AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.027

MP3-spelare med hårddisk?

Finns det någon bra MP3-spelare med hårddisk? Gärna som man kan koppla in till sin befintliga basenhet på samma sätt som man kopplar in en CD-växlare..
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
köp en ipod (www.apple.se/ipod) och koppla den med icelink till bilen. Då har du en portabel + stationär lösning i ett paket.

/M

Min bil:
Länk
Danny: Visst om du nu har 60 000 st Mp3 låtar så kan det vara befogat med en en 300 gb lösning, inte annars.
Problemet med standard HDD baserade lösningar är att de inte tål klimatet i en svensk bil under någon längre tid.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
danny69
Bara 60.000 hehe..
Man har ju vart med sen början av mp3-eran...

Nej men jag skulle inte tro att dessa diskar har några större problem med vårat svenska klimat.
Vanliga IDE diskar ska ju palla -40 till +70 grader

Det var ju ett tag sen vi hade rikitga vintrar...
Och de dagar det är -25 här i Svedala så funkar fan ingenting...
Mobilen dör på en halvtimme...man får sitta och flåsa på bilstereon för att displayen ska bli varm m.m
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
fördelen med ipod är att du kan ta med den ut ur bilen och använda den för backup etc.
/M

Min bil:
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har beställt en iPod mini 4Gb och en ice>Link Plus för att ansluta till original radion. Jag inbillar mig att det kan bli lite mycket att hålla reda på med flera hundra GB i bilen. 4 GB bör bli 40-50 album. Hyfsad lösning för ca 4000 spänn.

Dessutom kommer det att se helt original ut. Inga extra displayer. Id3-taggarna ska synas på bmw-displayen (efter en uppdatering som snart kommer). iPoden hoppas jag går att gömma i armstödet fram så den är lätt att nå när man behöver trycka på den.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Danny: Det du missar är hur stora temperaturskiftningar det egentligen är i en bil i vårt klimat samt följden av detta. De är inte helt ovanligt att det är -15/-20 grader en morgon och du startar bilen och kör till jobbet. inom 15 minuter är det istället +20 grader. Dvs 40 graders differans. Vad blir följden av detta? Jo kondens! Och INGEN hdd som är tillverkad för kontorsmiljö klarar det i längden, de vågar jag lova dig.

I ett land där temperaturen aldrig understiger 10 + är denna lösning dock fullt acceptabel.

En annan aspekt är upphängningen i dessa "standard" diskar som är konstruerade för att stå still på ett skrivbord och inte skutta runt i en bil med alla dess vibrationer.
Mobile diskarna är betydligt bättre konstruerade och upphängningen är gjord för att klara mindre stötar. Dessa är dock betydligt dyrare.

Jag kommer följa Boods modell och inväntar Icelink +.
Även jag har beställt en Ipod, de föll på 40 gigs varianten.

Länk
danny69
Är det bekräftat att den kommer visa ID3 då?
Vad jag fattar så verkar det bara vara på skärmarna än.

Sen blir det kondens även i varma länder.
Men diskarna är väl så pass täta att dom pallar det?
Hur blir det annars i serverrum?
Pajjar alla diskar ifall kylanläggningen säger upp sig en dag?
Danny: Kondens finns även i vama länder, men är betydligt mer påtaglig i skiftet mellan + och - grader än i spannet +15 till +35.

Att jämföra en bils coupe med ett serverrum är inte riktigt rättvist, men vi har haft hdd haveri i våra serverrum pga strulande ventilation.

Vibrationerna kommer dock med hög säkerhet vara det största problemet ur livstidssynpunkt för disken.

Svaret på din fråga om ID3Tag är bekräftat på Icelink plus så är svaret ja. Både på Business modellerna samt navi modellerna med monitor kommer detta finnas.

Länk
danny69
Ok..här kommer mitt triumfkort då:

Jag har en DMP3A sedan juni i somras.
Har den i min Saab 9000.
Jag har under sommaren haft den mestadels i båten där den funkat alldeles utmärkt . Alla har kunnat ha sin egen spellista när dom åkt wakeboard efter båten och den har dunkat på finfint utan hopp.
Den sitter sen september i bilen igen och startar varje mogron.
Ibland tar det 10-15 sek om det är riktigt kallt i bilen men sen spelar den på som vanligt.
Jag monterade in en gammal 80GB 5400Rpm disk (Seagate) som jag haft i pc:n sen tidigare i den.

Och allt funkar än så länge.

Ponera att disken dör om ett år eller två.
Antagligen två då det var ett års garanti på den.
Disken kostade mig 500:- så det kan jag undvara för en ny.

I beemern blir det nog dock en ice>Link....
Vill bara se om den pallar id3 i min buisness cd först.
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Jag har precis fått ett mail från Dension som säger att det är navi-skärmen som kommer att klara id3. Business får vänta ytterligare ett tag :( Det har vara lite olika uppgifter. Jag beställde min ice>Link Plus i tron att id3 skulle funka (snart) men jag får tydligen vänta ett tag till.

Men vad jag vet finns det ingen annan variant som klarar det heller så bara det stämmer det de säger att det snart ska lösa sig så "härdar jag ut".

Suck, att det alltid ska vara strul med lansering av nya prylar inom it.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Inte blir det ju nån kondensbildning i serverrum heller, temperaturerna där är sällan under 18grader, ev. lite under i större serverrum med kyla genom ventilationen, men jag tvivlar.

//Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Tycker för övrigt att Ipod tillsammans med Icelink är den ultimata lösningen till bilen. Har själv en kenwood stereo som tydligen också ska stödas av icelink.

//Mvh Simon
Är det någon här på forumet som har en hårddiskbaserad fast monterad spelare? Spontant känns det som att en vanlig hårddisk skulle kunna ta stryk när man kör på en gropig grusväg eller en tjärlskadad väg. Någon som har erfarenhet?
BM
178
BMWentu.
728iA -96
Subaru Legacy-01
Jag har monterar en HP bärbar i bakluckan sedan juli och en TFT skärm frame och det fungerar utmärkt hittils. Inga problem.
Visa användare
24
LoveTrain
Cosmossvart 750iaL -95
Dum fråga, men vad är IceLink? Hur funkar det?
danny69
Kolla här: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.