AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.745

Vågar man slå tll på billig E39, tips ?

Sida 2 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag hade köpt en sv-såld.

4 Cylindrar är 2 för lite!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Stenskott och liknande beror givetvis på hur och var man kör men i övrigt ska bilen se i det närmaste ut som ny invändigt om den är välvårdad. Inget slitage ska upplevas i mekanik och chassi när man kör bilen.

Jag håller med dig i resonemanget att det kanske inte egentligen gör så mycket om bilen egentligen gått 20.000 mil eftersom du inte gett mer än vad en 20.000 milare brukar kosta.
Huvudsaken att bilen fungerar bra, känns fräsch och att du blir nöjd.

Även om du får lägga några tusen i reparationer kommer du förmodligen inte tappa så mycket i värdeminskning om du behåller bilen ett par år.

Tycker inte det spelar någon roll om bilen är i gott skick! Tycker absolut inte man ska gynna dessa banditer som håller på med skruvade bilar. Nu säger jag inte att just denna är det men om man upptäcker att en bil är skruvad tycker jag det är mycket omoraliskt och köpa den. Då får vi aldrig ett slut på detta problem.
Så är det skruvad så låt bli, enklare än så kan det inte vara.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag försvarar inte mätarskruvning på något sett. Skulle själv aldrig köpa en bil som jag misstänker är skruvad. Men man kan bli lurad och blir man det måste det rimligtvis kännas bättre om man inte betalt så mycket för bilen.

Killen kollade ju bilen så gott han kunde och det verkade grönt, skulle han då backa ur pga bilen var för "billig"?

Annonsen är borta nu..

Fast`n Loud Turbo Proud.
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Det är väl inte så konstigt eftersom bilen är såld.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
tj
432
tjoa
320d Touring -14
Sucker:Nej så menade jag inte, som jag skrev:"Beror ju på vad man lägger i ordet slitage". Stenskott må väl vara hänt, men slitage i övrigt efter 10.000mil, ja då får man ju nästan ligga i...
Men du verkar ju ha kollat upp bilen som sagt.
Lycka till med bilen!

/Johan
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Sucker!

Var det Juro som sålde?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

Su
15
Sucker??
528iA Touring -00
tjoa! Den är väldigt fin invändigt. Men visst man ser ju att den är använd på förarsätet, inte nersuttet men dock använt. Tack och lov inte rökt iaf. Inte vad jag kunde lukta eller se.

kävlingepågen! Han hette inte juro och det namnet han hade i annonsen var hans riktiga namn också.

Mvh/Sucker
Är den skruvad eller? Isåfall lämna tillbaka.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Nu har jag inte sett annonsen, så jag vet inte vad det var för bil och vad den kostade.

Men det generella problemet med att köpa bilar man "vet" är skruvad, men inte hur mycket, är att du inte har en aning vilka reparationer som kommer. Prisskillnaden kommer att ätas upp av slitagereparationer, och bilen är trots reparationerna skruvad.

Sucker, bilen kan mycket väl se helt ok ut, även om den har gått 35000 mil (jag har sett flera sådana som ser ok ut!). En liten generalisering, iofs erfarenhetsbaserad; En ärlig 10000-milare är väldigt nära nyskick, på 20000 mil ser bilen använd ut men inte sliten, på 30000 mil ser den lite småsunkig och använd ut, på 40000 mil ser bilen sliten ut och känns sliten att köra. Min personliga uppfattning är att det som folk uppfattar som en 10000-milare i de flesta fallen motsvarar ungefär 25000 ärliga mil.

Sedan kommer problemet när den ska säljas, eftersom köparna blir mer och mer kunniga för varje år. Numera är det troligen ganska få som går på en skruvning som syns i DIS:en, utan nu måste bedragarna göra den "dyrare" skruvningen. Att bilen är kollad på BMW både i Tyskland och Sverige betyder knappast något, om inte köparen har kontroll på var och på vilket sätt bilen är kollad. Intyget kan tex gälla en bil med en siffras skillnad i chassinumret, eller så har säljaren helt enkelt kopierat ihop ett intyg!

Att köpa en bil som men gissar är skruvad är helt enkelt självbedrägeri. snålheten bedrar vidheten helt enkelt! Ärligt talat är det knappt jag tycker synd om de som blir lurade av sådana killar som juro, men problemet är att de i sin tur lurar nästa köpare. Och sedan får man ju inte känna på hur underbar en fräsch BMW är att köra! För det är STOR skillnad på hur en 10000-milare känns mot en 25000-milare....

Men lycka till, trots detta berg av moralkakor!

Mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Sucker, har det framkommit nåt som tyder på mätarskruvning mer än att priset är lågt och man ser att förarsätet är använt?

Jag håller helt med Johan i hans beskrivning av hur bilar ska vara vid olika miltal.

Att en bil vid 20.000 helt plötsligt drabbas av en massa dyra reparationer vet jag inte om jag håller med om. De flesta fel jag har haft på e39 har mycket lite att göra med hur bilen är skött eller hur långt den gått.

-elektronikbox till elhissar och backspeglar
-ABS givare
-PDC sensor
-Skeva bromsskivor fram
-Kärvande handbroms
-Dåligt lager i vattenpumpen

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
BjörnB, jag tänkte inte just runt 20' mil, men de milberoende saker som faktiskt kommer förr eller senare är:

- stötdämpare och fjädrar
- samtliga bussningar och stag i fram- och bakvagn
- motorreparationer som kamkedja, ventillyftare mm
- sliten AC-pump
- slitet torkarlänkage
- slut koppling/slirande automatlåda
- hjullager
- sliten styrväxel
- oljefukt/läckage i motor och låda

En kombination av 2-3 stycken av dessa reparationer kostar mer än vad snål-köparen sparar på att köpa ett Juro-vrak. Tror säkert de flesta här håller med mig om hur fel det är, men ändå fortsätter folk att köpa vrak. Någon som kan förklara detta för mig?

Sedan håller jag inte med dig om skeva bromsskivor, som jag anser delvis hänger ihop med framvagnsbussningar, som är milberoende. Det är nog väldigt få äkta 5000-milare som har haft det felet....

mvh Johan
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Visst är det som du skriver att en massa slitage kommer med åren och milen.

Tror vi pratar om olika bilar, jag menar välvårdade långmilare, inte vrak som tagits hem från Tyskland i syfte att tjäna snabba pengar.

Känns stötdämpare, fjädrar och bussningar bra kommer dom att fortsätta vara det ett bra tag till. En 30.000 milare har ofta bytt hjullager, vattenpump, koppling mm någongång så dessa slitdelar kan vara i samma kondition som på en 10.000 milare.

Jag lägger gärna några tiotusenlapper extra för att få en fin bil för att det är mkt roligare att äga en sådan men jag tror inte det blir billigare då man väger in värdeminskning också.

Håller helt med dig om att det är fel att gynna skojare.

stefannorr
Bytte bil igår...bilaffären sålde min gamla idag för 136 500 tog en halvdag så var den såld..men den va sv såld (Luleå) 9175 mil full s-bok o rätt v-utrustad skinn rstv m.m...
Var det en 523 Ia- 96 som det står på sidan, så ska jag absolut åka till Luleå och sälja min svsålda.
Låter helt otroligt, gratulerar, vilken julklapp.
stefannorr
pisolas> Jo de var en 523 ia-96..lågmilare o bara rullat i Luleå,full service på märkesverkstad..priset hos bilhandlaren var på 136.500 kr..rätt normalt pris häruppe för en sv såld BMW med låga mil av min modell o årsmodell med rätt mycket utrustning..sen fanns de ju säkert viss prutmån på bilen..så säg att den kanske såldes för 130.000 kr....
Hej.
Ge mig lite feedback om jag har gjort ett bra köp eller ej.
Jag själv är väldigt nöjd med bilen,den är så wunderbar att köra.
BMW 523 Sedan Silvergrå
10500mil
Pris:74500kr
Lack väldigt bra skick liksom inredning.
Skinn Montana mycket gott skick.
Automatisk växellåda(steptronic), ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Motorvärmare, Multifunktionsratt, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Skinnklädsel, Spoiler bak, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - dubb, Yttertemperaturmätare.

Mvh
Ilca
Glömde tillverkningsår 1997.
Svensksåld med service bok,all service gjord på BMW Stockholm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.