|
|
|
|---|---|
|
Bilen var servad för några veckor sedan. Motorn e helrenoverad. I förrgår så var oljan slut (bilen gick 857km sedan oljebytet). Inga läckage e upptäckta. Vad kan d vara? Nån som vet? | |
|
Slut !? Körde du slut på oljan helt och hållet!? Har du skruvat i oljepluggen ?? |
|
|
Den var nästan slut. Tänkte att motorn lätt lite för högt o kollade oljan. Turen var att jag alltid har lite reservolja i bagageluckan. Var sitter oljeplluggen? |
|
| Längst under på tråget... Vet du inte det? | |
|
Läcker bilen något, är det blött där den står / stått? Ryker den blått? Vart har du köpt den nya motorn? Vad är utbytt i "helrenoveringen"? Vad kör du på för olja? Nyrenoverade motorer kan dra en del olja tills de är inkörda men tömma ner till min strecket på 86 mil känns konstigt... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
| dantagn: var är det? vad är tråget? har inte pillat där än.. | |
|
tråget är den behållare som all olja ligger i, pumpas upp av oljepumpen när bilen startas/snurrar. Du ser alltså nivå på stickan? Då har inte all olja försvunnit. |
|
|
Svarar jättegärna på dina frågor: * motorn läcker inte * den rycker inte blått * motorn e köpt på Bmw-motorer, en liten firma i småland som har ett stort sortiment av renoverade motorer * helrenoverad motor ="E36 - Motor M40 med nya lager o ringar mm"(så stod i deras mejl) * det rycker inte blått * statoil viterolja 10w-40 Hoppas att informationen hjälper att identifiera felet!! |
|
|
Ööööö menar du av "ingemar" utanfr Växjö? Finns en del skrivet om honom och så kallade "renoverade" motorer.... Något allvarligt fel är det i alla fall! Börja som sagt med att kolla så det inte har runnit ut olja någonstans (t ex från dräneringspluggen i tråget, under motorn). Hur mycket olja fick du fylla på? (dvs. hur många liter drog den på knappa 100 mil?) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Motorn är möjligtvis inte köpt av en Ingemar i Gottåsa Länk? Han annonserar mycket på Blocket. Vinterolja på 10w-40? Jag skulle kört på en olja med 0w eller 5w viskositet på vintern, 10w känns lite tjockt på vintern. Alltid helsyntet till en M40 och täta oljebyten, ett tips är Biltemas helsyntetiska 5w-40 olja med klassningen API-SJ, en helt OK olja till din motor till ett bra pris. Ha koll på oljenivån och kör en bit till och se om inte oljeförbrukningen avstannar, nyrenoverade motorer har som sagt ett litet större oljebehov innan tätningar och ringar slitit in sig. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Johan B> Oj där var vi lika snabba... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Tryggve, nja 4 minuters skillnad... ;o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hehe, hade en macka i ena haden så inlägget tog cirkus fyra minuter att skriva med pekfingervalsen :) /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Johan B: det tog ungefär 1,5 liter på 857 km E d verkligen så att gubben ingemar så skumm att han blev så kännd? |
|
|
Tror ni att det hjälper om jag byter oljepumpen i den här situationen? (har en splitterny originall sedan tidigare så det e alltid bra, kanske) Oljelampan lyser inte, men vem vet, det kanske hjälper? |
|
|
Oljepumpen lär inte göra oljeförbrukning lägre... |
|
brattwurst |
Bumer. Ditt problem med den onormalt höga oljeförbukningen..ska du i 1:a hand vända dig till Ingemar om. Det är på hans ansvar att sälja/renovera på rätt sätt. Vänd dig till en M-station för att få kostaterat exakt vad felet består av, se även till att få det nedskrivet på papper. Vänd dig sedan till lämplig myndighet polis eller konsumentverket. Konsumentombudsmannen i din kommun hjälper dig nog gärna. Skriv även ut och bif en sida på de existerande inläggen ang Ingemar och hans tvivelaktiga verksamhet. Jag fick inte riktigt klart för mig hur det gick till från första början. Lämnade du in din gamla motor för renovering eller köpte du en renoverad utbytes motor ? i så fall vem monterade den i bilen. Har du kontaktat Ingemar ang oljeförbrukningen ? Har du fått några "papper" på vad som är renoverat ? Utan papper står man ensam (ord mot ord) |
|
Jag köpte en renoverad motor från Ingemar. Det var en verkstad som monterade motorn. Det är kanske deras fel eftersom de har antagligen tagit sönder både bensin- o tempmätaren. Vill inte snacka skit om Ingemar för att det är inte bevisat att det är han som är orsaken. Jag har inte kontaktat Ingemar men har ett "kvitto" med hans namn o övriga uppgifter, samt datum o prisuppgift. Är det många drabbade av hans varksamhet annars? Är han kännd? |
|
brattwurst |
Bumer. Men tag en kontakt med Ingemar...för att se hur han ställer sig till dina rådande problem. samt vad hans åsikt är om oljeförbrukningen. Varför monterade ej Ingemars verkstad motorn, de ombesörjer väl även motorbyten ? Eller var det Ingemar som föreslog verkstaden, är det en seriös verkstad (eller en skjul-Nisse) Har du en mailadress till Ingemar..? Så skall jag ta honom i örat. |
|
kommer kanske ta kontakt med honom! ska bara kolla om jag har hans mejl fortfarande, vet med säkerhet att han kommer säga att man inte kört motorn på länge o det e därför den dricker så mkt eller nåt sånt i den stilen han skjutsade motorn till en ort i skåne där jag bor från småland till den verkstad jag skulle ha monterat motorn-snabb service, bra kundbemötande, gav råd osv annars hade jag fått bärga bilen dit:((( har inte så mkt att säga mot honom eftersom de som gjort motorbytet, dem e jag verkligen sur på-de har tagit sönder både bränsle- o tempmätaren som funkat alldeles perfekt innan.. de på verkstäder.. de e skumma allihoppa, tom på bmw, man e bara dum om man låter sig bli lurad att han e så pass smart att han lyckas sälja sina varor/tjänster till så pass många o gå undan så.. d e antagligen kungruppen som e värd att bli lurad tack så mkt att du bryr dig om i vilket fall som helst!! ha d bästa |
|
brattwurst |
Bumer. Jag förstår din besvikelse, men du skall se att det löser sig till slut. återkom till mig när du hittat Ingemars mail adress. (kanske någon annan här på forumet som vet)? Hur fungerar motorn nu då Bumer ? Går den överhuvudtaget, vem fyllde på motorolja i den efter renoveringen ? samt hur mkt olja fylldes på, är du säker på att den fått rätt antal liter, det kanske bara fanns någon enstaka liter i den då du började använda den ? Kontrollera att oljepluggen i tråget verkligen sitter fast..samt kolla även oljenivån på stickan, fyll sedan på med olja upp till max på stickan.(inte över) använd typ: Biltemas UTMÄRKTA helsyntetolja 5*40 kostar 249:- för fyra liter. Testa nu hur mkt olja motorn tar. Återkom gärna när du vet. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.