AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.624

Vad är denna 540iAT värd?

mx
31
mx5
330i Touring-01
Hej,

Vad tycker ni vore ett lämpligt slutpris för denna 540iAT?

Länk

Den är ju ganska välutrustad och har ju relativt lågt miltal. Någon som har varit och tittat på den och försökt kolla upp bilens bakgrund? Vore det ett bra köp runt 170 tkr eller måste man ner lägre för att det ska bli en hyfsat bra affär?
Någon som har handlat av denna firma nyligen? Läste i någon annan tråd att de om jag minns rätt tidigare hette MK-Bilar och att de då inte hade det bästa ryktet. Men det kanske är andra personer som ligger bakom firman nu så man kanske inte ska hänga upp sig på gamla erfarenheter. Det låter ju dessutom bra med M-test och garantier.
Jadu, eftersom det säljs delar från den ---> Länk så kan man ju undra vad som är på gång?!

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
mx
31
mx5
330i Touring-01
Såg det där med delarna för en stund sedan. Låter ju inte helt bra. Men det kan ju också vara så att personen som säljer delarna bara har lånat bilderna från bilannonsen. Får väl prova att kontakta personen som säljer delar och höra om det finns något samband mellan dem och bilen som är till salu.
Låter som en god idé innan vi spekulerar vidare.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
mx
31
mx5
330i Touring-01
Har ännu inte fått något svar angående om delarna har något samband med bilen.

Men om vi förutsätter att allt är OK med bilen, vad vore värdet/ett bra pris på den då? Någon som har några ideer eller kanske nyligen köpt/sålt en likvärdig bil själv? Man kan ju alltid jämföra med begärda priser i andra annonser, men det säger ju inte så mycket om vad det slutliga priset blir.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tycker priset ligger "bra" om skicket verkligen är lika bra som bilderna säger, att en importerad 540 gått 9000 mil tror jag däremot inte ett dugg på.

Mvh
fr
115
frisen
525ia Touring -93
Instämmer i det senaste. Det är ruskigt vad många bilar för 500-800 kkr som rullar 2000 mil per år i ett land där 10000 mil/år inte är ovanligt.
Att en stor del letar sig till Sverige och säljs till priser som är lägre än vad du får betala i Tyskland för en ärlig 540 med ungefär samma mil på är ju lite konstigt eftersom både importör och tullen skall ha lite pengar också...
Scheckheft
Hej
Sen när ska tullen ha pengar? Frisen: Kan du visa mig statistik på exakt hur många bilar i Tyskland som rullar 10 000 mil/år?
Som rob säger ligger priset bra OM skick, miltal stämmer. Som alltid gäller det att själv kontrollera bilens historik noggrant . Individual värderas i allmänhet högre än modeller med standardutrustning.

Mvh
Scheckheft

mx
31
mx5
330i Touring-01
Blir nog ingen affär på denna bil. När vi bad att få Fahrzeugbriefet faxat för att ringa till Tyskland och kolla historiken sa försäljaren att då blir det ingen affär och la på luren.
Synd (eller tur?), för 9000 mil är ju lagom inkörd bara och färgkombinationen på inredningen var jäkligt snygg och den såg även ren och fräsch ut invändigt i verkligheten också, så hade man kunnat verifera att allt var ok hade vi kanske till och med kunnat betala det de begärde utan vidare.
Kanske det är bättre att åka till Tyskland själv några dagar framåt vårkanten och leta reda på en fin bil man kan kolla historiken på.
Scheckheft
Hej
mx5: utmärkt att du skriver om det. Detta är med allra största sannolikhet en mätarskruvad 540. Varför skulle man annars vägra ge ut Briefet? Om bilen är registrerad i Sverige kan du få en kopia av briefet hos bilprovningen och kolla historiken iaf.
Man kan också konstatera att Nya Bilhuset trots namnbyte uppträder oseriöst. Mitt råd: skippa bilen till förmån av en annan ärlig BMW.

Mvh
Scheckheft

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Ett bra sätt är annars att söka på företaget i fråga lite här och var. Kan ge ganska intressant läsning, även om jag inte kan uttala mig skriftligt om just denna handlare.

Jag kan dock av egen erfarenhet säga att det är MYCKET svårt att ta in bilar som gått under 10000 mil och konkurrera prismässigt med bilar som gått 15-16' mil och samtidigt tjäna pengar.

Mvh Johan
Johan (AutoPower),

intressant observation. Har länge misstänkt att det är så, men inte fått det bekräftat. Börjar milskräcken släppa?

/Simon
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Angående MK alias Nya Bilhuset: jag har varit där vid ett par tillfällen och har tyvärr inga positiva erfarenheter. Mycket pyssel och plockande med bilarna. Låga miltal, nersuttna inredningar osv. Avråder!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.