|
|
|
|---|---|
|
Håller på att felsöka min 325:a (e30) då den igårkväll la av helt plötsligt utan förvarning. Har idag felsökt bilen och konstaterat att den verkar få bränsle, men gnista saknas. Tändsystemet från tändspole fram till stift håller sig inom dom givna värdena med en multimeter, så det borde oxå vara ok. Kom efter detta osökt o tänka på min far som för ett par år sedan blev stående med sin Volvo v40. Den bara tvärstannade och vägrade sedan att starta. Visade sig senare att i hans fall hade generatorn gett upp. Har aldrig kollat detta själv rent praktisk, men kan en bil överhuvudtaget starta och fortsätta gå utan generator?? Gnistan kan väl knappast genereras från batteriet, eller?? Tacksam för svar! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. | |
|
Jo, strömen tas från batteriet! Generatorn är bara till för att ladda batteriet. Om generatorn går sönder kan du köra bilen så länge som det finns tillräcklig ström kvar i batteriet. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Är du helt säker på att inte strömmen tas från generatorn via batteriet?? Nu vet jag ju inte hur saker o ting är kopplade på en volvo v40 som i farsans fall, men hur förklarar man annars hans symtom? Driftspänningen i en frisk bil brukar ju ligga på runt 14.4 volt och det kan ju inte ett batteri ensamt prestera, eller hur? Sen har jag ju även haft symtom på ABS-systemet som är svåra o förklara. Kanske möjligen kan förklaras med en defekt generator... BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
I praktiken går väl strömen från generatorn till batteriet samtidigt som en del går till tändningen. Ett fulladdat och friskt batteri ger nästan 13V (ca 12,8V) och det räcker för att ge gnista. Skulle tro att de flesta bilarna kan köras ner mot 10-11V om man väl har fått igång motorn innan dess. Koppla aldrig loss batteriet när generatorn laddar, för utan det motstånd som batteriet utgör kan du få strömspikar i systemet som med lätthet bränner i princip all elektronik i bilen! (upp mot 100V är inte omöjligt) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Laddregulatorn gör att batteriet inte laddas hela tiden och när det inte laddas, tas all ström till tändningen från batteriet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Oki, du kan nog säkert mer än mig. Började en tråd igår Länk gällande kontroll av LMM:en, men den tråden slutade med något helt annat då min bil la av igår som jag nämnde. Du kan ju läsa fler detaljer där o fortsätta kommentera. Vet ju inte vad jag ska gå vidare med nu i detta felsökande...Och jag behöver min bil!!! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Mja, det är väl så att generatorn och batteriet är kopplade parallellt. Jag vill påstå att så länge generatorn levererar den spänning den ska (runt 14V) via spänningsregulatorn, så används bara batteriet vid motorstart. Regulatorn ser till att generatorspänningen hålls konstant oberoende av belastningen på generatorn. Detta inom vissa gränser förstås. T.ex. om man har kraftiga bilstereoförstärkare som drar mycket ström vid högt effektuttag, så kan man se att belysningen dimmar ner en smula. Då klarar inte generatorn av strömförbrukningen, vilket gör att spänningen sjunker och batteriet fungerar som en back-up. Vad det gäller att kunna köra med trasig generator, så går det så länge batteriet klarar av att leverera tillräcklig spänning till tändning och bensinpump m.m. Min gamla Saab med DI-tändning och elektronisk insprutning gick att köra på bara batteriet ett tag när generatorn var trasig. Ett bra trix när motorn inte vill starta är att spraya startgas i luftrenaren. Tänder den till ett kort ögonblick är det ett bränsleproblem. Gör den inte det är det ett tändningsproblem. M v h |
|
|
Hmm, intressanta men inte helt entydiga tips. Intressant! Man får tacka så mycket. Felsökningen fortsätter imorgon så vi får se om det löser sig då. Hoppas verkligen för jag behöver min bil! Kommer att följa upp tråden till dess problemet är löst. Man måste ju dela med sig av erfarenheter liksom! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Nu är problemet löst och bilen går som en klocka igen! Generatorn var helt ok och jag vet inte riktigt vad som kan ha varit felet. Har en liten teori vad det kan ha varit, men hänvisar till följande länk om ni vill fortsätta att läsa/kommentera Länk Tack för alla tips! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Självklart funkar tändning, bränslepump mm innan generatorn laddar, annars skulle bilarna aldrig kunna startas eller hur? Just i startögonblicket brukar batterispänningen sjunka till under 10V men gnista och bränsle funkar ändå. Motorn brukar inte stanna när t.ex remmen till generator mm brister, även om man bör köra till sidan och stanna pga utebliven cirkulation på kylvätska osv när varningslampan tänds. Hur länge bilen kan fortsätta köras om generatorn slutar ladda pga internt fel varierar stort beroende på batteriets laddning, hur mycket belastningar man har igång osv. Sommartid kan man köra flera timmar, i synnerhet om man snålar ner på all elanvändning, kanske fuskar ner lyset till p-läget osv. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.