|
|
|
|---|---|
|
HEj! har som sagt en 316i -94 som jag skulle vilja trimma lite, ngn som har lite bra förslag på vad jag kan göra? ska chipa den mot våren hade jag tänkt, men vad mer kan jag göra? //niLLe13 | |
|
Hej och välkommen till forumet! Ärligt talat är det nog mer kostnadseffektivt om du byter upp dig till en bil med starkare motor. Chiptrimning på en BMW-sugmotor ger i princip ingen ökad effekt alls! (trots de glädjesiffror som säljarna presenterar) Detsamma gäller även sportluftfilter (det är samma filter till M3 som i din 316i!). Sportluftfilter har dock några negativa effekter som kan uppstå: 1. Oljan i filtret lossnar och bränner fast på wolframtråden i luftmassemätaren = den blir förstörd och du får "böta" några tusenlappar för att köpa en ny. 2. Mer skit in i motorn, vilket ökar slitaget. (detta gäller även om man oljar in filtret enligt anvisningarna!) 3. MINSKAD effekt eftersom motorn suger varmluft om du inte bygger en riktig luftbox med ordentlig lufttillförsel. Sportavgassystem ger inte heller någon märkbar effektökning (även om det låter så). Kamaxlarna kan du byta till vassare dito, men de kostar några tusenlappar och leder ofta till orolig tomgång... Som med all sugmotortrimning kan du grovt räkna med 1000kr per vunnen hästkraft. (detta stämmer oftast väldigt bra!) Generellt är det inte speciellt kostnadseffektivt att börja trimma minsta motorn i ett modellprogram. Turbo- eller mekanisk kompressortrimning är iofs alternativ men då kan du inte besiktiga bilen utan att riva bort trimmet och krockar du med det installerat kan det bli problem med försäkringsbolaget... I det stora hela skulle jag som sagt råda dig till att överväga ett bilbyte om du inte är nöjd med effekten. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, då får jag nöja mig med det jag har så länge da :D //niLLe13 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.