AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
803

Misständning på 2:ans cylinder vid tomgångskörning.

Mi
19
Micke.S
BMW 523iM -99
Godmorgon!

Jag har tidigare skrivit om min 523i-99 med 8300mil som vid tomgångskörning när bilen är lätt ljummen börjar gå orent och så småningom stänger av 2:ans cylinder för att skydda motor och kat. I Dis står det misständning på tvåan. Jag har haft bilen på verkstad och följande är kollat, spridare, vacuumläck, tändspolar, komp test, vanostest samt tändstift. Nu vill verkstan lyfta toppen och byta hydraullyftare som ett nästa steg, den enda motivationen för det är att det bör vara ett cyllinder specifikt problem. Men jag tycker det känns som en dyr chansning. Vad jag undrar är hur motorn mäter just misständning på tvåan. Är det inte så att det sitter en lambdasond / 3cyllindrar och den mäter avgasvärdena och något annat finns inte. I så fall borde det vara en mjukvarugrej att testa med olika förbränning på dom tre cylindrarna den mäter på för att se om förbränningsvärdet förbättras. Om det då första gången detta hände råkade bli en förbättring just på tvåan så har datorn lärt sig detta och därför alltid börjar med att stänga tvåan när den lambdan mäter något fel? Det jag också undrar är om det faktiskt skulle kunna vara fel på 1:an eller 3:an också men att datorn har lärt sig att om man stänger 2:an får man en viss förbättring och därför gör så?
Är det någon här som har bra kunskaper om hur detta fungerar och vad det skulle kunna vara?

Hoppas på hjälp / Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.