AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
17.638

Motor problem V12:an E32

Sida 2 av 6
Paap Reeder
alpinas idé är ännu snabbare.
Jag byglar ofta för att lyssna på insprutarrailen och och tryckregulatorerna.

MVH /// Paap R
När du mätte upp att du hade 3volt på en av stifterna till bensinpumpen, hade du kablaget löst eller anslutet till pumpen?
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
När jag mäte upp 3V så hade jag kontakten löst , men det verkar som jag mätt lite tokigt så glöm allt ovan ...

Provade att skruva tillbaka allt idag och tänkte provköra , började med att se så att det fanns bensin fram till fuilrailen och det pumpade fint i båda slangarna !!!!! sätter dit allt men den vägrar starta , lossar då slangarna fram igen ovh då kommer det bensin i ena slangen bara (precis som i början) .

Sätter dit ett T-kors för att köra på bara en pump men bilen vägrar att starta !!?? kollar så att det finns gnista och även kopplar på starthjälp . Tänder lite men vill inte hoppa igång . Vad kan det vara nu som inte vill ???!!

Skall prova imorgon att bygla reläsockeln och se om den pumpar på båda då . Visst är det dom två reläerna hö fram som vi pratar om !? (så jag inte missat där)

Har även noterat att när det ena reläet är i sockeln och man har tändningen på så låter det som om en motor är igång (tror att det är vä spjällmotor) ska det vara så ? vet att det var så innan bilen gick sönder (300MIL sedan minst fram till nu)

Snälla , alla tips du har !!!!!

Tycker att den borde starta nu , då den gick så bra på 6 cyl innan jag började riva . och allt är precis som det var innan !?

God natt ;-/

///MVH TONY
GS
42
GS455
525iA -95
Hmmm.... hur många stift har du på reläerna?

Har sett en typ med 4 stift och en annan med 7 stift.

B-O
Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Är nog närmare 7 stift än 4 vet jag , kan titta ikväll (troligtvis är det 5 stift!
:Länk

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
nu blir jag förvirad !? läser här och då säger bilden att bensinpumpsrelät ska sitta i "e-boxen" ( läs längst ner på sidan) :
Länk

Den boxen jag håller på i är : Länk

Vilket relä / relän ska jag bygla ??

///MVH TONY
Paap Reeder
phiber!
Du är i rätt box.
Skiljer ganska mycket mellan årsm och kanske landsutföranden.
På min 91:a ser det ut som hos dig.

MVH /// Paap R
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Så bra , men håll med om att det står lite fövirande på hans hemsida då han kallar alla reläerna (2+1st) för bensinpumpsrelän !?

Om man skall gå händelsen lite i förväg , om det nu kommer bensin i båda ledningarna när jag byglar stift 30 och 87 . Då är bara relät trasigt !?

Om det inte händer något , hur ska jag gå vidare då ??

Sedan återstår frågan : varför vill inte bilen starta nu för ??
Kan jag kommit åt något som gör att bilen nu inte vill starta ?

///MVH TONY
GS
42
GS455
525iA -95
Så här ser min box ut.
Länk

Reläerna sitter längst fram och är svarta, har inte plockat ur dom men enligt elschemat ska det vara 7 stift. Det står inte några siffror på schemat men det går ju att kolla upp isåfall.
Min är en -89:a

Mvh

B-O
Länk
betriebsanleitung3
Jag hade samma problem ungefär,gick på en sida,surade den andre.Bränslepumpen verkade hel men gav för lite visade det sig.Dock fungerade det om jag kopplade bägge sidorna på en pump,men din andre pump är kanske lite halvslut med och orkar inte förse bägge motorhalvorna.Detta var iochförsig E31 men jag antar att det är samma bränslepumpar.Min gjorde förresten så att jag blev än mer konfunderad när jag hade gnista och sura stift,men jag antar att den bröt gnistan så fort motorn gick igång.
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
tack B-O har med andra ord varit i fel sockel och fixat , K212 och K213 där har jag varit . Började ana ugglor precis då det står pensinpumpsrelä på tyska på K210/K211 !!

Hände ingen ting då jag kopplade ström i K212 eller K213 varken på stift 30 eller någon av 87:orna . men jag hörde då att reläna brevid slog till (eller om det bara är ett)

Har provat att byta plats på reläna men det gör ingen skillnad , kommer bara bensin i en röret , tar jag bort båda reläna så kommer ingen bensin .

Så hur ska jag bygla i K210 för att köra den pumpen ??

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tänkte att jag sumerar lit/check lista :

*Att elsytemet samt säkrings/relä boxar skilljer sig från
årsmodel till årsmodel är säkert !

*Det finns gnista (på tändstiftet)

*Båda bensinpumparna fungerar bra om man kör dom
utanför tanken med 12V direkt på .

*om jag mäter i kontakten vid bensintanken så har
jag 12v på båda motorerna när jag försöker starta.

*om man vrider på tändningen så kommer det oxå 12v till båda motorerna bak men bara i ca
1 sek om man inte försöker att starta .Sedan så är det 3.5V på ena kontakten och 0v på den andra !?

*När jag har vridit av tändningen har jag ingen spänning bak i kontakten

*om jag tar ut säkringarna och mäter där får jag nästan samma värden som i bakre kontakten , med andra ord
12v vid start , 12v i ca 1sek om jag vrider på tändningen och sedan 3.5V PÅ BÅDA SÄKRINGARNA .

*om jag sätter tillbaka allt som det var innan och låter slangarna vi fuilrailen gå ner i
en dunk så pumpar det på bra vid "start" men bara i ena slangen .

*det spelar ingen roll om jag byter plats på reläerna samma resultat som ovan = bara bensin i
ena slangen fram. (volt värderna vet jag inte)

*Om jag sätter ett T-kors på den ledning som ger bensin och kopplar in båda fuilrailens så vill
bilen endå inte starta .

*Bilen startar inte bara på 6 cyl om jag sätter tillbaka allt , innan jag började så startade
den lätt även bara på 6 cyl.

___

Här är stiftnumreringen på mitt bensinpumpsrelä : 1 , 50 , 31 , 87b , 87 , 15 , 30

Här bilder på hur det ser ut i min bil :

säkringsbox vä fram:Länk
Reläbox hö fram:Länk
kontakt vid bensin tank: Länk

///MVH TONY
GS
42
GS455
525iA -95
Hej Tony! Har kollat lite mer på schemat...
Om du byglar mellan 30 och 87 bör du ha 12v på säkringen och då borde pumpen gå.
Det verkar som om spridarna får sin + spänning via 87b så om inte pumprelät drar så blir det heller ingen ström till spridarna.
Boxen styr sedan spridarna via minus.

Reläet pinnar:
1= Pulser från tändspolen (Kontroll att motorn går)
50= Startmotorsolenoid (Reläet drar medan startmotorn går)
31= Minus
87b= Paralell utgång (Matar spridarna)
87= Ordinarie utgång (Till pump)
15= Ström när tändningen är till
30= Kontinuerlig ström

Detta enligt denna sida Länk

Behöver du schemat så kan du dra hem det här
Länk
Högerklicka och spara som... c:a 17Mb

Är ju förvisso till en -89:a men det verkar ju kunna vara samma.

Lycka till!
Mvh

B-O
Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Tack för kanon svar :

chansade lite igår kväll och bygla i sockeln ... jag vet att stift 31 är minus ;-) .

Har med 99% säkerhet redan provat att bygla stift 30 och 87 , det som hände var att det spottade till i bensinslangen fram . Men det pumpade inte och som vanligt så fungerade det bara på ena sockeln .

När jag nu kommit så här långt/eller kort (!?) så tänker jag :

1.hur många komponenter går spänningen igenom från 12V till bensin pump (ex. från 12V till relä till databox till säkring till pump)

Den tanken jag har med ovan är om jag byter alla dessa komponenter så SKA det komma bensin fram i båda ledningarna !? (självklart så är bensinens väg fri)

Vad tror ni ?

///MVH TONY
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Väntar med spänning på nästa steg i denna tråd :-)
Har konstaterat att det ej var min LMM som det var fel på, har exakt samma symptom som "phiber", kommer inget bränsle i den ena railen. Problemet dök även för mig upp över en natt ..
Konstigt värre.

mvh: mr_majzoo
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
hmm .. fundera på en sak, kan det vara så att det är signalen från styrboxen som uteblir/glappar?
Kan man byta plats på boxarna för att pröva?
Eller är dom "låsta" mot sin motorhalva?

GS
42
GS455
525iA -95
Har kollat lite till...kolla jordningarna vid batteriet!
Det verkar som pumparnas jordningar sitter där.

Mvh

B-O
Länk
Visa användare
412
ppeellee
BMW M6 -86
Boxarna går utmärkt att skifta från sida till sida, för min del låter det absolut som ett fel på bränslepumpen. Prova att skicka 12 volt direkt till båda pumparna för att se om det hjälper.
mr
302
mr_majzoo
750iL, -90
Får pröva detta imorgon, sitter fortafarande på jobbet, men bara ca 10min kvar, sen HELG :-)

Paap Reeder
phiber!
Bläddrade i mina bilder och såg att pumparna har gemensam jord från den övre kontakten på pumphuset.
Det innebär att om en pump fungerar så kan det inte var jordfel.

Pumparna matas dock över var sitt stift.
Stiftet "i spetsen" av kontakten är till den ena pumpen samt stiftet "ovanför" (om du har spetsen th) är till den andra pumpen.

Tänkte på det du skrev om att när du matade 87 utan relä så "duttade" det till med litet bensin ur slangen men sedan var det tyst.
Detta talar för att den ena pumpen trots allt är slut. Kolen ligger ju i bränsle och måste vara väldigt friska för att fungera.

Vilken ledning hade du 3 v på??

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.