|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är på jakt efter ny bil. Undrar om antal ägare spelar stor roll ? Blev lite intresserad av en 2000 modell som har haft 9 ägare. Vet dock inte hur många som är bilaffärer av dom. Är det någon stor nackdel ? // Glue | |
| Behöver inte spela någon roll alls, tex dyra bilar som kostar mycket att äga pga bränsletörst, försäkring, skatt, dyra delar osv kan ha hunnit ha många ägare pga att de är billiga i inköp men dyra att äga, något många märker senare. Är det snål/snikmodeller vi talar om anser jag att man kanske skall vara lite mer på sin vakt. I och för sig kan det bero på att många kör sönder/slut på sina motorstarka modeller därav viljan att sälja då reparationerna kostar. | |
|
Är en 316 Compact 2000 7600mil på mätaren. |
|
|
Jag har upplevt stor skillnad på "fåägarbilar" och de som haft många. Oftast visar det sig att servicen är eftersatt på de som haft många ägare. De kan ( när de är Lite äldre ), också vara sönderskruvade...Detta gäller kanske inte alltid, men jag har varit med om detta ofta. "Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet" |
|
|
Skulle säga att det generellt är sämre underhåll på bilar som har bytt ägare många gånger och att skicket oftast är sämre pga det. Anledningen är just dem som Frifart räknar upp! Ägarna upptäcker helt enkelt att de inte har råd att sköta bilarna de har haft råd att köpa...då snålar man in på allt utom det nödvändigaste för stunden, vilket ofta innebär att reparationer skjuts på framtiden om det går och att man gör billigaste möjliga service (med billigaste möjliga oljorna etc.) om ens någon alls... Givetvis finns det alltid undantag från ovanstående, men de är tyvärr relativt få. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Men om serviceboken är fullstämplad från BMW genom alla år ? | |
|
Servicebok är lätt/billigt att förfalska! Ring till verkstäderna som enligt boken har servat bilen vid olika miltal, och om deras dataloggningar stämmer kan man nog räkna med att åtminstone servicarna är korrekta. Ibland kan man luras att tro att bilen har bytt ägare många gånger eftersom första privata ägaren kan bli nummer två på ägarbeviset (om bilfirman registrerat bilen som ny på sig) sedan blir varje ny bilhandlare en ägare i registret... Kan vara läge att försöka forska bakåt i bilens ägarhistorik, i verkligheten kanske det bara är hälften så många "riktiga" ägare på den mot vad det står i registreringsbeviset! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Som de säger på Motorjournalen, "hellre många mil än många ägare". När en bil säljs kan registreringen av ägare ske på olika sätt, antingen skrivs bilen direkt på köparen och det blir då bara en ägare, eller så skrivs den först på firman och sedan på ägaren, då blir det två. Varje gång den byts in begagnad hos bilhandlare tillkommer en ägare, varje gång den säljs en till. Om man skriver över bilen på en familjemedlem (oftast mor eller far) för att sänka försäkringspremie tillkommer ägare. Nio ägare på en -00:a kan alltså betyda 3-4 privatägare och lika många bilhandlare på fyra år, inte så farlig, men också 9 privatägare ... det senare skulle inte vara så bra ... Bästa sättet är att kolla med bilregistret, tre senast ägarna finns alltid med, ring sedan till de privatpersoner/företag (ej bilförsäljare) som finns registrerade som ägare och spåra på så sätt bakåt. |
|
|
Antalet ägare kan också springa i väg om bilen varit leasad, då kan finansbolaget hamna som ägare en viss tid vid ägarbyten. Min Audi (fd leasingbil) har fyra tidigare "ägare", trots att jag är andra brukaren. Instämmer i övrig med de andra att det generellt sett är negativt med många ägare, men försök att bedömma bilen i sig. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok tror jag försöker hitta en annan istället, kan bli segt att sälja den sen... Tack för input. |
|
| Beställ fax från vägverket! Där får du uppgifter om de tre senaste ägarna. Sedan kan du ju alltid ta och ringa och fråga dem om bilens skick och servicebokens äkthet etc. De brukar kunna ge en mer nyanserad bild av bilen än försäljarna (som egentligen bara vill att du ska köpa just deras bil så dyrt som möjligt). | |
|
Tja.. min bil hade 7 ägare och köpte den för 1år sedan 00-e46 och den går hur fint som helst utan några problem.. :o) Aram |
|
|
Man får skilja på ägare och bilhandlare. En bil som på pappret haft 4 ägare kan i själva verket bar ha haft 2 riktiga brukare. Men klart 15 ägare under ett par år är aldrig bra. Var som är värre än många ägare är täta ägarbyten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.