|
|
|
|---|---|
marre86 |
Hejsan! kompisen har en bmw 525ix touring jag undrar om 15tums plåtfälgar passar till den dom har suttit på en bmw 320-e46 han sa dom passar e34 hans dimensioner är 195/65/15 på min 525 sitter de 16tums 255/55/16 passar dom 525,an då? Mvh |
|
Hej! För det första passar inte E46-fälgar (eller andra 3-seriefälgar t ex E36) på en E34,. Visserligen är det samma bultmönster, men det skiljer i offset 8inpressningsdjup), så 3-seriefälgar på en E34 hamnar 'mitt under bilen' och riskerar dessutom att ta i hjulhusen vid fullt styrutslag. För det andra - ännu viktigare - är det andra fälgar på just 525iX än på andra E34. Dels är det 16 tum, som du nämner (tror faktiskt att 15-tummare tar i bromsoken fram), dels är det helt annan offset här också, fast åt andra hållet. 15-tummare från en E46 passar alltså inte, tyvärr. /// Gunnar E. |
|
marre86 |
Ok då vet jag provade med 15tums alufälgar från en e28 men dom tog i bromsoken fram. Mvh |
|
E34 ix har inte samma fälgar som icke ix! I ETK finns det bara två fälgar till ix, en plåt och en alu. Båda är 7,5x16 med ET 54, så 15" lär inte passa. Till E36/E46 finns plåtfälgar 7x16 ET 47, om du använder dessa så ändras spårvidden bara 14 mm = lagligt. Även alufälgar till E36/E46 med denna inpressning passar och är godkänt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erikw, tror tyvärr inte E36/E46-fälgar går dit på en E34 iX. Navet fram är lite knepigt utformat på iX, så det behövs extra utrymme 'utåt' i fälgen, för att oket ska få plats. Möjligen går det med 17-18"-fälgar, men det är nog läge att prova noga innan man köper fälgar. /// Gunnar E. |
|
|
Gunnare: Bra info. Om någon här på forumet provat, får de gärna kommentera. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.