AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.799

Köpa e46 smart?

Sida 2 av 2
Wadstedt: Jag kan inte hålla med dig om att jag framhäver 330 som det bästa alternativet i alla lägen, för det är det inte.

Det jag framhäver är de skillnader jag upplever som störst i förhållande till de andra modellerna som oftast disskuteras(328,325 osv)

Här finns ett färskt exempel på att jag inte gör så i mina ögon:
Länk

Du får som sagt gärna ge konkreta exempel på där jag påstår att 330ns andrahandsvärde är överlägset de andra e46 modellerna.

Att vissa 330 sedan legat under 200 kkr sträcket är inte någon direkt nyhet då det varit så redan sen i våras.
Det går säkert att hitta 330 Ci under 200 kkr sträcket idagens läge, frågan är bara vad du får för pengarna.

Om jag skulle välja bil utifrån att den skulle ha bäst andrahandsvärde så skulle inte valet bli 330, den saken är säker.
330n valdes nästan uteslutande med hjärtat.

Förstår fortfarande inte riktigt varför jag skall behöva försvara det jag tycker och tänker.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Har aldrig sagt att du måste försvara det du tycker
och tänker. Alla har ju rätt till sin åsikt.

Har ärligt talat inte tid att sitta och leta igenom alla de
trådar du skrivit i för att hitta konkreta exempel.
Jag tycker det jag tycker beroende på vad jag läst i
olika trådar under den tiden jag varit aktiv här.
Jag har ju precis som du rätt till åsikt utan att behöva
förklara mig.

sw
Wadstedt: Korrekt, och jag har inte heller ifrågasatt din åsikt.
Men kommer man med ett påstående så får man gärna ha grund för detta.

Jag kan förstå att de kan uppfattas att jag favoriserar 330 före andra e46 modeller. Men när jag gör detta så har jag alltid grund för det jag skriver.

Länk
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Hallå!

Det var jag som trodde att 330 var den mest attraktiva modellen.
Det tror jag fortfarande. Jag kan hålla med om att coupén är snyggare, men en sedan är så mycket mer praktisk, detta avgjorde gör mig.

//Player
simon_en: Nej jag har inte tänkt något överdrivet på detta faktiskt.
Jag har heller ingen plan på att köpa någon 330 E46 öht.
Har jag fel så är det inte hela världen. :-)

Vi får se vad som händer med prisbilden framöver.

/Anton
Anton Lillsund,

gillar din ödmjuka inställning, jobbar på att bli mer ödmjuk själv!

/Simon
wendtan:

Vad tror du om en E46 320 cab -04. Svårsålt i framtiden? Den har dålig utrustning, spelar sånt roll på cabbarna tro?

MVH
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Soki, vad menar du med dåligt utrustad? Ingen klima ? Då kan det bli svårsålt, nu vet jag iof inte ens om det går att köpa en utan. Men klima och skinn är ett måste på en cab för att bli lätt(are) såld.
Anders S:

Jo, skinn och klima har den. Men saknar typ allt annat. Det är bara komfortpaketet och läder som bilen är utrustnad med.

Tex.sportstolar är väl viktigt på en E46, pdc viktigt på en cab, saknar Hk ljud o allt annat.

MVH
Soki: Eftersom E90 cab kommer tidigast 2006 så bör andrahandsvärdet vara ganska bra något år framöver.
Jag kikade lite på ditt objekt och tycker att utr nivån är fullt Acceptabel och bör därmed inte göra den svårtsåld framöver.

Jag hinner inte svara på ditt mail nu, men skall försöka göra det ikväll.

H.K ljudet kan man både ha och mista.
Sportstolar prioriteras högt men är inget måste, en cab skall man väl ändå bara glida i? :)
PDC tycker jag personligen är en bra uppfinning, men inte särskilt estetisk. Den lär inte räkna som något stort plus vid försäljning.

Länk
Förresten, Anton: Du är ett föredömme ur ödmjukhetssynpunkt. Även jag skall jobba på detta :)

Länk
wendtan:

Jo, sportstolar är något som jag personligen inte bryr mig om men hade för mig att E46an var svårsåld utan om det inte är nappa i bilen.

Men tänkte på framtiden när bilen ska säljas, pdc borde väl vara praktiskt på en cab när man har suffletten uppe? De cabbar jag kört med suffletten på har man en väldigt dålig bakåtsikt i.

Du som kör 330...skulle du klara en 320 cab motormässigt? Själv kör jag väldigt lugnt och försiktigt, har inget behov av att kunna accelerera snabbt inne i stan tex. Det är väl motorvägskörning som är det stora problemet, omkörningar och liknande.

MVH
Soki: PDC är säkert praktiskt som bara den i de flesta bilar.
Sikten bakåt i en cab är som du konstaterar inte den bästa, och möjligen skulle PDC göra bilen mer lätthanterlig vid knixiga parkeringar. Jag tror dock som sagt att pdc är plus/minus noll den dagen du skall sälja bilen. Den nya visuella PDCn i e60 kanske skulle betingat ett pålägg, men i e46 så tror jag inte det.

Motormässigt tycker jag att M54B22 är en MYCKET trevlig bekanskap. Den är ganska kortslagig och påminner mycket om 323an. Jag hade en 320 touring i 2 dagar för några månader sedan och kan inte sluta förvånas över hur bränslesnål den sexan är. 0.61 kördes bilen från Malmö till Växjö på.
Prestandamässigt tycker jag den är fullt tillräcklig, kanske lite tunn vid omkörningar landsväg på 3an och 4an.
I en Cab måste den motorn fungera utmärkt!
Jag har bara kört 330 cab och var imponerad på hur tyst den var med suffletten uppe. Köper man en HT till bilen så har man en underbar året om bil med ett grymt coolt utseende på vintern enligt mig.

Så svaret på din fråga om jag skulle kunna klara mig med en 320 cab är tveklöst ja. Men jag skulle sakna motorsången i 330n något kopiöst :)

Länk
wendtan:

Ang. utrustning så har jag just nu en bil med hyffsad utrustning. Håller med om att mycket av prylarna är helt onödiga som tel, navi osv.
Men det är faktiskt lite svårt att avvänja sig med en del av sakerna som pdc, elinfällbara speglar, auto. avbländbara speglar bla. när man upptäckt hur praktiska vissa saker är.

Självklart är jag medveten om att en 3 serie är en helt annan sorts bil men jag iom. ett ev. köp gör jag ett rejält kliv nedåt komfortmässigt och utrustningsmässigt.

O andra sidan så får jag en mindre (mer praktisk) bil, billigare i drift, roligare att köra etc.

Just nu prioriterar jag de sista högre än komfort och utrustning eftersom jag nu inte har något behov att köra långstreckor men det kommer säkerligen ta ett tag innan jag vant mig. =)

Jag har själv kört en 320 sedan för länge sedan och den var helt ok, 318 med valvetronic kändes iof mycket kvickare på låga varv och kompisens 323ci likaså.

Men drar bilen 0.61 så bryr jag mig allvarligt inte om motorn känns lite söligare. Det är mer än hälften mindre vad min drar nu och dom pengarna kan man lägga på annat skoj.

Jag fortsätter att fundera och förhoppningsvis blir jag ägare till en 320 snart. =D

MVH
Soki: Du skriver att du kört 320 sedan för länge sedan, var det en 2.2 liters? 170 hk varianten har ju likvärdig prestanda till 100 med 323.

Du kan ju få din 3a utrustad till tänderna om du känner för det, men då lär du antingen få leta väldigt länge efter den eller speca en ny.

Jag vill understryka att den snittförbrukningen nås vid ren landsvägskörning, vilket jag misstänker att du förstog.

Snittföbrukningen vid 50/50 körning var runt 0.82 om jag inte missminner mig.

Ps. Du har mail inom 10 minuter.

Länk
Wendtan:

Det kommer jag inte ihåg. Var en facelift sedan iaf. hyrd från mabi hyrbilar. Hade "svampigare" växellåda också men det berodde säkert på att det var just en hyrbil + större växelknopp.

Tror nog att jag får leta igenom hela världen för att få en utrustad 3 serie bil så som jag egentligen vill ha den.

Väntar på mail...=)

MVH
Var den facelift så hade den M54 motor på 2.2 liter 170 hk.
Svampig växellåda låter inge kul då getrag lådorna iregel är ett under av exakthet.

Skall du lägga 400 kkr på en Cab så hade jag nog letat exakt efter det du vill ha. Marknaden för cab:ar är inte jättestor men visst finns de.

Ugotmail!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.