AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
574

Släcka oljetrycklampa?

-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Kan oljetrycklampan börja lysa även om oljetrycket är normalt, men den har blivit tänd vid ett tidigare tillfälle då det verkligen var lågt oljetryck? M a o, behöver man släcka den som man gör med servicelampor? Det gäller en 535 E34.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om oljetryckssensorn är hel, skall lampan slockna när trycket är tillräckligt högt igen.

Dvs. du behöver inte "nolla" systemet.

Däremot är det inte helt ovanligt att sensorn eller kablarna vid dess anslutning kan ge sig...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Var hittar man givaren/sensorn? Jag sökte och hittade bara en tråd som inte handlade om M30 specifikt, där stod det på toppens vänstra sida baktill.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borde sitta längst bak på vänstra sidan av cylindertoppen (dvs. strax under ventilkåpan, men ovanför insuget), men jag är inte hundra på den motorn eftersom jag aldrig skruvat med den.

Mvh

-Per-: har nu mailat dig en bild ifrån ETKn där jag har ringat in givaren, säg till om du vill ha en förstoring eller ngn annan skiss ur ETKn!

MVH
Johan K
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Underbart, tack så mycket för hjälpen! Jag provkörde en 535 idag och blev fundersam när lampan började lysa och säljaren sa att det är något som är kvar efter en oljeservice och det behöver återställas.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den bilen skulle jag nog akta mig för om det inte är 100% att det bara är givaren som är felaktig!

Troligen kan det vara så att det finns skador på t ex oljepumen och att det inte är åtgärdat....

Vid eventuell tveksamhet bör du låta en verkstad mäta upp exakt oljetryck, då får du besked direkt!

Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.