|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag försöker få fatt på goda råd gällande underredsbehandling av s.k. importbilar. För en månad sen köpte jag en BMW 735 -97, som är i verkligt toppskick men saknar egentlig underredsbehandling eftersom bilen tidigare använts i Tyskland. Underredet är rent och lackeringen felfri. Jag har inte upptäckt rost någonstans. Somliga av mina vänner säger att jag borde låta underredsbehandla bilen med massa, medan andra framhåller att man inte skall spruta massa utan endast olja under en använd bil. Såå - vilka kloka åsikter finns det? Vad är vettigast att spruta under bilen: massa, olja, annat eller inget alls? Jag bor i Österbotten i Finland (=saltade vägar), kör c. 3500 mil/år, och kommer troligen att ha denhär bilen i c. 3 år. Bemari Tästä ei tuu mitään... | |
|
Riktig underredsmassa är aldrig fel. Se till bara att underredet är helt smuts och rostfritt samt torrt innan massan läggs på. Dieselolja funkar också men ger inte ett lika långt och stabilt skydd som riktig underredsmassa ger. |
|
|
Tips om rostskyddsbehandling hittar du här Länk. Olja ger inte ett bättre resultat än rostskyddsmedel - istället skall det inte användas på nyare bilar då existerande vaxskydd kan lösas upp. Däremot bör en tunn, inträngande rostskyddsvätska användas innan en tjockare slitmassa läggs på - speciellt viktigt på en yta som inte är perfekt (dvs antydan till rost finns). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.