|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| koeningsegg har en inbyggd vinge där bak som ska hålal bilen nere...det står med i bilsport | |
|
Enzo Ferrari är en annan "slöhäck" utan vinge bak... Måste vara den läckraste bilen som finns? Z8'an som tråden handlar om var udda/cool, vitt är helrätt! /Wille |
|
|
Men de bilarna har ju en helt platt bottenplatta men venturitunnel, ger minst samma effekt som en vinge. =) Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
haimaul |
Porsche Carrera GT har både venturitunnel (eller "insugsrör", som Kanal 5:s översättare lyckades få det till när bilen testades av Clarkson i Top Gear i måndags...) OCH en vinge, ehuru lite löjlig. __ When in this charming car, this charming man... |
|
bmw_jerry: var är vingen? Länk ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Länk det finns på den här bilden | |
| vet ni om den här japanska designern gjort mer bilar och isåfall vilka | |
|
färgen är nice!! men vinge är overkill!! inte ens z3 skulle jag lägga vinge på !! |
|
|
Jag är inte heller förtjust i onödiga spoilers och dylikt men på Z8 behövs det bak. Lyftkrafterna på bakaxeln är 68 kg vid 200 km/t och det blir bara värre ju fortare det går. Audi TT hade ett liknande problem där bilen kunde volta framlänges i 250 km/t. Audi löste detta med en liten spoiler bak i ca 30 graders vinkel och en stor järnvikt inne i bakre stötfångaren. Om BMW hade jobbat lite mer i vindtunneln hade man kunnat göra något åt detta. Luftmotståndet är CW 0,418 (Jämför med Volvo 940 som har CW 0,39) men det blir ofta så med en kompromisslös retrodesign. Mvh Thomas |
|
|
Intressant, C311 - mer än jag visste! Vet inte om det är åldern, men hade hellre tagit Alpinas version av Z8, med auto-låda, 20" mm Den vita var fantastisk annars, finns det mera bilder/fakta om den tro?... |
|
| C311: roligt med kunskap :-) | |
| c311 vet du vad ferrari enzo och sånna bilar har i cw:värde | |
|
Jag är med i klubben för värdelöst vetande :-) Jag hittade uppgifterna när jag letade fram en en artikel åt en bekant som har köpt en Z8. Z8 har även ca 26 kg i lyftkraft på framaxeln vid 200 km/t Alpina-versionen av Z8 är helt OK. 40 Nm extra är inte fel. Ännu bättre vore V8:an från B7/B5. Jag vet inte CW för Enzo (F140). 288 GTO (F114) har CW 0,38 och F40 (F120) har CW 0,34. Båda gör en bit över 300 km/t. Skulle gissa på CW 0,32 för Enzo. Uppgifterna kommer från Pininfarina. Ett högt CW är inte lika stort problem som lyftkrafterna i höga hastigheter. Mvh Thomas |
|
Njuren |
Z8 är så fin,påminner om äldre bilar men ändå inte.Riktig glidare BMW - i nöd och lust? |
| Har sett en i verkliga livet på svenska vägar,Z8 måste vara en riktig udda bil.Någon som vet antalet i Sverige,några sv-sålda??? | |
|
Jag ser Z8:or rätt ofta, såg två i förra veckan, en nyimport och en Sv-såld, har för mig, runt 15-20st Sv-sålda, har uppgifter på rätt många Z8:or, men några har gått mig förbi, så säg 50-100st sammanlagt. Mvh Stephan |
|
| dem är så j***a snygga speciellt med hardtopen på | |
|
Dutta: det finns en hel del. Två här på forumet plus någon vars far äger en. Jag har sett några ute på Stockholms gator också, men det går inte att avgöra om dem är svensksålda. Helt vilt : runt 20 st, hälften svensksålda? |
|
| z8:orna är ju inte billiga heller | |
|
det går att hitta pärlor för mindre pengar också. Kolla bara på Svart Z3 och hans import från USA. Halva marknadspriset mot Sverige. Sedan ska man som Gunnar vara hemflyttad svensk för att slippa tull/moms och allt detta annars tillkommer ju en hel del kostnader. Dock fortfarande billigt om man har tur. Jag minns också en länk här på formet om en 3 årig Z8 för under 700K som har gått typ under 2000 mil. Killen ville ha snabb affär. Altså håll utkick Jerry, det kanske trillar in nåt för din plånbok också :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.