AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
17.641

Motor problem V12:an E32

Sida 1 av 6
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Fick imorse en överraskning av det tråkigare slaget ...

Bil startade precis som den skulle men den hade tappat 6 cyl och 290 hk någonstans. Körde en stund för att se om det släppte , men det gjorde det inte . För än jag nästan var hemma då gick den rent och fint på alla 12 . Åker iväg senare på dagen , samma fel igen !!

Har tittat så att det finns gnista (på båda sidorna) och jag har kommt fram till att det är högra sidan av motorn som är "död" .
Fördelarlocken och rotorena är bytta (stämplade 01 i plasten) , ser fräscha ut . Har skruvat ut "första stiftet på den döda sidan och där finns det gnista och jag tycker att luktar bensin .
Har provat att byta plats på både LMM och tändspolarna utan resultat .

Hur kan jag gå vidare i min felsökning ??

MKT tacksam för svar och jag har sökt och läst utan att hitta något svar .

*Bilen är en 750ia -90 29K mil på mätarn*

///MVH TONY
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Behövde du starta om bilen för att få hem de bortsprungna 290 hästarna?

Lyser EML i instrumentpanelen före och/eller efter start?
Rör sig båda spjällmotorerna, då du ger gas?
Hur mår batteriet? Dåligt batteri på dessa bilarna kan ge skumma fel, samt om det har för liten kapacitet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Nej det hjälper inte om jag startar om bilen , går fortfarande bara på väster sida .

EML lampan tänds alldrig !? (tänds självklart den första sekunden när man startat , så lampan är hel)

Båda spjälen rör sig vid start vet jag i alla fall , ska titta om dom rör sig när jag gasar .

Batteriet är i bra skick och inte allt för gammalt , har stått på laddning nu under natten så vi får se om det ger någonting ?!

Läste i någon tråd att man kan köra bilen på en soppa pump , var sitter den och hur gör jag denna operation ?

Några andra tips ?!

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Båda spjällen rör sig och öppnar vid gas .

Några andra tips ?

Batteriet är nyladdat ...

///MVH TONY
Paap Reeder
.... kan iofs vara soppapumpen.... en av dem.

Enklast är att skaffa sig ett T-rör och alldeles under expkärlet koppla ihop bränsleslangarna.

Har du inget T-rör så kan du ju växla slangarna på insprutarrailen för att se om den "andra sidan dör".

Det fackmannamässiga är givetvis att ansluta 2 br-tryckmätare.

Kolla jordningen vid boxarna samt i relälådan på HÖ- framskärm.

MVH /// Paap R
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
tack för svar "paap reeder"

Var sitter "boxarna" ?

///MVH TONY
Paap Reeder
... hö framskärm.
Vid fjäderbenet .. under en plastkåpa sitter jordskruven till boxarna.
Den måste vara jättefräsch.
MVH /// Paap R
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Skall även putsa upp denna jordpunkt ikväll !

Återkommer med resultat ...

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Hittade inte jordskruven !? MEN , kom fram till att jag bara fick bensin i ena ledningen fram vid torpedväggen . Motorn ville dock inte starta nu på den tidigare döda sidan då jag provade att skifta ledningarna !?

Ska hem i kväll och testköra motorerna i en balja med bensin för att se vilken det är som är trasig .

MEN om båda motorerna går , hur ska jag då söka vidare ? Skall jag ha 12V och minus på dom två kablarna som går till motorn ?

Lyckades med att dra ner sand och smuts i tanken när jag fick loss locket , hur kan jag få upp detta ? har endå ett bra lager med bensin (minst 15 cm) . Metallspånen tar jag upp med en magnet men sanden ??

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Skall man byta filtret som sitter i botten av bensinpumparna ? kostnad ?

///MVH TONY
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du får väl försöka sila den mesta bensinen med kaffefilter, de sista litrarna blir nog svårt/segt att få ut...

Mvh
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Sila 75L !!!

Och det är garanterat dom sista literna som skiten ligger i , så jag vet inte någon annan lösning ?

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
silen till bränslepumpen låg på 450kr och fanns inte i sverige , för den som ville veta !

Har inte hittat något svar på detta än:

"MEN om båda motorerna går , hur ska jag då söka vidare ? Skall jag ha 12V och minus på dom två kablarna som går till motorn ?"

///MVH TONY
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Då har man kommit in från bilen precis ...

Har idag kört båda pumparna på arbetsbordet och dom fungerar bra !

Har sedan summrat kablarna från pumparna till kontakten i tanken enl. bild : (ursäkta den enkla bilden - paint)

Länk

Mäter i kontakt stycket och har då bara 3V till pump 2 då man slår på tändningen , om man försöker starta bilen så kommer ingen bensin från den pumpen och spänningen svajar mellan 3-12V .
Pump 1 levererar både soppa och har självklart 12V i kontaktstycket om man mäter.

Har provat med nya säkringar igen utan resultat .Provade även att byta plats på bensinpumps reläerna utan resultat ...

Snälla HJÄLP MIG med tips !!

///MVH TONY
Koppla lös kretsen och mät hur många volt du har på kablaget utan att ansluta pumpen med spänningsfall, har du 3volt då så har du spänningsfall på plus sidan, om inte på minus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hur ser kontakterna ut, är de ärgade?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
GS
42
GS455
525iA -95
Hej!

Drar båda pumpreläerna?
Finns det ström på stift 30 på båda reläerna?

B-O
Länk
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
"bmw alpina b10" detta har jag provat enl. ovan och då har jag som sagt var 12V på ena och 3V på andra ".

"Erikw" kontakterna såg helt okej ut och jag har rengjort dom .

"GS455" har inte mät i relä lådan , ska se efter som jag har 12V på stift 30.(har provat att byta plats på dom utan resultat) Men hur vet jag om dom drar ??

///MVH TONY
Paap Reeder
... dra en ny provisorisk "yttre" kabel från stiftet på reläet till pumpen och prova.

MVH /// Paap R
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Bra idé , då kan jag se om det är kabelavbrott eller något på vägen . Men detta kan jag väl bara göra utan att reläet sitter i !? och det är stift 30 jag ska ta spänning ifrån ?!

///MVH TONY
Du kan ju bygla reläerna och se om pumpen går hela tiden.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.