AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.373

Vad ingår i ett M-test?

mx
31
mx5
330i Touring-01
Hej,

Någon som vet vilka kontrollpunkter som ingår i ett standard M-test? Har sökt på Motormännens hemsida men hittar ingen info där. Antar att de t ex inte har utrustning att kontrollera om mätarställningen på en BMW är riktig eller ej. Hur mycket säger egentligen ett M-test om bilens skick?
Philly
www.motormannen.se

BMW
mx
31
mx5
330i Touring-01
Det är möjligt att jag är mer eller mindre blind, men jag har letat i timtal på Motormännens sida och kan inte hitta fakta om vad som kontrolleras och hur, utan bara priser på testerna.
Så finns det någon som har hittat detta får ni gärna tala om var eller klistra in uppgifterna direkt här i tråden.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
mx5:

Det finns olika typer anv M-test:

1. Trafiksäkerhetstest
2. M-test
2. Plus-test

1:an är som en vanlig besiktining hos SBP!

2:an kontrollerar hela bilen, bussningar, kylvätska, chassie, lack, interiör, fläkt, AC/ACC, ljus, däck, lufttryck, fjädring, rutor, torkare, spolning, handtag, innerbelysning, bälten, hjullager, fälgskador, bromsvätska, olja, vatten, utseende på motor, oljeläckage, alla bromsrör, hydraulikrör, bränslerör, lås, fjärrstyrning, larm, ABS, ASC+T, ASR, DSC, ESP, Tempostat, kontrollampor, mm. Dessutom ingår "kritisk" provkörning: Bilen SKALL funka i ALLA register och hastigheter, annars sätts det upp som fel.

3:an = allt ovan nämnt + kaross/chassieuppmätning, genomgående motortest (komp, dator, miltal, ALLT). Mätning av karosspringor, bilen kontrolleras NOGGRANT för karossreparationer efter en eventuell krock!
Förslitningar i klädsel, lack, pedalgummin, pedalspel, rattkrans, rattglapp, fram o bakvagnsinställning, YOU NAME IT!!! mm kontrolleras MYCKET noggrant och kritiskt!!!

Min 735iA -92 "PASSED THE TEST" !!!

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
mx
31
mx5
330i Touring-01
Tack för infon Anders.

Klarar bilen ett Plus-test utan anmärkningar låter det ju som att risken att inte upptäcka en dåligt krocklagad eller mätarskruvad bil är ganska liten.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Själv lämnade jag en audi a6 på M-test för drygt ett år sedan, och blev nästan lite besviken. Visst de kollade igenom många punkter, men nästan allt var sånt man själv upptäcker genom att bara titta på bilen 10 min. Vad jag visste när jag lämnade in bilen var att det läckte olja någonstans eftersom det var riktigt kletigt under motorn.. Då vill man givetvis veta vad som läcker, inte ett konstaterande att det är kletigt under motorn. Anmärkning på sliten vindruta etc, sånt man ser själv.
(åkte sedan själv till en lyft på OK och efter att ha torkat på en misstänkt fläck visste jag att det var oljetråget som var sprucket, 1 minuts jobb.)
Anmärkning på sliten vindruta etc, sånt man ser själv.
Det som är bra och som man inte alltid kan se själv vid bilköp är de punkter som bilprovningen ändå testar, avgasvärden, bromsverkan, glapp i leder etc etc.

I efterhand fick jag veta att plustestet fanns, och det hade nog gett mig lite mer av den infon jag ville ha.
Mvh micke
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå igen!

DET ni skall tänka på är att det tages hänsyn till hur långt bilen rullat, samt naturligtvis hur gammal den är! Därför kan tex. en något "blästrad" vindruta få en A-anmärkning på en 20.000-milare, men den får R-anmärkning på en 1000-milare, mm.

R= Reparation
A= Viss försämring jämfört med normalskick
I= Punkten har ej kontrollerats
U= Upplysning till beställaren
V= Normalskick

Mvh
Anders

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.