|
|
|
|---|---|
|
hur beter sig motorn om lambdan är väck och undrar vidare vad som händer om luftmängdmätaren är paj | |
|
Död sond kan ge saftig sopparäkning och tasktig motorgång vid låg belastning, på fullgas brukar det funka bra för då används sonden inte. Misstänker du att sonden är död så testa att koppla ur den, ibland går motorn bättre då än med en död sond. Lite mer seriös felsökning är att mäta spänningen från sonden med den inkopplad och varmkörd motor. Spänningen ska snabbt fladdra mellan cirka 0,3-0,8 Volt. Är lmm dålig brukar ofta bilen gå illa vid en viss belastning, tex 85 km/h på femman med konstant fart, pga att potentiometerns bana är sliten där. Skulle den paja helt så blir nog bilen mer eller mindre okörbar. Första felet kan ibland avhjälpas med lite rengörning och pyssel under det svarta locket. //Magnus |
|
|
Om LMM är paj på en bil med motronic så brukar bilen antingen som 944_Driver skriver bli okörbar eller gå in i nödläge (testa å koppla bort den så förstår du) och bilen går bara att varva till 2500-3000 varv/min. Död sond sabbar även katalysatorn om sådan finns. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
tack för tipsen motorn låter som den går på 4-5 cylindrar har dragit av tändhattarna nen den reagerar inte på nån går likadant har bytit stift kollat tändkablar rotor och lock dom är ok. den drar mycket soppa säkert 3l/mil minst den går väldigt ojämt tills farten är uppe sen går den ganska normalt tycker jag inga rycknigar .seg vid gaspådrag 4 stegs automat går på geitribeprogramme visas på displayen sen försvinner den och den går bara på 3 ans växel funderar även om det kan vara en alt,flera spridare som är tåppta eller nåt kan tillägga att bilen stått väldigt länge typ 2 år enligt skattemärket |
|
|
Om det var min bil skulle jag börja med att kolla komp i motorn och titta hur kammen ser ut. Är allt Ok så långt så skulle jag fortsätta med att försöka få ordning på växellådan. Går motorn sedan ojämt men är frisk vad gäller komp och kamaxel så kan den säkert fixas i ordning ganska lätt. Kontroll av alla givare, tänddelar, vakuumläckor, lambdasond.. inga jättekostnader. Men är det nått allvarligt fel på motorn eller lådan kan det ju kosta flis och man kanske ska överväga andra alternativ. (utbytesmotor/låda/skrotning) //Magnus |
|
|
bmw i eskilstuna har tagit kompprov på den och 1 5 6 höll 12 kilo och resten 11.5 ingen blårök men luktar illa men avgas läck naturligtvis men kan ju likaväl vara lådan har bytit soppafilter idag nu hänger den med bättre men bluddrar fortfarande sänker varven när man ska åka iväg och bilen kan ju kosta lite gav en femma för den allatips välkommna ska ta bort spridarna imorgon och göra rent dom det finns inga visslande ljud eller nåt sånt kammen såg ganska bra ut har ställt ventilerna |
|
|
och den går inte att varva då bluddrar den kommer inte upp på högre varv |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.