AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.132

Ang skattehöjningen 1:e januari...

Sida 1 av 2
Tyckte det var lite torrt om diskussion angående nya skattehöjningen, så nu är det väl min tur att klaga lite...

Skatten höjs enligt följande:

23 procent på bensindrivna personbilar

2 procent för dieseldrivna personbilar

40 procent för lätta lastbilar och lätta bussar (gäller bensin- och dieseldrivna.

För mig är detta absurt, att vi måste göra något åt miljöfrågan och sänka utsläppen är ju givet, likväl som bilen är en stor bov i dramat.

Men att hårdbeskatta för att bekämpa bilanvändandet är för mig helt fel lösning. Vi vanliga dödliga måste ju i princip ha tillgång på bil för att kunna lösa våra dagliga göråmål, såsom arbete, handel och sociala aktiviteter.

Att tvingas betala hutlöst drabbar ju mest de som redan har ont om pengar, alltså de som bäst behöver bil. Betänk hur många som är bundna till långa resor för att nå arbetsplatsen.

Framförallt är det ett väldigt kortsiktigt tänkande med skattehöjning när det inte finns några alternativ, att köra på gas eller etanol/metanol är nog bra men det kräver dels att man bor i en region där det finns mackar, dels en ökad satsning på framställning av drivmedel och sist men inte minst, det krävs att man köper en ny bil för att kunna nyttja dessa drivmedel.

Fast så långt tänker ju inte miljöpartiet, som med tummar i ryggen på Persson får som de vill...

Så tycker jag...!

Må väl
det är inte alls svårt att bygga om till e85 drift, tycker man borde locka svensken till att konventera sina bilar mot sänkt skatt m.m
Länk

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
Skatterna höjs mest av denna orsak:
För att sossarna ska få behålla makten, måste de ha miljöpartiet på sin sida. Detta får man genom att köpslå med att låta dem få igenom de allra flesta "miljöförbättringsförslag".. Hade de Inte gjort detta, så hade miljöpartiet lutat sig åt höger, och sossarna hade fått minoritet i bestämmandet.

Så, som vanligt: Sossarna tänker mer på makt åt sig själva,
än på Sverige i stort. M.a.o. allt är som det brukar!

"Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet"
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Vi har den regering som vi förtjänar och har röstat fram.............

Mats
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Sedan är ju fordonsskatten väldigt liten kostnad i proportion till den totala bilkostnaden. Ännu mer sinnessjukt är ju drivmedelspriserna. Om vi säger att bilskatten är cirka 1,50/mil, vad är då skatten på drivmedel per mil? 6:-?
Som sagt så är fordonsskatten en mycket liten del av den totala kostnaden för en bil. En bil som har kostat 1500 sek i skatt kommer kanske att ligga på 2000 sek. Skillanden är alltså knappt märkbar. Är det nu som så att man inte har råd så är det bara att byta ner sig till en mindre/ billigare bil. Vi kör ändå med onödigt stora-törstiga bilar och då åker det sällan fler än 2 pers per bil.
al
371
alfatok
850IA -91,735 IAL -92, 530 IA -03 (E60). 3.0 L -75
"Som sagt så är fordonsskatten en mycket liten del av den totala kostnaden för en bil. En bil som har kostat 1500 sek i skatt kommer kanske att ligga på 2000 sek. Skillanden är alltså knappt märkbar. Är det nu som så att man inte har råd så är det bara att byta ner sig till en mindre/ billigare bil. Vi kör ändå med onödigt stora-törstiga bilar och då åker det sällan fler än 2 pers per bil."

Hmm.. Eftersom Alla skattehöjningar är relativt små jämfört med den befintliga del som redan finns, ska vi då sluta reagera? Det är ju precis på detta sätt skatterna blir höga. Om man tänker så som ovan vid varje "liten" skattehöjning, så är det ju inte konstigt om skatterna blir både högre och fler varje dag som går. Momsen, eller "omsen" som denna "tillfälliga" mervärdesskatt hette först, blev väl inte direkt tillfällig? Inte blev det folkstorm ens när denna "tillfälliga" skatt blev högst permanent? Bara ett exempel på hur vi Inte reagerar i Sverige....

Precis som alla andra skatter höjs även denna lite i taget, så folk tänker just: "så lite skadar väl inte". Men vi betalar ju redan mer skatt än alla andra i detta land.

Visst är det en "liten" summa i pengar, men personligen tycker jag att de som har tyngre och större bilar redan betalar en högre skatt. Även vad gäller bränslet då förstås, eftersom bilen då drar mer. Dessutom blir väl oerhört många små skatter, eller höjningar, rätt mycket till slut?

"Man ska inte ropa hej förrän man är djupt inne i bäckenet"
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
M 3: Jag har tagit mitt miljöansvar och skaaaffat en 2-sittsig bil :-)

Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en.
Visst blir det dyrt, för dyrt med vissa saker, men vad ska man göra? Det är bara att gilla läget och anpassa sig efter den. Ingen mening att inbilla sig att vi någonsin kommer att få någrra skatte-moms sänkningar. Vi kan protestera i evigheter utan resultat. Staten lever ju på sånt och i att deras kostnader ökar så måste det tas igen någonstans.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
M3 > Vad man skall göra? Rösta bort den röd-gröna röra som sitter där nu...

Svensken är som ett snällt litet barn där staten är föräldern...

/Johan Tryggvesson

-Raka sexor låta bäst-
Alla politiker oavsett färg är bryr sig bara om sin egen makt och skiter i vanligt folk.Jag låter mig inte luras längre
Som vanligt slår alltid såna här idiot beskattningar fel.Peter eriksson kan börja med att städa upp hos sig själv istället och sälja sin stadsjeep i stället för att hyckla
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
F.. vad jag hatar dessa sossar.

BMW e lag
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Som någon redan sagt. Politikerna, oavsett färg, tänker bara på sig själva, hur dom ska få mest åt sig själva. Titta bara på alla kontokortskandaler, sommarstugehistorier och lägenhetsaffärer. Dom har mycket och vill ha mer. Egentligen inget ont i det, men när man gömmer sig bakom miljön och rättviseprat så blir det löjligt till slut.

Vi har den regering och riksdag vi förtjänar för trots allt väljer svenska folket alltid om sossarna vart fjärde år. Vilket för mig är en gåta. Inte för att dom andra kanske är så mycket bättre, men dom är i alla fall rakare.

Det borde ju vem som helst förstå att vi sänker skatterna på vissa saker, eller varför inte allt, så får folk mer EGNA pengar i plånboken att handla för. I slutändan är det ju så att summan av pengarna väl är konstant. Jag är inte ekonom, men föredrar att själv välja vad mina surt intjänade pengar ska gå till.

Fransosen
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Äntligen!

Äntligen så kan jag köpa mitt miljösamvete fri med hjälp av denna skatt. Nu kan jag gasa utan samvete. Hoppas miljön får tillbaka dessa pengar på nått sätt? Inte fan lär jag köra mindre och äga mindre bilar för denna skatt.

Halleluja och Amen!

mvh
Kristian
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Jag föröker läsa om och om igen pressmedelandet på vägverkets hemsida om de nya skatterna, man nämner ingenstans skattesänkning för miljöklass 2005, t.ex. partikelfilter. Någon som hårt något om det sänker fordonsskatten?

/Christian
Snart 535dAT -05
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är ju löjligt.
Förra året fick jag 1,9% i löneökning.
Hyran höjdes med 4,5%.
Och nu skall bilskatten höjas med 23%???

Någon skicklig matematiker därute som kan räkna ut vilket år i framtiden som alla höjningar har tagit hela min lön om man varje år godtyckligt höjer diverse skatter?

Räknat på en svennemedellön på 250-260000kr om året.

No
12
Nojje2000
525 i touring -96
men tänk på att fetperson måste hålla skinnet sträckt!! =)

nojje
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Hata j**** sosses***!. Börjar tröttna på dessa ständiga skatteökningar. Som bara gör livet surt för den hårt arbetande svensken.
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Det svenska samhället går bara nedåt med denna bidragssugande regering. Pensionärerna/soffliggarna röstar fram dom eftersom de inte behöver bil och vill ha mera bidrag. Sjuk är det fan. Varför inte skippa de flesta skatter/bidrag och ge alla icke arbetande medborgare ett ett existensminimun, vill dom leva på det så låt dom göra det. Men låt det inte drabba den hårt arbetande skattebetalande svensken.

Ser inte fram imot att få betala bilskatten i sommar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.