|
|
|
|---|---|
|
Min 535:a har nu rullat 26000 mil och jag tycker det börjar "ticka" lite för mycket om toppen nu.Vad mera än kamaxeln behöver jag byta? | |
Racing Mike |
Det är väl hydrauliska lyftare i den va? Är du säker på att du inte har för gammal olja i eller att det helt enkelt är en skit oljan. |
Axel |
Tror inte att det är hydraliska tryckare på den.Om det är kammen så byter man även tryckare och styrningar,en kostnad på mellan 10000-15000,men är bilen frisk i övrigt så kan det nog vara värt pengarna. R6 är bäst |
BMW-Yoda |
Det är inte hydrauliska lyftare utan vanliga vipparmar. Dom kräver också justering med några tusen mils mellanrum. Skitlätt att justera. När du ändå är där skruva loss oljeröret som förser kamnockarna med olja, och kolla så att hålen inte är täppta. Så att det tickar kan vara som att det behövs en justering. Dock kan det vara kammen som är på G. Men det brukar knacka på ett grövre sätt om du förstår hur jag menar. Kammen kan du också syna, men det kanske är svårt att se slitage om man inte vet hur det ska se ut. BMW-Yoda |
| Någon som vet säkert om det finns hydrauliska lyftare eller ej på 535-88? | |
|
Nej det är inte hydrauliska ventillyftare på din motor! Det är den sk M30-motorn som kom i slutet av 60-talet som 2,5 och 2,8 liter och som tillverkades tills 3- och 4-liters V8:an kom (tror jag det var)! Den har vipparmar som justeras manuellt! Per L |
|
|
Tack för info Per L. Hur stort ska ventilspelet vara? Varm eller kall motor? |
|
|
0.30 kall 0.35 varm både insug & avgas |
|
|
För att konstatera om kammen är sliten kan du känna med nageln på kamnockarna. Det skall inte finnas några spår efter vipparmarna. Om motorn inte tickar allt för mycket skulle jag rekomendera dig att först prova att byta olja. En MINERALOLJA av den tjockare viskositeten kan göra underverk. Byter du kamaxel MÅSTE även byta vipparmarna eftersom de är inslitna mot kamaxeln (ung. som när man byter bromsskivor måste man byta belägg). Även oljeröret bör du byta (kostar väl en hundring eller två, småpengar i sammanhanget). Drar motorn olja är förmodligen ventilstyrningar och ventiler slitna (oljan letar sig ner i förbränningsrummet). Man brukar ha som tumregel att vid hög oljeförbrukning kommer hälften från toppen och hälften från cylindrarna (slitan kannringar). Även här kan mineralojan göra susen om du kör på en syntetolja. Kolla även med en rak stållinjal etc (bladmått under linjalen) att toppen är plan. Är det inte allt för mycket kan du ta ventilslippasta på en glasskiva och "köra i 8-or" på toppen, tills den är plan. Även alla packningar bör du byta, i synnerhet topplockstoppen. |
|
BMW-Yoda |
Halloj. Byt absolut inte till mineralolja, och ventilerna skall ALLTID justeras med kall motor. Spelet var rätt. Ang slitage på kammen kan du se det med blotta ögat, men det är svårt att förklara hur det ska se ut. Minimala repor är normalt. Men är det lite mer då har härdningen släppt. Ett bra sätt att kolla är att ta bort oljeröret ovanför kammen. Kolla om några hålen är täppta. Det ger omedelbar förslitnig på knocken den ska smörja eftersom den då går torr. BMW-Yoda |
|
BMW-Yoda Vad har du mot mineralolja i en relativt gammal bil som denna 535:a från 1988 ??? Kan hålla med om att bilar tillverkade runt mitten och senare -90 tal som bör köras på syntetolja. Men denna -88:a, som dessustom rullat 26 000 mil. Beträffande kammens slitage. Har väl ythärdningen släppt på nockarna går det oerhört fort. Räcker med att köra 50 mil för att man ska ha ett djupt spår i nocken. |
|
BMW-Yoda |
Ja naturligtvis slits kammen fort efter härdningen har släppt. Ang olja säger det sig självt varför man inte ska använda mineral. Det åldras/slits fortare och tål inte lika mycket. Vill inte ge mig in i en diskussion om oljor, svärfar jobbar på raffinaderi. Så jag har min åsikt om oljor klar. Han håller på och labbar just med viskositet och dyl. Jag kör själv på delsyntet, men den skulle jag inte heller köra i turbomaskin exempelvis. Sen tycker jag, ju äldre motor desto viktigare med en bra olja. BMW-Yoda |
| Jag hade 1mm djupa spår i kammen sist jag kollade i höstas. Känns omotiverat att lägga pengar på det. Tror jag kör bilen till skroten istället, eller nån kanske vill köpa den. 41000 mil har den strax rullat... | |
323E21terror |
M30 motorn hade problem med att oljeröret gängade upp sig självt genom de vibrationer som finns, detta ger upphov till att kammen inte får smörjning och således förslits betydligt snabbare. Detta kan vara orsaken till tickande på 88an som gått 26000mil..jag hade det på min 89 som hade gått 19.800mil. farten är min drog |
|
Jag fick kammen bytt i min 735:a i höstas.22000 mil. Ca 1 mm djupt spår efter vippan i 1:a nocken. Syns tydligt om man jämför med de andra som bara är polerade. Byter man själv kam (MYCKET skruvande) går delarna på ca 5000. Jag fick gjort jobbet för 5000. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.