra till "låna" då... Jag kan kanske fixa alumiumplåt till någon välbehövande.. dock inte flera kvadrat meter.. men någon liten bit kanske.. till bra billig peng..

Mvh
Uffe
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
Nån gång under skolgången fick jag veta att den bästa isolatorn är luft. så varför inte montera en aluminium plåt ett par cm framför torpeden med distanser? billigt och rätt enkelt ju...

Tunna dyra tejper verkar inte vara det optimala om man ska isolera en hel torped...
Jeppe W
Roxullen fungerar ju på det viset, ett par millimeter mineralull på ena sidan (luftspalt), på andra sidan blankt metallskikt!
Ras.mus
Man behöver isolera mot två typer av värme, ledningsvärme (luft isolerar bra = mineralull) samt strålningsvärme (metallskikt a la aluminium isolerar bra)

Ett vanligt sätt är att ha en cm mineralull, som du t.ex. kan ta från gamla bilar på skroten o klä detta med tunn aluminiumplåt. Då reflekteras värmestrålning och den värme som kommer genom plåten får det svårt att ta sig vidare.

Annars verkar Mickes lösning egentligen bäst eftersom du då får ventilation i luftskiktet oxå. Det är ju inte fel aknske? Däremot är det nog svårt att få till jämna distanser, du får säkert något ställe där plåten ligger mot. Dessutom får du ett icke vackert skrammel ifall plåtet ligger mot karossen. Men kan du lösa det så!
Jeppe W
Här är en bra länk;

[Länk
Jeppe W
Kanske funkar bättre så:

[Länk
Mi
117
Micke325
325i -94 Limo
En tunn aluminiumplåt är ju ganska mjuk och går jätte lätt att forma. Jag tänker iallafall testa i min bil, blir det inte bra får man väl krypa till korset och köpa dyrare isolerings grejjer då =)

Mvh Micke
Jeppe W
DYRT e bra!! eller hur var det nu...hmmm
Visa användare
520
BMW-Izze
535i -86
525 TDS -93
Har gjort det första värmeskölden nu, använde 1mm aluplåt med ca 1cm keramisk filt bakom...

Bilder finns på länken nedan

Jeppe W
Kan bli bra de där...snyggt jobbat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.