|
|
|
|---|---|
| måste byta slutväxeln på min e30 325iA, är det lilla eller stora? vilken utväxling ska ja ha? | |
|
Det är den så kallade "stora" diffen du ska ha. Jag tror du har 3,64 utväxling på din bil orginal. Inte helt säker med tanke på att det är en touring. Det borde stå på din nuvarande diff vilken utväxling det är, om du vill vara 100% säker. Du kan nog byta till en 3,73 diff (den är lite vanligare) utan att du kommer att märka så mycket. Tar du däremot en diff med mycket lägre utväxling (över 4) kommer du definitivt att märka skillnad. Bilen kommer att varva rätt mycket mer än innan vid samma hastighet. Dessutom blir den lite piggare i acc, men den tappar i toppfart. Sätter du däremot på en högre utväxling (typ 3,25 eller ännu "lägre siffra") kommer bilen helt logiskt att varva mindre än innan vid motsvarande fart. Bilens teoretiskt möjliga toppfart ökar också, men den begränsas dessutom av effekten i motorn, så bilen kommer inte att toppa mer än innan. Hoppas detta gav dig en liten förklaring! "Pain Is Just Weakness Leaving The Body." |
|
| ok tack, sitter stora diffen på alla 325? | |
|
Ja det är ”stora” på alla 325i. Jag åkte nyss till BMW och bytte slutväxel på min 325 iA cab (trött på det klassiska surrandet). Efteråt gick det underbart tyst. Men redan efter några hundra mil har det kommit ett litet surr även i den nya slutväxeln. Det är samma ljud som i den gamla fast nu är det mycket lägre. Det hör till E30 helt enkelt. :-) Slutväxelns utväxling varierar med modell, land och transmission. Inte ens BMW verkstan visste vad som satt på utan måste under och kolla nummer innan de beställde. BMWs priser är drygt 10000 kr för en växel utan diffb och drygt 15000 kr med diffb men du måste lämna in den gamla i utbyte. Arbetet för bytet gick på knappt 2000 kr. Klistrar in de kombinationer som finns i ETK (BMW reservdelskatalog) nedan. Varje utväxling finns med eller utan diffbroms förutom viskosdiffarna på 325 ix. 325i sedan/coupe manuell 3,64; 3,73; 3,91 (325ix 3,64; 3,91 viskos) automat 3,64; 3,73 (även 4,10 from 11/89) (325ix 3,73; 3,91 viskos) 325i touring manuell 3,91 (325ix 3,91 viskos) automat 3,91; 4,10 (325ix 3,91; 4,10 viskos) 325i cabrio manuell 3,64; 3,73; 3,91; 4,10 automat 3,64; 3,73; 4,10 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.