AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.371

m5 speglar

Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
vet någon hur man kopplar in ett par m5 speglar (kopior från style tech). det är en massa kablar jag får panik när jag ser dem!

Pelle 81
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag fick mäta upp hur styrningen av mina speglar fungerar, det var 3-polig så det var ganska lätt när man väl läste sig in i ämnet och fick en hel del hjälp från "forumfolket" och på mailinglistan.

Har du varit noga med att märka upp sladdarna som gick från spegeln?
Annars får man nog mäta upp allt också.
Det finns speglar med och utan spegelvärme så kolla upp om du har värme i dina (troligen har du det) och om det finns till de nya.
Kolla även så polerna stämmer, så båda har 4 eller 3 poler.
3 poler = 3 sladdar att styra spegeln med.
4 poler = 4 sladdar att styra spegeln med

Det finns även fyra andra sladdar som går (tror jag) till elvärmen i spegeln.
Det är troligt att dina nya speglar har två sladdar som är lite "utanför" de andra 3 eller 4 sladdarna.
De ska vara till värmen.

Tyvärr kan jag inte mer än så, vet inte om det är till någon hjälp?

/Hammar
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
jodå nu har det löst sig, tackar för tipsen. jag fick lära mig lite tyska oxå då gick det bra!
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Har mina speglar från Style-tech inne på lack,får tillbaka dom imorgon och då blir det förhoppningsvis montering!

Tänkte börja riva i grejerna imorgon men vill gärna ha svar innan
för att slippa problem med monteringen.

Mina har 3 kablar till styrningen och 2 kablar till värmen, det jag lyckats läsa mig till på forumet så är de dessa som ska vara till E39?

Är det samma färger på kablarna på orginal speglarna som det är på dom som style-tech säljer,ifall det inte är samma har ni nåt elschema som ni skulle vilja dela med er av?

Tack på förhand

///Johan
ty
97
tynny
540iA Touring -98
M535i
ni är säker på att inte upp ner och höger vänster funktionen inte motverkar varann (Det funkar ialla fall) men man kommer bränna sönder elektroniken i speglarna. Jag fick koppla mina så att dom går upp ner riktigt men höger vänster tvärtemot :-( men går era rätt så hur kopplade ni?

"just real V8 power"
Länk
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Jag vet bara att på min har jag tre sladdar.
En för vänster/höger och en för upp/ner och en som vänder polariseringen.

Det går att mäta upp.
Om man mäter mellan vänster/upp så får man ingen signal.
Mäter man mellan pol och vänster/höger eller upp/ner så får man +5 eller -5 som signal.

Jag fick till en början speglar som var 4-polig och det gick inte så bra, då kunde man bara ha antingen upp/ner eller vänster/höger eftersom funktionerna motverkar varandra på något sätt.

Så jag fick byta till 3-polig (stort tack till stylabilen.se) och då fungerade styrningen som den skulle.

/Hammar
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
styrningen till speglarna var gul , röd och grön. gul ska sitta ihop med grå röd med röd och grön med grön. sen är de två svarta till värmen. och jag använde brun och orange till det. de var de enda som vi såg att det fanns spänning på.

Pelle 81
ty
97
tynny
540iA Touring -98
M535i
Ska till garaget och riva bort dörrsidan och se om jag har samma färger på mina kablar.

"just real V8 power"
Länk
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Fick monterat mina speglar igår , gick mycket smidigare än jag trodde ,blev stor skilnad på utseendet på bilen för en ganska liten peng,skit nöjd med resultatet:-)

Tog lite bilder vid monteringen funderar på att göra ett mektips.

///Johan
bm
283
bmw325
320d Sedan xDrive-18
320d Touring-09
320d Touring-08

Det tycker jag du ska göra....!
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
En fråga bara, hur löste ni detta med elvärmen?
Jag har 4 sladdar som har suttit på originalspegeln, men jag vet inte vilka av dessa två som jag ska använda till mina speglar.

Hjälp?

/Hammar
Kr
273
Kristijan
BMW 525iMk -01
oooo önskar nån kunde hjälpa mig med he he ....Jag köpte M3 Speglar med El o blinkis , värme vet jag inte men tror det....
Har frågat om nån har monterat dessa på en E39'a men jag får inga svar......

Jag har en 525iM 01 och dom på Real Car sa att jag måste ha 3 poliga speglar till just min bil, beställde dom o lämnade in dom på lack o sen dess har jag haft dom hemma. Vågar inte ge mig på monteringen för jag känner mig osäker.

Hur ska jag koppla så att blinkisen funkar? Måste jag dra en kabel från sidoblinkisarna? oooooo eller finns det nån smidigare sätt?

och hur kopplar jag själva spegeln med bilens kablar kommer detta att passa?

Förlåt om jag nu stälde massa frågor offtopic men....
Sökte på forumet utan resultat. På BMWTips.com såg jag hur man demonterar original speglarna....det verkar inte svårt.... Däremot mycket svårare än på min gamla E36'a... där både demonterade man o monterade speglarna på en kvart he heh e

Våre väldigt tacksam för lite hjälp .......

.:Kristijan:.
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Hammar: har du 4 kablar till värmen på orginal speglarna?

På mina orginal var det 2:svarta likaså på dom jag köpte från styletech var det 2:svarta till värmen.

Sen var det yterligare 3 kablar till elstyrningen vet att jag gjorde ett översätnings schema till färgerna på kablarna till styrningen kan kolla på det imorgon om du vill?

Du kan även titta in bakom glaset så ska du se vilken färg du har på kablarna till värmen.

Du har inte elektriskt infällbara speglar orginal så det är kablar till detta också

///Johan
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Japp, jag har 4 kablar till värmen på orginal speglarna, två som sitter på två stift och två som går in i spegeln på något vis (minns inte så noga).
Jag fick tips från mailinglistan att det inte spelar någon roll, jag pressade ihop de två som satt på stiften så får vi se, det var en av färgerna som var samma (brun) så jag antar att dessa är rätt par.
Jag kunde mäta ca 0,01V då tändningen var på mellan dessa två, vet inte om det är korrekt men det får bli som det blir. ;-)

Originalen är elektiskt infällbara, och det är inte de heller, det fanns även en brytare med som visar när speglarna är i öppet/stängt läge.
Jag lät alla kablar vara som jag inte använder, om jag ev. vill montera andra speglar som har den möjligheten att fälla in i framtiden.

Nu sitter spegeln där i alla fall, det var lite mek att få fast klädseln igen.
...så nu är det bara nästa sida kvar som jag fixar ikväll och imorgon.

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.