|
|
|
|---|---|
Wiman |
Är det någon som vet hur man ser att det är ett original chipp, jag är nämligen ute efter ett till min M3-95 |
Wiman |
Detta var inte lätt, Jag ringde en skrota för att höra vad en styrbox med chipp kosta 2500+moms.. Och till råga på allt så vet jag inte om det är original....jippi..detta ser ju lovande ut. Jag har alltså en bil som ej går igenom besiktningen , har bytat stift,luftfilter,olja,kattar,lambda,,, vad som kvarstår är chippet,luftmängdmätare,spricka i insug eller avgas,,,,,,detta ser mörkt ut . Jag har haft bilen sen augusti den är i fint skick bättre än normalt men nu börjar jag fundera på om jag skall ha den kvar. Jag hoppas killen i malmö hör av sig så jag kan låna hans styrbox och se om det är det....... |
|
Hur ser dina avgasvärden ut och hur har de förändrats efter alla de åtgärder du utfört? Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
Wiman |
Hej ! Innan dessa byten CO 3,5 . HC 320 . CO(2500) 2,0 . LAMBDA 0,93 Efter: CO 2,7 . HC 272 . CO(2500) 1,5 . LAMBDA 0,97 |
|
Ok, nu läste jag ditt andra inlägg och såg hur dina värden såg ut. En gissning ifrån mig som ägt tre st m3:or och haft liknande problem är att eftersom du bytt alla dessa saker och även provat med k-sprit så kan det nästan bara vara vanosen som spökar. Har du problem med "bludder" ibland vid normal acceleration mellan 2-3000 v/min och att bilen nästan gungar lite lätt på tomgången? I så fall kan det vara vanosen, kan vara vanosen även om du inte har dessa symptom också. Jag tycker att du ska börja med att söka läckage i insug/avgas hittar du inget där så kan du övergå till att felsöka i vanos. Luftmängdsmätaren behöver du inte byta, är sällan fel på denna och den är svindyr, har det heller inte visat sig ngn felkod på denna så är den med största sannolikhet ok, du kan däremot rengöra den med elektronikrengöring, spraya bara på den, rör ABSOLUT INTE spröten dom är oerhört ömtåliga. Orkar inte skriva exakt hur du skall gå till väga med vanosfelsökning men det handlar om vanosens magnetventiler och styrbox som felet antagligen ligger i, mycket sällan fel på själva vanosenheten på 3.0:or. Sök inlägg om vanos och magnetventiler så hittar du mycket info. Lycka till iaf. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
|
Mitt hc värde låg förresten på 700 någonting när jag hade problem med vanosen, fick dock ned det bra mycket efter en rejäl varmkörning samt att han varvade den högt under mätningen, på tomgång var det däremot fortfarande alldeles för högt. När jag sedan åtgärdat vanosen så var värdena jättebra också på tomgång. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
Wiman |
Jag undrar om vanosen eller magnetventilerna är kassa, Bilen pluddrar inte och går väldigt bra och jämnt vilket gör att jag misstänker annat fel, skall kolla efter spricker i avgassystemet i veckan, finns det inte något knep för detta. |
|
HC-värdet går inte upp av sprickor i avgassystemet! (i såfall måste sprickan vara innan lambdasonden) HC = oförbrända kolväten = bensin eller olja! Det bästa rådet jag kan ge just nu är nog att du försöker låna styrboxen med originalchipet som du fick erbjudande om i en annan tråd och mäta avgasvärdena med den monterad. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har själv haft samma problem med bluddring mellan 2-3000 varv. Har bytt: Tändspole, stift, ventilkåpspackning utan resultat. Ska riva ner insuget och kolla det noga i vinter nu...tror inte det är vanosen på min heller...har inget vanos missljud (knappt i starten ens) samt att bilen går mycket bra....bara ibland det bluddrade till lite...... MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Wiman, Känner igen dina sympton. Hade samma strul själv för ett år sedan. Gör ett (rök)gastest av dina grenrör. Finns vekstader som med fördel kan göra detta. Det kan med stor sannolikhet vara en spricka på bälgen/flänsen som sitter strax efter där grenrören går ihop, strax innan lamdasonderna + kattarna. En spricka i denna fläns är svår att se med blotta ögat. Om flänsen är sprucken, får du in tjuvluft med följd att lamdasensorerna skickar fel värde till DME'n att mata på mer bränsle --> du får för höga avgasvärden! Vad göra om flänsen är sprucken? Byta grenrör? Mkt. dyrt, du vill inte veta vad BMW Group tar betalt.. Finns ett bättre & framförallt billigare alternativ, byt fläns på ngn. racefirma (den gamla flänsen får kapas & ny fläns svetsas alt. fästas med avgasklamrar) Lycka till! Mvh /Robert |
|
|
Jag kan tillägga att jag heller inte hade ngt missljud ifrån min vanos, vara bara ett elektroniskt fel med den. Vad jag menar är att om man har problem med ojämn gång (ibland) och dåliga avgasvärden så kan det vara värt att kolla upp vanosen, varken speciellt krångligt lr dyrt, mkt dyrare att byta en massa saker såsom kattar, lambda, stift osv på prov utan att man vet att dessa felar. Mvh Jens BMW CS # 5080 |
|
Wiman |
Hej ! Tack för att ni försöker hjälpa mig ! Mr (Lotec) är det inte ett nummer på boxen som skall stämma överens eller är det samma till alla 3,0liters 93-95.?? Tog mig en whisky för en stund sedan , nu känns det bättre... |
Wiman |
Hej det är Wiman igen ! Efter 3st whisky börjar känslorna komma tllbaka för bettan (M3) skönt de, Nä BMW är helt underbara bilar att köra bara det funkar nåt så när och inte strular hela tiden. |
|
JN: Okej, i mitt fall hade jag inga som helst problem med avgasvärdena...det började bluddra när jag satte dit en kattersättare...sen när jag tog bort den så försvann det inte...vet i fan...men det verkar ha blivit bättre iaf....ska kolla insuget innan jag gör nåt mer till våren. Wiman: Haha, det gjorde du jävligt rätt i. Nu kanske bilen funkar klockrent...(testa inte) )):: MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.