|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag ska sätta mitt batteri på underhållsladdning under vinter nu och jag tänkte låta det sitta kvar i bilen så jag slipper montera ur det. Ska jag koppla bort plus och minus kablarna från batteriet innan jag ansluter laddaren? /Mikael Länk | |
|
Vad är det för laddare? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är en Optimate II om jag inte missminner mig. /Mikael Min bil: Länk |
|
|
Den är avsedd att kunna användas så? Mvh |
|
|
Ska koppla ur kablarna från batteriet först eller kan dom sitta kvar? /Mikael Min bil: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du kan låta dom sitta kvar, men du ska ansluta laddaren på hjälpstartsuttaget + under huven, och på den - anslutning som sitter förmodligen på fjäderbensinfästningen även på E46 ?? INTE på batteriet, då måste du koppla loss detta från bilen isåfall. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar för det, nu är det bara att gå ut till garaget och koppla på laddaren för batteriet börjar bli dåligt. /Mikael Min bil: Länk |
|
|
Enda egentliga anledningen till att lossa batterikablarna vid laddning är (var) om laddaren är av icke spänningsstabiliserad typ där det finns risk för att spänningen kan gå upp till runt 16V eller mera. Laddare med s.k. starthjälp är också riskabla om batteriet inte är friskt och "svarar emot" den förhöjda spänning som det innebär när man kör laddaren i starthjälpsläget. Nu är det ju inte aktuellt med starthjälp i ditt fall vid underhållsladdning och förhoppningsvis är folk kloka nog att använda stabiliserade laddare både vid normal laddning och längre underhållsladdning. Optimate serien är spänningsstabiliserade och bör funka fint för underhållsladdning. En fördel med att ansluta på ev. hjälpstartsuttag i motorrummet är att ev. gnistbildning när man ansluter eller tar bort kablar inte sker i närheten av batteriet. Det kan finnas gaser runt batteriet under och efter laddning, om man ändå grejar runt batteriet så är det inte fel att fläkta lite med en tidning eller dylikt först när man öppnar upp vid batteriet. Elektriskt sett är det samma sak att ladda eller ta ut ström på batteripoler eller hjälpstartuttag, de är direkt förbundna med 50-70mm2 kabel. FP |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Folke: BMW avråder med bestämdhet att tex ansluta startkablar/starthjälp på batteriet av någon anledning som har med skador på elektroniken att göra. Sedan om det stämmer är väl en annan sak, men en del konstigheter råkar ha sammanfallit just med kraftigare batteriladdare som anslutits på batteriet. ///MVH Hasso Länk |
| Då hade jag nog tur som klarade mig när jag kopplade startkablarna direkt på batteriet,hade ingen aning att man kunde ladda batteriet via motorrummet,det är detta som är fantastiskt med detta forum att alltid lär man sig något. | |
|
Jag tror bestämt BMW menar riskerna med max spänning c:a 16V vid laddning och ev. risk för gnistbildning i närheten av batteriet. Andra biltillverkare brukar mumla om samma sak fast spänningen blir så klart densamma var man än ansluter (grov kabel imellan). Numera rekommenderas ju allmänt att använda minus/godsanslutning en bit ifrån batteriet vid inkoppling av startkablar just av denna anledning. Uttagen i motorrumet på BMW eliminerar ju denna risk och sitter dessutom bra till. FP |
|
| Har fått samma uppfattning som Hasso, vet folk som råkat ut för diverse mysko elektronikhaverier i samband med startkablar/batteriladdning direkt på batteriet och fått den förklaringen från BMW-verkstaden, det är naturligtvis upp till var och en att ha sina teorier men för min del är det anslutningarna i motorrummet som gäller...:) | |
Det står angivet att just i samband med hjälpstart att elektroniken inte tål några kritiska spänningstoppar. Men egentligen som Folke säger så är det samma snöre man kopplar in sig på rent teoretiskt, om det är nått annat än praktisk betydelse, men jag vet att min polare som inte visste om detta när han kablade igång sin krockrepade 540 första gången, fick banner av BMW för han kopplad in sig på batteriet, sedan finns det nått fall där jag vet att det blev byte av elektronikmodul, där det laddas på men startrhjälpsladdare på batteriet och bilen kom cirka 5 mil sedan började det vara julgran i instrumentet med varningslampor och nöddrift. Om detta har något samband kan jag inte vara hundra på, men jag har mina misstankar. ///MVH Hasso Länk |
|
Om jag försöker förstå vad ni säger så är det alltså följande: -För elektroniken i bilen är det skit samma om man ansluter på batteri eller i uttaget under huven, de är direktförbundna med grov kabel. -En fördel med uttaget är dock att man inte behöver gnistra vid batteriet och dess gas. -Det viktiga är att ha en stabbad laddare som inte ger överspänning. |
|
|
Det är en riktig konklusion. Tänk så här: Startmotorn jobbar direkt på batteriet och drar som bekant mycket ström, precis som vid hjälpstart osv. Generatorn i bilen laddar också direkt på batteriet (via startmotorns kabel), och är kapabel att ge mera ström än de flesta "vanliga" laddare kan ge, 80-120A eller mera är inte ovanligt idag, hur många garageladdare klarar detta? Generatorn är dock givetvis spänningsstabiliserad så länge batteriet är med som "referens" i kretsen. Om man pular med icke stabiliserad laddare och lämnar denna inkopplad länge i bilen så kan i olyckliga fall spänningen gå upp till och över 16V som är en kritisk gräns för vissa elektroniksystem i bilarna. Spänningen går för högt oavsett om man ansluter sig direkt på batteriet eller på uttaget i motorrummet, detta uttag brukar grenkopplas in på den grova kabeln mellan batteri och startmotor, lite olika på olika modeller. Det behövs ingen större laddare heller för att olyckas, det räcker med 3-6A om den bara får vara inkopplad tillräckligt länge, batteriet blir varmt och kokar torrt och spänningen stiger. Med en kraftig laddare eller en med starthjälp som glöms i "boostläge" kan spänningen gå för högt på en rätt kort tid. Det gäller att veta hur man handskas med dessa, en stabiliserad laddare är bäst och säkrast i alla lägen. FP |
|
Deliq |
Förut (mitten på 90-talet) sålde BMW egna startkablar med inbyggt överspänningsskydd. Jag vet inte om dessa fortfarande finns kvar i sortimentet, men reservdelsnumret var 82 119 430 094 M V H // Dennis L. "Det är ofta dyrare att göra för lite än för mycket" |
|
Det mest riskabla momentet är på den "dåliga" bilen. Just efter hjälpstart matar generatorn på med max laddström och batteriet kan i värsta fall inte ta emot utan att spänningen stiger för högt. Därför brukar man rekommendera att dra igång lyse, elbakruta, fläkt osv direkt efter start och inte varva för högt. Efter 5-10 min kan man minska lite på belastningen osv. Startkablar med skydd har jag också sett, dock kan spänningen knappast stiga för högt just vid sammankopplingen, snarare när man kopplar loss kablarna, då hjälper skyddet knappast. FP |
|
|
Har nu laddat batteriet ett dygn och laddaren säger fortfarande att det är halvladdat. Hur lång tid tar det att ladda ett batteri? Volt talet ökar sakta det var ca 12.3 när jag började och nu när jag mätte var det 12.6. Jag blir fundersam... /Mikael Min bil: Länk |
|
Vänta nått dygn till, det kan ta upp till 3 dygn, beroende på vilken status batteriet hade från början. Men 48 timmar är inget onormalt. ///MVH Hasso Länk |
|
Har precis avslutat min första omgång av underhållsladdning för vintern. Just med en Optimate (samma som jag har till MC-batterier). Det fungerar, som alla år, bra. Och jag laddar alltid direkt på batteriet (i bakluckan). Mest för att det är enklare att komma åt ström från det hållet och att jag kan ha voltmetern liggande bredvid (och att det finns ljus i baggageutrymmet). Vad jag förstått av de på bilelektriker som jag pratat är det ingen skillnad på var man laddar, precis som några av er påpekar ovan. När det gäller hjälpstart är det en helt annan femma! Det ska kopplas in via motorrummet – för att undvika gnistbildnig i närheten av batteriet (knallgas). Men detta gäller alltså starthjälp, inte direkt underhållsladdning. Man kan föresten köpa en tjusig laddare på t.ex. BMW som kopplas till cigarettuttaget – kanske överkurs, vad vet jag. Underhållsladdning av mitt batteri (54Ah) tar ungefär två dygn och går då från c:a 11,5 V till 13,2. Hälsningar/LB »If everything seems under control; you're just not going fast enough!» M. Andretti |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.