AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
17.637

Motor problem V12:an E32

Sida 6 av 6
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Kommer det ETT klick, eller flera klickande efter varandra? Är du helt säker på att batteriet är friskt, vad får du för spänning när du mäter och belastar det med tex hel-, halv- och dim-ljus? Är batterikablarna riktigt ditskruvade (kolla en extra gång!) - jag har själv haft problem med detta på en Ford.

Startspärren i färddatorn påvekar bara bensintillförseln (starmotorn snurrar ändå), så den kan det inte vara.

Du kan alltid prova med att lyfta av minuspolen en timma, sedan måste du synka gasspjällen: Länk

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Klicket kommer ifrån reläna under baksätet , fram tycker jag mig inte höra ett ljud (förutom bränslet som flödar) .

Batteriet är helt friskt och jag har även provat med att hjälpa till med startkablar . Fluken vissar perfekt spänning med och utan belastning !

Polerna har jag dragit ordentligt och monterat på och av flera gånger .

Har också prova med att låta minuspolen ligga av i 15 min utan resultat .

För att synka gasspjällen måste bilen starta först ;-/

///MVH TONY
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Dum fråga kanske, men har du kollat alla säkringar?
Fungerar all annan el?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har titta så att alla säkringar är hela , både under huven och under baksättet ! (inte sumratt dock)

Alla annan el fungerar .

///MVH TONY
Paap Reeder
... det kan inte sitta en extramonterad startspärr på någe vis??
... om du har kopplingsschema kan du se på vilket stift i det främre diagnosuttaget som du kan lägga + på för att tvångsstyra startmotron - använder det vid mina kompprov - .

... tror inte att det kommer ngn drivström fram till solenoiden från nyckeln.

MVH /// Paap R
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Någon som har koll på vilka stift jag ska tvångs köra startmotorn på ?

Har alldrig haft problem med någon imobilizer tidigare och vad jag känner till så finns det inte någon sådan .

Och om det skulle finnas , så borde den vara placerad vi rattstången eller under instrumentbrädan ?!

///MVH TONY
Fr
24
Frilansarn
750iA, -91
Hade samma fel med startmotorn en gång efter att ha stått och nött mycket på den. Det visade sig vara det fäste där ledningen från batteriet går ut mot motorrummet (på passagerarsidan). Kabelskon var helt eldad och gav ingen kontakt. Hade bilen först inne på BMW där dom sa att startmotorn var trasig och måste bytas à 10 lakan eller nåt. Så kolla fästet inne i motorrummet. Ganska enkelt att fixa.
Paap Reeder
Var ute å kollade = stift 11 i främre kontakten.

MVH /// Paap R
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Då skall jag alltså lägga +12V på det stiftet !?

Vilken är den främre kontakten ? (bild please)

///MVH TONY
Paap Reeder
.. mina sitter lösa .... aj, aj vilket slarv men det är den som sitter längs fram i färdriktningen.
+ 12 på stift 11 skall peta igång starten.
Törs inte säga om även tändningen går på så bäst är att ha i P- läget.
MVH /// Paap R
Hur går det?

det är bara en död fisk som följer strömmen...
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har lekt hantverkare hela helgen så det får bli lite meka i veckan , återkommer !

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har nu äntligen fått tummen ur , skall till helgen börja titta på bilen igen .

Om jag har förstått saken rätt så ska jag alltså sätta +12V på stift 11 i diagnostic uttaget. Det är det uttag som sitter under huven brevid säkringslådan på förarsidan . !?

MVH TONY
Paap Reeder
.. ja jag tvångsstyr startmotorn från stift 11 på det främre uttaget av de tre stora.
Tar dock alltid loss +kabeln till spolarna när jag exvis kör ett kompprov.

MVH /// Paap R
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Går det inte och sticka ner något metall föremål och kortsluta solenoiden för ett ögonblick och "kicka" igång den det brukar jag göra på farsans pisshink "phord sierra" gnistrar dock duktigt men fungerar!

Mvh Danne
Paap Reeder
... tyvärr!
Eftersom startmotorn bor ihop i ormgropen med grenrören och byxrören så är den kapslad med al-profiler för värmens skull.

Man kan i princip bara lyssna var den finns .... knappt se den i a f.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.