AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
4.171

Z1 Turbo 3000 mil

Sida 1 av 3
Måste fråga om ni vet något om BMW Z1 med turbo? Jag har alltid beundrat denna bil...och det ser nu ut som om jag har en drömchans jag länge väntat på. Jag ska nämnligen ner till mellanöstern och kika på en Z1 turbo med 3000 mil på mätaren. Det är min f.d. chef som har tipsat mig om bilen. Den tillhör en mycket förmögen man som helt enkelt håller på att rensa ut i garaget. Nu undrar jag...vad kan denna bil vara värd? Är det Hamman som installerar turbo i Z1?
Bilen kommer inte att gå att registrera i sverige.

I mina ögon är en Z1 med turbo inte värd många kronor. En originalbil däremot är en blivande klassiker.

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Varför skulle den inte gå att regga i sverige?? Är Turbon monterad av Hamman så kan du ju lita på att den är värd stålar...speciellt med 3000 mil på mätaren! Jag kan förmodligen skaka loss denna bilen för en riktigt billig peng. Den lär bli eftertraktad....u see;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går inte att registrera den eftersom den inte är i ursprungligt och avgascertifierat skick!

Hamann är ingen biltillverkare och det är där problemet uppstår...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Aj, de lät illa. Dock inte förvånad att svensk byrokrati skulle sumpa iden! Nåja, inte värre än att man får söka upp nåt annat. Jag kommer vara där i 3 veckor o syna udda bilar, så något kommer jag säkert hitta:). Tack för all positiv respons...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan kanske gå att ta in den och få den godkänd som flyttgods!
Jag vet inte detaljerna kring det, men där är det inte lika strikt...

Mvh

Tack Johan, jag ska undersöka saken närmre. Det kan nog stämma att reglerna inte är lika stränga med flyttgods. Min tanke var faktiskt att importera som just flyttgods vilket jag glömde att nämna. Mina föräldrar är bosatta i landet, så jag kan därför bevara den i deras garage i ett år (eller vad det nu är) innan jag skickar hit pärlan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då måste nog en av dina föräldrar flytta tillbaka till Sverige!
Det går inte att skicka in bara bilen...

Mvh

Bl
342
Black Z3
Z8 -00
116i-04
är du säker på att det är Hamann som har modiferat bilen? Jag vet att alpina gjorde 2 oberoende serier på z1 fast jag vet inte om det var turbo i dem. Alpina är en biltillverkare till skillnad från Hamann.
När jag flyttade till sverige ringde jag ett samtal o sa 'nu bor jag här' typ. Vips så var jag inskriven igen. Tror inte det skulle vara något större beskymmer faktiskt. Jag är inte säker på att det var Hamann, men jag misstänker det, eftersom det var den enda jag hittade på nätet. Det är ju möjligt att det är en Alpina bil, men det ska jag ta reda på.

The Seven Series...Cause I ride with pride!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Alpina gjorde 66 Z1 bilar, dessa var uppskrämda till 200hk. Orginal är väl 170hk. Låter inte som en turbo konvertering, men om det är Alpina som går bilen ev att ta in i Sverige.

Alpina har ytterst sparsamt med info, men kolla under denna Länk bläddra till RLE (så kallade de bilen)

Hamann har två varianter, varav den ena är en turboladdad 2,5 liter snurra på 245hk. Lite info finns hos BMW World Länk där kan man även se att Kelleners pulade in en 3 liters snurra på 286-330hk (m3 E36 snurra).

Nåja, lycka till!!

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Hmm....intressant, jag hittade presis en RLE Alpina Z1 till salu. 38000 Euro!!! Jisses!

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det är ju några spänn... Skulle jag köpa en Z1 så vore det som en samlarbil och inte samlar jag på bilar, så...

/Caspar
men om man plockar bort turbon och gör den orginal går det att regga i sverige då
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Troligtvis

/Caspar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med största sannolikhet finns modifieringen inskriven i bilens papper och då är det kört!

Mvh

men kan man inte reistrera den där utan turbo sen ta in den
Får se hur de går helt enkelt...men kul hade det varit. Jag siktar nämnligen på en riktig entusiast bil efter 728an. Jag har kommit fram til att jag trivs bäst med en bil som bara står o glänser i garaget. Jag har alltid varit mycket svag för Z1an sedan jag åkte i min kompis Z1a för många år sedan. Älskar den bilen helt enkelt! Någon som vet bilens svaga punkter? Vad bör jag se upp för?

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Seven: he he "trivs bäst med en bil som bara står o glänser i garaget." Sätt på fyra hjul och lackat plåtskal på en fet soffa så har du världens bekvämaste glänsbil!! För Du vill väl iallafall sitta i den??

/Caspar
Caspar: Sån e jag....vänligen respektera det....

haimaul
Seven:

Svaga punkter på Z1 borde väl vara karossen och de där eldrivna dörrarna. Plast åldras väl också... Annars borde den vara rätt solid, med E30-mekanik i grund och botten. Här är en länk:

Länk

__
When in this charming car,
this charming man...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.