AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.318

BMW 318i - 92

Hej!

Vill börja med att säga att jag har använt sökfunktionen, men tyckte inte jag fick klara svar på mina funderingar. Förmodligen finns dem här, men vill ha specifikt svar ang denna årgång/modell.

Vill veta så mycket som möjligt om denna bilen. Jag är helt off när det kommer till bilar. Men har nu fått ett fint erbjudande(känns så iallafall) och vill bara veta innan jag slår till.

Bilen som jag ska fundera på att köpa eller alltså BMW 318i -92. Pris: 25 000 kr
Har gått lite över 18 000 mil

Mina funderingar:

Vilka problem "bör" jag räkna med när jag köper denna modell från 92?

Om man jämför med andra bilar i denna prisklass, är det en bra bil -dvs är den dyrare/billigare när det kommer till reperationer/service/reservdelar?

Min farsa säger att BMW är mycket dyrare än andra bilar när det kommer till rep/reservdelar. Jag har kollat runt en hel på nätet och har inte fått något tydligt svar på detta påstående.

Är det en bra bil, eller har den ett rykte av sig att vara krånglig?

Som sagt, jag vet väldigt lite om bilar.

All möjlig fakta tar jag gladeligen emot!

mvh lalaland

På 316/318 före 1994 skall du kolla så att kamremmen är bytt enl intervall (4000mil). Kolla så att motorn inte tickar och att kamaxeln inte är nedsliten pga slarv med oljebyten.
Kolla spindelleder och bakvagnsbussningar. Rost är mycket vanligt i hjulhusen och i nederkanten på dörrarna.

Hade nog rekomenderat en 1994 med den nyare motorn med kamkedja istället. Bör gå att finna en sådan för runt 30-35kkr idag.

Priset låter bra om skötseln är ok.

Att BMW har dyrare reservdelar än andra märken är en gammal myt som lever kvar än. Detta gällde på före år 1990. Numera har BMW bland de billigaste reservdelarna. Jämför gärna med opel, ford, VW och de japanska märkenen.

Det dyraste idag med att ha BMW är försäkringskostnaderna

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
KAMREMEN och om den är slavrigt bytt kontrollera KAMAXELN.

MVH//Anton

BMW - Die Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Tackar så hemskt mycket för svaren. Funderar på att låta bilen gå igenom "motormännens besiktingstest" eller vad det heter på bilprovningen. Kostade 895 kr om jag inte är fel ute. Vilket är kutym i bilaffärer, att köparen betalar detta el att köparen begär ett sådant test av säljaren. Vilket som så känns den tusenlappen värd att spendera...

mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående reservdelarnas pris, är de inte värre än hos t ex Volvo eller Saab! Snarare tvärtom på många delar...
Det är en gammal seglivad uppfattning om att BMW har dyra reservdelar, för det var så för många år sedan.

Kamaxelremen och slitna kamaxlar är redan upptagna så de går jag inte in på. Tänk bara på att det är täta kamaxelremsbyten på den motorn och det kostar en del i längden! (Fusk med bytet kan bli mångdubbelt dyrare om remmen går av!)
En M43-motor (316i/318i) från -94 och framåt har kamkedja och är en mycket bättre konstruktion.

Spindellederna är mer regel än undantag på E36 som rullat en bit.

En sak som kan vara dyr, är läckande styrväxel. Kostar ca 10 000kr plus arbete som ny del. Kolla att den inte är fuktig av servoolja = byte av styrväxel! (går inte att reparera utan måste bytas)

Annars är det väl det vanliga som för alla bilar:
ROST!

Kolla så bilen inte är krockad och fusklagad.

Kör bilen en ordentlig runda och lyssna så att motor, växellåda och bakaxel inte har några missljud. Vanligt med lite vinande från bakaxel, men det är oftast mer av kosmetisk karaktär.

Ostadig väghålning brukar betyda slitna bakvagnsbussningar. Inte så dyrt att åtgärda men ger stor effekt på väghållningen.

En koll på hur många tidigare ägare bilen har haft ger ofta en fingervisning om vilket liv den fått leva.
Är det få tidigare ägare brukar det oftast innebära att den har fått relativt bra omvårdnad av ägare som ser långsiktigt på ägandet, men det är ingen garanti!

Kolla upp hur mycket försäkringen kostar dig innan du köper bilen - för där är BMW generellt dyrare än många andra bilmärken!

Finns nog mer att tänka på, men det var det jag spontant kom på.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ma
111
martin22sthlm
730 e32 1989
Kamremsbytes intervallet är 4000 mil maximum. Alltså, har det bytts kamrem för 3000 mil sen, är det bara 1000 till innan det är dags igen. Kan bli dyrti längden om du kör mycket.

/M
Mycket trevligt forum, med så snabba svar - TACK!

Det ni nämner här i tråden, om de problem som kan och kommer uppstå så har jag en fråga. Är detta fel som en "BILDIAGNOS" kommer se om man gör det på Bilprovningen?

Kolla upp det lite närmare och det kostar 820 kr.

mvh

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
En bildiagnos borde upptäcka de flesta fel som nämnts ovan. Det de kan ha svårt att kontrollera är när kamremmen byttes senast. Det får du fråga säljaren om. Ifall han inte vet när den är bytt, ska du pruta 1500 och köra bilen direkt till verkastad och byta remmen. Dumt att köra med dålig rem och riskera att mtorn totalhavererar.

Ett tips: om du inte vill lägga pengar på en bildiagnos kan du ta med dig nån kunnig kompis om du har någon, och kolla på bilen. De fel som är vanliga på den här modellen är inte svåra att upptäcka om man har lite vana.
ja
186
jarivan
BMW 530d X-drive -14
Audi A6 2.0 TFSI -07
Mycket riktigt det de redan påpekat. Äger en 318i -92 sedan 1 år tillbaka. Förutom "tidiga" kamremsbyten och spindelleder och kanske lite lite rost har jag inte haft några problem med den. Billigare i drift om man jämför med en 320 också. Så en BRA bil!
Är den import eller svensksåld?
Den är Import, några synpunkter på det?

Vad har det kostat att byta kamrem+spindelleder? Har du gjort det själv?

mvh
kamremsbyte kostar ca 1500-2500kr beroende på verkstad.

Spindelleder kostar 800kr/sida på BMW.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Något man ska tänka på om det är direktinport?
Import - fördelar / Nackdelar?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det är svårare att kolla upp vad en importerad bil varit med om. Fast vägarna i tyskland är bättre och klimatet är gynnsammare vilket gör att "normalbilen" är mer välhållen i tyskland. Risken med importerade bilar är främst att det är oseriösa personer som tagit in bilen. Eftersom det finns pengar att tjäna på att importera bilar finns risken att ljusskygga människor dras till den verksamheten. De köper ett lik billigt i tyskland och spacklar upp det och backar vägmätaren. Säger inte att detta är vanligt, men det förekommer.

Kolla hur många ägare bilen haft i sverige, ta om möjligt kontakt med den som importerat bilen för att få en uppfattning om vad det är för en typ. Kolla efter krockskador (avsöjas lättast genom ojämna skarvar i karrossen) och onormalt slitage. Var också medveten om att en importerad bil kan vara svårare att sälja vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.