AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.707

Lyckad lufting?

Sida 1 av 2
Jag har bytt vattenpump och försökte lufta idag. Det kom värme i kupen och alla slangar blev varma utom den mellan termostathuset och på undersidan av kylaren, men den var varm när jag kände på den efter ett tag när jag hade stängt av den så ja vet inte. Motortempen gick till hälften, då hade jag haft den på tomgång i ca 10 min och kört ett par hundra meter. När jag öpnnade luftskruven på termostathuset så rann de bara vatten så de borde väl vara ok?
En sak till.....motorn knackar när den är kall, men de avtog betydligt när den blev varm och det lät bara som tickande från ventilerna, är detta normalt?
brattwurst
Grattis låter som en lyckad luftning...däremot låter det inte bra att din motor knackar, vad kör du på för bränsleoktan ? Tycker personligen att 98 är att föredra. Tanka gärna 98:a på prov för att se om problemen upphör. Eller menar du kanske att knackningarna uppkom efter själva vattenpumpsbytet ?
Nej de har nog vart så hela tiden, jag köpte den nyss och har inte testat så mycket. Jag vet inte vad de är för soppa i heller men det kan väl bero på oljan oxo?
brattwurst
Kan du förklara knackningarna lite mer ingående, eller menar du kanske att den spikar ?
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Knackar på tomgång....
Vad kör du på för olja?
När och till vilka värden ställde du ventilerna?

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
brattwurst
Kan det kanske vara ventilspelet som står för högt ? fast det brukat knacka/ticka mer när motorn blir varm.
brattwurst
Lidqvist_R

En god ide' kan vara att byta motoroljan till viskositet; 5*50.
Samt noggrannt ställa ventilspelet på 0.25mm till samtliga ventiler. Dock så är det nya rekommenderade v-spelet 0,28 men med tanke på ev kamaxelslitage tror jag att det i ditt fall lämpar sig bättre med 0,25mm (kall)
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Helsyntet 5w-50 är nog lämpligt.
Spridarna tickar alltid lite på en M20, likså har vipparmarna en tendens att för lite oljud med tiden.

Tänk på att ventilspelet skall ställas med iskall motor, ex. att den stått över natten.

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Vet inte hur jag ska förklarara knackningarna men tänk er en diesel :D Men han jag köpte den av sa att det kan vara riktigt gammal olja i den .
brattwurst
Då är det nog hög tid för ett "högst nödvändigt" oljebyte....
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Gör ett oljebyte (köp oljefilter på BMW eller ett kvalitetsmärke typ Mahle) och kolla ventilspelet och kamslitage (vanligt att det slits ner vid slarviga oljebyten med dålig olja).

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Eller kan de ha nåt med vattenpumpsbytet som brattwurst sa? Vad skulle det vara i så fall? Jag är inte säker på att den knacka innan för jag har nyss köpt den och har knappt haft den igång nånting men jag märkte de när jag skulle lufta och stod lutad över motorn med huven öppen.
brattwurst
Lindqvist_R

Du kom inte åt kamremmen när du bytte vattenpump...tänkte om lägesmarkeringarna på remmen ev, har hamnat fel.
brattwurst....varför är 98 att föredra ? kan man byt bara så där på en tom tank eller ska man ta hälften hälften eller ngt ?

brattwurst
chObbe.

Själv använder jag inget annat än 98okt..då motorn går betydligt bättre samt att man får nå'n ½ hk extra.(känns så) dessutom kommer man några mil extra med 98okt. (räcker längre)

Tippar att jag kör ca 5mil extra per fulltankning. Så det något dyrare liter priset jämnar nog ut sig i slutänden.

Du kan blanda/mixa 95-98 okt. (ingen fara.)
Tvivlar på att jag rörde kamremmen så att nåt kan ha hänt, jag rörde den ju knappt, men borde inte motorn gå kasst då? Och dessutom slutar den ju knacka när den blir varm.
brattwurst
Lindqvist_R

Har du inte demonterat kamremmen så är det nog ingen fara där.
Dock så låter det lite oroväckande med "knackningarna" ?
Du har möjligen inte blandat ihop knackningar och högt ventil tickande ? rejäla knackningat kan tex komma från dåliga lagringar i bottendelen av motorn.
Det är alltid vanskligt att köpa en bil med illa skött oljeservice.
En svart uttjänt olja sliter ned motorn mkt fort.

Det kan vara en god ide' att byta syntetoljan & filter var 700:e mil..använder man mineralolja så byter man redan vid 400 mil.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Min bror har en 323 som knackar kraftigt.. Vi tror det är en vipparm som är kass och som då ligger å glappar mot axeln.. Det har varit så i snart 700 mil och den går lika bra ändå.. Blir nog å byta när den går av =) . Bilen är fullservad på BMW verkstad så vevlager är det nog inte då den aldrig varnar för oljetryck..
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Det är en 86:a med ca 19600 mil på mätaren...
Min varnar inte heller för oljetryck. Det är möjligt att att det kan vara ventilerna ändå, men jag upplever det mer som knackningar. Fast det hade ju varit värre om det hade knackat hela tiden men de slutar ju när den blir varm och då hör man bara tickande. Jag ska testa att byta olja och se vad som händer.
brattwurst
Låter bra med ett oljebyte..se bara till att fylla på med en olja som har varm viskositet: 50 eller helst 60. fyll inte på med 30 eller 40 blask..då knackar det förmodligen ännu mera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.