AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.706

Lyckad lufting?

Sida 2 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle nog vilja säga att kallviskociteten är för hög (10W-, 15W-, 20W-) på den nuvarande oljan eftersom det låter mest när den är kall för att avta när den blivit varm.

En 5W-40 från Rusta eller Biltema har säkerligen tillräcklig varmviskocitet för din bil. Men om du tänker banköra i sommar så gör du klokt i att (först) då byta till en 5W-50/10W-60.

Mvh
Hmm....vissa säger 5w-40 och vissa säger 5w-50 så jag vet inte vad jag ska tro men jag ska ju inte banköra så de kanske räcker med 40 då?
brattwurst
Blir du störd av knackningar samt tickande ventiler så bör du satsa på minst: 5*50 eller allra helst 10*60 Med det sistnämna alternativet blir det "tyst" enl egen erfarenhet.

Jag rådfrågade både BMW samt Castrol innan jag pyttsade i 10*60 i min gamla M20, De förklarade att det var precis den oljan som passade till min motor, sommar som vinter, även till vanlig stadskörning. Har en kompis på volvo han har hört rykten om att volvo ev kommer att lev samtliga nya bilar med just Castrol 10*60.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Knackar det vid belastning, eller hela tiden motor är kall???
Låter det på tomgång eller högre varvtal?

Har du knack som varierar beroende på belastning ligger felet i kolvar, kolvbult, vevlager!
Låter som mest troligt då du säger att ljudet försvinner när den blir varm.

Finns tillsats från Omega som bygger högre oljetryck o tjockare oljefilm i motorn, fungerar ofta positivt på slitna motorer!
Olja 5w-40 är fullt tillräcklig för din motor, däremot är motorn sliten kan en 15w-40 eller 20w-50 vara av fördel då ofta minskar oljud!

///Magnus
brattwurst
15*40 och 20*50 lär väl vara ganska så stela vid 15-20 minus ?
Jag vet inte exakt hur knackningarna är men de låter på tomgången och om man varvar på lite grann bara, sen har jag inte lyssnat nå mer om de knackar vid belastning men jag ska ta reda på det. Jag kan inte köra med den nu eftersom bromsarna måste luftas och jag har bara sommardäck på.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Låter när motorn varvar upp o tystnar när du håller jämn gas eller släpper gasen?
Förrsten hur låter dessa knackningar, hårt metallsikt?, ljust eller doft?

Sen om en 15w inte fungerar vid minus 20 grader var väl inte just frågan just nuet va, förövrigt så fungerar en 15w/40 olja även på vintern om man använder motorvärmare!
Knackningarna är väl prioritet 1 att få ordning på......

///Magnus
De låter ganska doft.....mer doft än metalliskt iaf. Hur funkar 5w50 på vintern då?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Enda sättet att få reda på vad som är fel är att du lyfter på ventilkåpan.. Är inte kammen nersliten så kan du alltid frigöra alla lytare och känna om dom glappar mot axeln ta samtidigt fram bladmåttet å kolla avståndet mellan lyftare å kam samtidigt.. Gjorde detta men missade att känna på lytarna och nu orkar jag inte skruva upp allt igen + att det är min brors problem =) .. Vi var ute och gjorde lite bnurnout video igår och den knackar satan den bilen men det funkar men sen var det också en nybes å nyskattad bil för 6500:- så lite illa får det låta GASA TILLS DET RASAR!!.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Inte lätt o felsöka missljud via datorn, men följer ljudet motorvarvet? låter det mer när du gasar på?
En enkel sak du kan kolla först är fläktremen, är den skadad eller utsatt för nåt kontigt kan den börja föra oljud......
Annars misstänker jag kolv eller kolvbult i första hand, eftersom oljudet försvinner när den blir varm låter det inte troligt med kam o vippor!

5W-50 funkar väl utmärkt på vintern.

///Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.