AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.801

Köpa e46 smart?

Sida 1 av 2
zi
16
zige
BMW 330 ci
är det smart att köpa en 330 modell e46 nu när den nya trean kommer i vår Vad händer med en modell som går ut tänker på pris, efterfrågan

Efterfrågan lär bli större då fler tror på ett värdefall och således anser man sig ha råd med denna bil.

Det är min teori.

/Anton
Priset får en brantare utvekling neråt då nya 3 kommer, bara se hur e39 prisras efter e 60 presenterades.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Generellt sett så brukar skillnaden mellan de större motorerna och de mindre och mer ekonomiska minska med åren.

Jag tror därför att 330 kommer att sjunka mer än tex 318 och 320.

Jämför tex e39 540 som snart är nere i 523 priser. Jmfr 735 och 750, ingen större prisskillnad.

735
Anton:??? Gamla modellen brukar sjunka i värde när den nya lanseras, se e39, e34 osv... Inte riktigt med på ditt resonemang, skulle priset öka för att efterfrågan ökar, för att priset minskar eller???

Gammal sanning; att dyrare bilar faller mer i värde än mindre dyra bilar, men det är klart att du gör en bättre affär än den som köpte nytt..
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Eftersom jag är jävig ska jag kanske inte uttala mig. :-)

Visst kommer 330 sjunka i pris då den nya modellen kommer.
Personligen tror dock jag att 330 är den e46-modell som kommer hålla priset bäst, detta för att det är den, utan konkurrens, mest attraktiva modellen.
De ni glömmer är att Bmw 3 serien är den serie med bäst andrahandsvärde i Bmw familjen generellt sett.
Därför är det lite missvisande att jämföra med 5:Serien.

Efterfrågan styr alltid pris/andrahandsvärde och som Player konstaterar så är 330 den klart mest efterfrågade 3:serien.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
735: Ja, eventeulla köpare förväntar sig ett värdefall iom den nya modellen. Således ökar efterfrågan.

Hur priset utvecklas vet jag inte. Men jag tror intresset ökar för modellen och att priset håller i sig bättre pga detta.

Men som sagt, det är min teori.

/Anton
Senaste årsmodellen i en modellserie är ofta attraktiva och håller ett hyfsat andrahandsvärde. t ex M5 -95, E38 -01, E39 -03...
Tror 330 kommer att vara den mest efterfrågade E46'an som håller bäst i pris.

Player: Mest attraktiva E46'an är väl ändå M3? ;)

/Lazze
Länk

Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Lazze: Jag tror att en 330 är en mer lättsåld bil än M3.
Att sedan M3 är en läckrare/attraktivare bil får jag hålla med om.
Anton Lillsund,

har du vägt in intresset för den kommande modellen i din bedömning? Tror att du kommer få helt fel, har inte sett något fall där någon bilmodell fått en rensans värdemässigt pga en ny modell kommit, kanske har du något bra exempel?

/Simon
zi
16
zige
BMW 330 ci
Får tacka er för era synpunkter, lite klokare har jag kanske blivit lutar nog åt en e46 ändock man får ju med komfortpaket som man kan intala sig är en bra affär. Sedan får man väl hoppas att BMW behåller sitt skapliga andrahandsvärde.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Allteftersom 330 blir billigare och får allt yngre ägare kommer sannorlikt försäkringspremierna gå upp.

Kikade lite efter 328/330 i våras och tycker man har sett att priserna i annonser för både 328 och 330 sjunkit en hel del sista halvåret.

Den modell jag tror är säkrast att satsa på är en faceliftad 320i med 170 hk.

Jag är väl en av få här som inte tycker att 330 är
den mest eftertraktade e-46 an. Även om det är mycket bil för
pengarna och ett mer ekonomiskt busalternativ till M3
så är den fortfarande för dyr för många som kanske har råd
med en 318/320/323/328.

Sen är det ju lite komiskt att det ofta är tex wendtan osv
som har 330 själv som ofta framhåller att det är den bästa modellen och den som håller värdet bäst........= )

sw
Wadstedt: Gör jag det i denna tråden tycker du?

Att 3serien är den Bmw med bäst andrahandsvärde är väl ingen direkt nyhet?

Länk
Wadstedt:
Ge även gärna konkreta exempel på att jag ofta framhäver att E46 330 är den BÄSTA e46 modellen.

Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kan faktiskt hålla med Wadstedt där.

Wendtan, visst har du skrivit ett antal gånger om hur fantastisk motor 330 har och hur eftertraktad modellen är som begagnad och hur snygg coupeen är till skillnad från sedanen mm, eller är jag helt ute och cyklar?

Men det verkar bara som du verkligen har hittat den perfekta bilen för dig och det är ju bara bra.

Björn: Vänta nu här, att hävda att man har den bästa e46 modellen/motorn osv är inte samma sak som att skriva vad man tycker och tänker om modellen i allmänhet.

På ett forum tillåts i bästa fall personliga åsikter kring Ämnet i fråga. Att jag tycker att e46 Ci är snyggare än e46 sedan är väl fortfarande tillåtet i vårt avlånga land? eller?
Jag har ägt båda modellerna och kan utifrån det reflektera vilken som jag upplever som snyggare.
Jag hoppas inte det retar gallfeber på alltförmånga mäniskor här på forumet.....

Motormässigt är det även där personliga reflektioner, jag har ägt 323, 328, 330 och drar slutsater utifrån det.

Jag har ALDRIG påstått att 330n skulle vara bättre eller mer fantastisk än tex E46 M3, inte sant?

Hur eftertraktad modellen är kan jag säkert ha uttalat mig om, och baserades på den "koll" jag har på marknaden då väldigt många kontaktar mig i samband med att de köper en 330.

Att man skall behöva försvara sin egen åsikt är väl inte riktigt tanken med forumet? eller?

Länk
Wendtan

Jag ifrågasatte inte att 3-serien har ett bättre andrahandsvärde utan mer att 330 skulle stå sig bättre i pris än övriga e-46 or.
Inte spec svårt att hitta 330 en bra bit under 200 strecket nu och med tanke på att den ju så klart var dyrare än övriga
3 seriebilar (M3 undantaget) så tycker jag inte att den stått sig bättre i pris.

Har också kört 330 och tycker den känns lite som en M3 light.....= ) En superkul och prisvärd bil med massor av körglädje.
Och visst är ju coupén snyggast!

MEN jag står dock fast vid vad jag skrivet innnan att jag tycker du oftast förekommer i trådar som just förespråkar 330'ns överlägsenhet i alla lägen. Tycker m.a.o inte det alltid känns så objektivt eftersom du har en själv.....

Antar att jag inte skulle får medhåll av nån här om jag var helt ute och cyklade.

sw
Inte har du retat gallfebern på mig i alla fall.
Skriver bara vad jag tycker vilket jag också har rätt till hoppas jag. Har ju inte direkt kommit med några personangrepp
på dig som det låter som.

Att många har kontakt med dig ang 330 om dom är intresserade av en sån är väl inte så konstigt med tanke på att du skriver så mycket om just den modellen och äger en själv.
Det behöver väl inte nödvändigtvis betyda att den är "hetare"
på beg marknaden. Om jag tex var intresserad av en ny 320d
så är det väl inet konstigt om jag mailar "johan99" och frågar vad hans erfarenheter är ang just den modellen.........

sw
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Wendtan, jag säger inte att du har fel på något sätt och vis och jag håller med dig på nästan alla punkter.

-330 har en riktigt fin motor

-Coupen är snyggare än sedanen

mm

"Jag har ALDRIG påstått att 330n skulle vara bättre eller mer fantastisk än tex E46 M3, inte sant?"
Nej det tror jag inte du gjort och det menar jag inte heller.

Givetvis får man tycka vad man vill och behöver inte försvara detta, tror du missförstod mig något.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.