AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
704

Kamrem 323 e30

Jo
11
Jocke z
520i -89
Finns det olika kamremmar till 323 e-30??
det finns två olika varianter av kamremmar till m20, vet inte om detta gäller andra motorer också, fick reda på detta då jag nyligen bytte på min e30!

dom tidiga modellerna har tydligen helt fyrkantiga "hack" i dreven som remmen går i, medans dom senare har lite rundade hack i dreven..anledningen till att man bytte från fyrkantiga till rundade är att remmen tydligen kuggade över lättare med fyrkantiga hack i dreven...dock ska tydligen alla motorer som hade dom fyrkantiga dreven blivit utbytta mot dom rundade, så du skall ha rundade drev! men det är enkelt att kolla, lossa bara skruvarna till övre kamremskåpan och dra ut den lite så ser du hur profilen på hacken i kamdrevet ser ut..

MVH
Johan K
Jo
11
Jocke z
520i -89
tänkte mer på antal kugg!köpte en 127 kuggs rem men den va jävligt tajt att få dit!
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det ska vara en särskild spännare för 127kuggsremmen. Har du det?
Jo
11
Jocke z
520i -89
vet inte,vart får man tag på sån o va kostar en sån?vad händer annars då?
brattwurst
Jocke Z

Handla delarna hos BMW så fär du senaste samt rätt uförande på delarna. Vad det gäller mont av kamremmen så vet du säkert redan om att den skall stå mitt för de två markeringarna innan du startar motorn. Annars blir det ventilsallad.

Spänner remmen gör du genom att vrida kamdrevsbulten moturs samtidigt som du skruvar åt spännarens bult.
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det blir svårt att få på remmen om du råkar ha den gamla spännaren (128kugg) kvar...Om jag inte minns helt fel så är spännaren märkt med "127" el "128"..Man brukar iof ändå byta den samband med rembyte och då är det bara att köpa rätt spännare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.