AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.235

Driva antennförstärkare med slutstegsremote?

Svärd
Japp som rubriken visar. Går det att göra så eller är strömmen för svag och kommer jag att bränna sönder stereon? Jag misstänker att jag inte fick med antennförstärkarsladden när jag satte en addapter mellan originalkontakten till en isokontakt till stereon. Är det en vit kabel som driver förstärkaren?? Isf. kan jag ju koppla ihop den med strömmen till stereon eller?? Radion fungerade när originalbandaren satt i. Och den får lite mottagning runt Visby men inget här ute i buschen där jag bor.

///M
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
Ja jag har gjort precis så... blev en rejäl förbättring... Koppla den vite till remoten... jag har klarat mig i 6mån nu.. inga fel ;) Men det borde det inte vara heller, antennförstärkaren kräver 12V och det är vad den får av remoten också...

----
Min Bimmer: Länk
Svärd
Jo 12V är det ju men hur många ampere?? Det är ju bara en styrström till steget. Har du något slutsteg kopplat till samma remote också?

///M That´s Hot!
Visa användare
432
ATCO
320d M-sport Touring -17
nej det har jag inte... men om du har och du är osäker så ska jag inte säga emot, så insatt är jag inte...

----
Min Bimmer: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Fungerar utmärkt, det är så originalkablget är kopplat.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Svärd
Okej, då kör jag på det... Har nämligen dragit fram remoten till slutsteget precis förbi förstärkaren så då gör jag bara en avstickare in i den.

///M
Strömförbrukningen till förstärkare och remote är några 10-tal mA, man kan teoretiskt hänga på bra många på en stereo innan den protesterar.

FP
Svärd
Okej, är det någon som vet så är det du Folke! Tackar och bockar!!

///M That´s Hot!
Ursprungligen användes utgången till att styra elantenn upp/ner, vanligen via relä som kunde dra 100-200 mA eller så. Utgången var för kopplad direkt till andra sidan strömbrytaren, man kunde plocka ut flera A, beroende på säkringen till stereon. Numera är det oftast en transistorutgång, upp till 500mA bör gå bra att ta ut.

FP
Svärd
Tack, då har man lärt sig något idag också!!

///M That´s Hot!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.