AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
925

Hur få bort vxl. lådan smidigast, e30?

E3
15
E30 dåre
E30 -88 M50 2,5....
Måste ha bort vxl. lådan på min 325:a då kopplingen e helt färdig... Låg under å kikade igår, men konstaterade att man int kommer åt så bra utan att ta bort insug, grenrör, mittkonsol m.m Så jag undrar ifall man verkligen måste göra allt detta eller finns det nåt smidigare sätt?

noz999
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Nej inte behöver du tar bort insug och grenrör. Däremot är det enklast om du tar ner avgassystemet och värmeplåten som sitter under kardan...sen är det bara att lossa kardan,vxlspak och bultar,dom två översta bultarna(vxlåda/motor) kan vara lite svåra att komma åt. Kom oxå ihåg att det är torxskalle på bultarna.
Ch
120
Chricke_83
320d Efficient Dynamics -10
Precis som Petri säger behöver du inte ta bort grenrör mm. men som sagt så måste du ta bort avgassystemet plus lite annat tjafs, ett tips ladda upp med en massa tålamod och en hel del förlängare samt leder till spärrskaftet... =)

//
brattwurst
Har hört att ett par av de övre bultarna mellan blocket & lådan är näst intill omöjliga att få bort. Kompisen fick tillv ett specverktyg för att komma åt dem.
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Det tog ett bra tag att få loss de översta bultarna. Jag hade väl en meter förlängning som var ledad för att ha något utrymme att dra. Sen fick jag hänga mig i skaftet för att få loss dem. Det smäller till ganska bra när de släpper.
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Behövs väl inget specialverktyg för det, finns ju ringnycklar (torx) !

:)

// Gunnar
----
www.plasmastyle.dk
www.reproglas.com
www.norin.dk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.