|
|
|
|---|---|
|
Hejsan alla. Är ny här, men undrar om man kan få ngr enkla och billiga tips för att trimma upp motorn lite på min 740 (`98)? | |
|
Det jag skulle kunna tänka mig göra på en 740 är följande: Länk Inte billigt men väldigt kul. Chip och liknande anser jag vara att kasta pengarna i sjön. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
407 Hp????? Det skulle värkligen vara roligt, men 56000:-? |
|
| kan du mecka själv blir det halva kostnaden kanske | |
|
Länk Länk Mvh |
|
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Var det inte i Norge man kunde lämna in sin 540/740 och få kompressorkit med +400HK samt garanti på grejjerna? Det kitet där som andersson_csi föreslår ska man väl montera själv? Vem vågar sig på något sådant som inte är utbildad bilmek? Jag hade inte rört det iaf..... |
| Andersson_CSI: Kan du utveckla lite varför du tycker chip är att kasta pengarna i sjön? Jämfört med en "riktig" trimning är det ju snorbilligt, och det gör ju märkbar skillnad, vilket tester som finns här på AP har visat. Jag har för avsikt att chippa min 740 '99 efter sommaren, har inte tänkt så mycket på för- och nackdelar annat än att det lär höja körglädjen en aning, men ditt inlägg fick mig att fundera. | |
|
W2K: vad vet du om chipning? Hur mkt kostar det och vad är resultatet? |
|
|
Ansi, priserna ligger väl på några tusenlappar (jag tror mig ha hört 3000-4500 kr) lite beroende på vilket chip man väljer och verkstadens priser. Fråga en verkstad direkt, t ex JWR som pysslar med sånt, om du vill ha exakt pris. På en motor typ M62B44/TU sägs man kunna få ut 10-15 hk av chippningen utan att hållbarheten försämras märkbart, dessutom skall motorn kännas dragvilligare på låga varv. Enligt en verkstad jag pratat med skall det vara fördelaktigt att uppdatera programvaran till motor och växellåda ( Länk ) innan chippning, då den nya programvaran ger ett bättre underlag. AutoPower har gjort ett reportage ("AutoPower chippar" - titta i arkivet) där man jämförde t ex acceleration mellan en rad bilar, före och efter chippning. Förbättringen 0-100 km/h tycktes ligga runt cirka 0.5 sek för bilar utan turbo. Inte mycket men märkbart! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.