AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.228

besiktningsproblem, höga värde

Da
98
Dalibor
328i e36
Hej hej! ja nu har man varit på besiktningen men det gick inte så bra.
CO 0,7 (05)
CO 2500 0,9 (0,3)
HC 121 (100)
Lambda 0,98 /0,97-1,03

Någon som har några tipps om vad det kan bero på och vad man kan göra?

tacksam för svaren!
brattwurst
Varmkör bilen riktigt hårt på motorväg 5-10 min innan bes. Samt ha den igång under tiden du väntar på din tur.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När servades bilen senast?
Vilken olja användes?
Hur ser stiften ut?
Är bilen trimmad?
Hur körs den normalt sett? Många kortkörningar?
Hur långt har den gått?
Andra problem med motorn?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Da
98
Dalibor
328i e36
jag har kört den hårt 30 min innan bresiktningen och jag hade den igång under väntetiden. det är en 328 sedan e36 med feritta. det är snart dags för servicen...en stapel på diagrammet.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Förvånansvärt ofta beror detta på en liten läcka någonstans i avgassystemet ( innan eller vid katten ). Detta gör att lambdasonden får fel syrevärden att avläsa, alltså ändras bränsleblandningen efter detta ( felaktiga ) värde. Börja med att kolla detta, genom t.ex. att spreja nån sorts fett eller skum vid alla skarvar- med motorn igång. Då slipper du byta en massa saker i onödan...Det kan t.o.m. räcka med att ta isär och skruva ihop med ny avgaspasta i skarvarna. Givetvis OM du hittar läckage.

"Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle börja med att serva bilen och ge den bra olja, nya stift och nytt luftfilter.

Skulle inte förvåna mig om det hjälper för att den skall klara gränserna!

Läckage på avgassystemet vid eller innan lambdasonden är inte omöjligt.
Hur långt fram går Ferritasystemet?

Varmkörning i dessa sammanhang handlar om att dra ur motorn på växlarna innan besiktningen. Katalysatorn svalnar ganska snabbt och det räcker inte med tomgångskörning utan du måste ha högre motorvarv!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
brattwurst
Lambdasondens värsta fiende är just fett..inget att rekommendrea att spruta på eller i närheten av lambdan. Rinner sedan fettet in på lambdans spjällände. Så är den sedan kaputt.
Mattan
I fjol hade jag samma problem vid besiktningen! Fast den gick precis "igenom"! Till i år bytade jag olja,filter och stift (iridium) strax innan besiktning! Inga problem, alla värden knappt mätbara.
Da
98
Dalibor
328i e36
det e inget fel på lambdan. den e bra men det e dom andra värdena som klyddar. ferittan går från katten bakot. så att byta olja och tändstift brukar hjälpa? hmm kan testa. tack!
st
71
starholk
535D M-sport touring -05
har samma problem. mitt hc-värde var för högt. har bytt stift och filter . den sjönk lite men inte tillräkligt. hur vet man om katalysatorn är slut? eller vad kan det annars vara? är dom stenhårda på besiktningen att det måste vara under 100. hade 240 när jag besiktade. har fått ner den till 120 nu.
be
573
bengt
325i Touring -06
540iA -93
635csi -88
528 -86
502 -59
Dalibor!
Du skriver "inget fel på lambdan" Hur vet du det?
Det bilprovningen redovisar som lamdavärde är ett matematiskt beräknat värde utifrån syrehalt koldioxid och koloxid som dom mäter upp i avagaserna. Detta har inget att gör med lambdasondens funktion.
Jag ser i din profil att du är elektriker, då klarar du att testa om din lamblasond funkar eller inte. Koppla in dig på trådarna från lambdan med en Fluke, spänningen skall ligga på ca 0,5V men pendla upp och ned, gör en vakuumläcka spänningen skall gå ned till ca 0,2V. Med detta kan du se om sonden är het död eller ej. För att verifiera att den är frisk bör du koppla på ett oscilloskop köra motorn med 1500 rpm pendlar spänningen snabbt (flera ggr / sek) mellan 0,3 och 0,8V är lambdan OK
mvh

BLJ
Da
98
Dalibor
328i e36
ok tack för tippsen. det var besiktningsmannen och en mekaniker på need for speed som sa att lambdan var ok så jag utgick att dom visste vad dom talade om. jag har inte pillat så mkt på bilar själv så jag har inte själv gett mig in i det men jag kan göra en service på den och se om värdena sjunker som vissa påstår här då.
Bu
469
Bumer
BMW 118 i - 05
Mattan: vad menar du med iridium-tändstift? Är det ett sånt märke?
Mattan
De e en sorts stift med en väldigt tunn mittelektrod (som en nål).
Påstås att de ska ge bättre gnista och längre hållbarhet.
Givetvis e de då betydligt dyrare.
mrcooler26
Är det denso stift du kör på eller ?

"DENSO IRIDIUM POWER" IK20

Och i så fall hur tycker du dom funkar ?

/ Fredde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.