AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.560

Vinterdäcksfunderingar - UG500, erfarenheter?

Sida 1 av 4
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
I veckan hämtade jag ut min nya 120d.
Jag beställde bilen med vinterhjul och specificerade att jag ville ha Nokian Hakkapeliitta 4 (dom med fyrkantiga dubbar) som alla vinterdäckstester pekat ut som det bästa dubbdäcket.
När jag hämtade bilen satt det Goodyear UG500 på, utan att någon ens nämnde det för mig. Förklaringen fick jag dagen efter; det gick helt enkelt inte att få fram Hakka-däcken, dom är slut hos importören. Inte mycket att göra åt nu, men jag har svårt att tro att dom var slut i augusti när jag beställde bilen, och dessutom tycker jag det är dåligt att ingen meddelat mig och frågat hur jag vill göra - hade jag bara vetat, kunde jag ju ha jagat Hakka-däck själv. Nu blev jag 'påprackad' däck utan att få en chans att välja.
Ännu värre är att däcken är hopplösa att köra på. Visserligen har dom fått höga betyg för vinteregenskaperna i de flesta tester, med också fått dåliga omdömen på barmark. Det stämmer, däcken känns instabila och 'slingriga', och har så dåligt grepp på torr asfalt att antispinn-lampan blinkar om jag gasar fullt på 4:an!
Bromsförmågan känns också läskig på asfalt.
Är det någon som har erfarenhet av just UG500? Är det bara jag som har för höga krav? Är det just 1-serien som är känslig? Just nu känns det som däcken drar ner hela intrycket av bilen, och det känns inte kul....
Ytterligare ett frågetecken är att 1-serien inte har något reservhjul, utan ska ha 'punkteringssäkra' däck (Run-Flat System). Enligt BMW finns inte Hakka-däcken som punkteringssäkra (det var inte heller nån som upplyste mig om när jag beställde), medan UG500:orna ska vara det. Jag hittar dock ingen märkning på däcket, så jag misstänker att det till råga på allt är vanliga UG500 jag fått.......

/// Gunnar E.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Jag hade UG500 på min förra 320i sedan -03 och jag tyckte nog att de funkade bra. Det var 205/55-16.
Mvh
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har inte sett något v-däck som är av "run-flat" typ. Jag har UG500 monterat på min bruksbil och tycker det att det funkar som ett kvalitetsdäck ska göra dvs bra och utan överraskningar.

M V H
Stephan

-Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Hade de "gamla" dubb UG 400 till 528an var det bästa jag åkt på.
Tysta, mjuka komfortabla och mycket bra framkomlighet.
enorm skillnad mot de bullermattor till Ivalo som jag har på 540.
Men de funkar mycket för övrigt.
GY500 är nog bland det bästa du kan åka på.
Inte alls ovanligt att vinterdäcken ger ASC blinkande även i högre farter oavsett BMW modell, och det är inte fel på varken bil eller däck utan på körsättet , självklart är däcken mjuka, det är ju det som skiljer sig från sommardäcken som blir "stenhårda" under +5C. Du har inte höga krav , men fel krav och fel vinterkörsätt.

///MVH Hasso
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Har kollat mina UG500 lite noggrannare nu. De är trots allt 'punkteringssäkra', dvs märkta EMT (Extended Mobility Technology) i en oval.
Hasso: Jag tvivlar inte ett ögonblick på att UG500 har bra vinteregenskaper. Ett alldeles utmärkt däck för körning på vinterväg, enligt samstämmiga tester och vittnesmål.
Mitt problem är, att jag kör omkring 3500 mil per 'vinterdäckssäsong', i ur och skur men det mesta är trots allt på barmark. Jag beställde därför de däck som fått bra omdöme BÅDE på is, snö och barmark (Hakka 4). Jag fick inte vad jag beställt, utan däck som inte motsvarar mina behov/krav. Jag är besviken på UG500:ornas barmarksegenskaper. Visst kan jag anpassa mitt körsätt, och gör det också, men bilen är jobbigt instabil på barmark. Däcken är för mjuka helt enkelt! Vingligheten kan jag stå ut med, det är värre med livslängd och bromsegenskaper. Jag har tänkt tanken att just de 'punkteringssäkra' däcken, som ju har väldigt stuva skuldror för att kunna köras utan luft, kan ha en ännu mjukare slitbana än de vanliga UG500? Någon som har tips på andra dubbade däck som funkar på 1-serien?

/// Gunnar E.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Undrar just hur länge denna "nyck" med punkteringssäkra däck överlever, kommer alla tillverkare tillhanda sådana eller blir det några få, som du säger blir ju utbudet och valet som passar användaren starkt begränsad åtminstone några år framöver.
Hur ofta får man punktering ??? 10 gånger på 30 år är nog mitt facit och aldrig under körning.

///MVH Hasso
Länk
andha45
Jag tror som Hasso: antingen försvinner de punkt.säkra däcken eller så kommer en variant som inte påverkar komforten så kraftigt negativt som de på nya BMW.

UG500 fick jag till min S60, reagerade som du först då jag önskat Gislaved NordFrost, men UG500 är ett utmärkt däck som tillhör toppen i däcktester. Jag håller med om att nog Nokian är ett strå vassaare men UG500 är t ex bättre på vått.

Jag tror helt enkelt bilhandlare är mindre detaljfokuserade än bilköpare. Det var därför de inte kommenterade däcken el så glömde de det. De får hundratals småfrågor varje dag och de säljer aldrig annat än märkesdäck. En kompis som varit bilsäljare har berättat att kunder ibland kommer in och frågar varför det sitter Pirelli på, när det är Michelin i broschyren...
andha45
Om du kör mycket på barmark kan ju inte våtegenskaperna vara oväsentliga. Tror faktiskt inte Hakka 4 skulle vara så mycket stabilare på barmark.

Framförallt retar det mig att Run Flat-däck förstör komforten men jag kan också tänka mig att de har andra nackdelar. Om de håller kortare vet jag inte.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
kör själv på hakka 4 nya och inte är de så mycket bätter än andra kvalitets däck är på "barmark" villket jag då menar med asfalt med frysen yta på typ vatten, men därimot är de helt underbara på vägar med lös eller packad snö på.
visserligen köra jag på 205/50-17 men ska ju inte spela så stor roll.
nog borde du ha fått hakka 4 däck köpte mina för ca 2-3veckor sen och de var då inga problem att få fram dem, kanske kan vara annars om du har 16 eller nån vanlig dim på däcken

Joakim E
andha45
205-55-16 är den absolut vanligaste dimensionen på nya bilar.
195-55-16 som på 1-serien är ovanlig och ganska ny, därför få leverantörer och dessutom ska de vara RunFlat.

GunnarE: jag tycker definitivt åf borde ha sagt att "tyvärr finns endast GY500 som RunFlat men vi kan lägga på Hakka 4 fast då får du leva utan RunFlat-funktionen, var medveten om det" alt. klargjort att de inte lägger på RunFlat-däck.

GY500 är nog nästan iaf i klass med Hakka på snö (enligt de tre tester jag läst), dessutom lite tystare tror jag, och det måste vara bra om man åker på barmark.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
finns väll inga krav att det ska vara runflat däck utan de är väll bara en rekomendation eller.
och 195-55-16 i hakka 4 finns pratade just med en kompis på däckpolarn i luleå och de kan få tag på dessa men kan ta ca 1-3 veckor med de får tag på dem

Joakim E
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om det går att få tag på Hakka 4 - utan Run Flat - tänker jag nog försöka få UG500:orna utbytta. Som Hasso säger, punka får man inte ofta... själv har jag fått 5-6 punkteringar på 31 år och en bra bit över 100.000 mil. Det blir var 20.000:e mil eller nåt.
BMW-handlaren föreslog själv att man kan skaffa ett 'M Mobility System', dvs samma som sitter på M-bilarna som ju varken har reservdäck eller Run Flat-däck. Det är en elekrisk kompressor och en behållare 'punkaskum', kostar dryga tusingen komplett.
Det är viktigare för mig med däck som är bra att köra på, än att dom har Run Flat-egenskaper.

/// Gunnar E.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
andha45:
När jag beställde bilen, fanns det tre dubbade däckfabrikat att välja på: Nokian, Goodyear och Michelin. Det var inget prat om annat än Run Flat-däck. Jag kollade upp vinterdäckstester och pratade med folk innan jag bestämde mig, det var liksom ingen tvekan om att Nokian passar mig bäst. Det står uttryckligen Nokian i min beställning av bilen - jag vet och har förståelse för att man inte kan välja fabrikat på däck som sitter på bilen från fabrik, men här handlade det ju om grejor BMW-handlaren skaffar fram och monterar.
Med barmarkskörning menar jag plusgrader och torr eller våt asfalt, skulle gissa att det rör sig om 75% av körsträckan på vinterdäck. Jag vill ha däck som funkar på det underlaget, det tycker jag inte mina UG500 med Run-Flat gör.

/// Gunnar E.
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
vet inte om mina hakka 4 är av runflat modellen har inte kollat ska göra det, har inte ens tänkt på det de var då dyra som satan 3800kr/st tur man inte betalade dem själv, hade nämligen innbrott så jag fick ut nya däck och fälgar och de jag hade förut fanns inte att få tag på så då blev det dessa.

igentligen skulle du ju inte aceptera bilen så som den är utan de däck du bestält, är nästan samma som om du beställer en bil med avtagbar drak kula och de monterar en fast kule isället och påstår ett de var slut.
du har ju bestält dem i god tid så de har haft tid på sig att fixa fram dessa däck, skulle tippa på att de inye kom ihåg det förens senare då bilen kom till handlaren och då kunde de inte fixa dessa däck.

Joakim E
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Gunnare:

Det faller snö och det bildas is även där Goodyear UG500 är utvecklat. Det är inte enbart Sverige och Finland som har kunskapen om att göra bra vinterdäck. Tyvärr utgör de nordiska däcken huvudparten i de däcktester som görs årligen här i landet och man kan inte utesluta att det finns ekonomiska intressen bakom att det förhåller sig på det visset. Ofta återkommer dessutom riktigt dåliga däck med i testerna som testobjekt medan potentiella utomnordiska konkurrenter undertrycks medvetet. Dessutom saknar samtliga dessa tester all statistisk trovärdighet p.g.a. alldeles för små ingående datamängder och testvariabler.

Själv kör jag för andra vinter i rad med Goodyear UG500 och trots att jag inte har någon erfarenhet av andra dubbade däck sedan tidigare, vågar påstå att dubbdäck knappast kan vara bättre konstruerade eller fungera bättre än just dessa däck. I varje fall kan de definitivt inte vara sämre än de välkända nordiska däcken. Bilen plöjer igenom snön som en traktor under alla förhållanden och greppet på is är suveränt trots en bredd på 225 mm. Och tysta är de dessutom som sommardäck på torr asfalt. Jag skulle inte ta risken att välja ett annat fabrikat nästa gång det blir dags att skaffa nya.

Att antispin/antisladd kommer in ändå, särkilt på torr asfalt är inget som är specifikt för just Goodyear UG500. Dubbar försämrar däckets greppförmåga på asfalt oberoende av vilken däck de sitter på.

Ha det gott

Ellinas
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Alla däck kan bli punkasäkra med detta.Jag har inte provat själv men har pratat med killen som för det samt sett test.
Länk

mvh/micke

Länk

Länk Ny 02sida
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Ellinas,
jag ifrågasätter inte vintervägsegenskaperna hos UG500, dom har toppvärden i alla tester jag sett. Mitt problem är att dom känns jobbiga på barmark (torr/våt asfalt). Att antispinnen går in är inte ett problem i sig, bara en indikation på att det greppar jäkligt dåligt när det blinkar på 4:ans växel på torr asfalt. Dubbar försämrar inte däckets greppförmåga på asfalt, det är den mjuka gummiblandningen som är 'boven'. Kolla däcktester får du se, dubbdäck har oftast bättre barmarksbetyg än dubbfria vinterdäck!
Jag ville ha, och beställde, de vinterdäck som fått bra betyg BÅDE på vinterväg och barmark, eftersom jag har det behovet (kör mycket på vintern oavsett väglag). För mig funkar inte UG500 bra, dom är vingliga och greppar dåligt på asfalt, och dessutom har jag ju inte fått det jag efter noggrann utvärdering beställt!
Jag kan för övrigt mycket väl tänka mig att 'vanliga' UG500 (alltså inte Run-Flat som jag har) beter sig annorlunda, särskilt på en annan bilmodell.
Någon annan 1-serieägare här som har åsikter/erfarenheter?

/// Gunnar E.
andha45
Jag kan också tänka mig att "vanliga" UG500 funkar bättre.
Sen kan det ju vara så att det däck som är medelmåttigt i ett däcktest (på en Golf t ex) är lite bättre el lite sämre på en BMW el en Volvo. Alltid svårt att veta om "däck speciellt utvalda för din BMW" är utvalda pga inköpspris el att de är särskilt bra på den bilen.

Det som är bra i sammanhanget är att hjul är lätta att byta ut (tsf en dragkrok). I köpeavtalet finns ju specat vad du ska ha för däck så det borde vara enkelt att få dem utbytta hos åf. Sen är ju Hakka lite dyrare än UG vilket ger dig en fördel i förhandlingen - alltså inget dravel om att du fick bättre däck än du beställt.
El
210
Ellinas
535i/E39-99
Gunnare:

Din beskrivning stämmer väl med hur jag har upplevt dubbfria Nokian WR Friction på min bil. Av vad jag har förstått är många bilägare mycket nöjda med dessa däck men på min bil var de en stor besvikelse: dålig stabilitet – bilen krängde som en båt –, urusel grep på i stort sett alla underlag, effektiva småstenssamlare, you name it. Det var endast på nyfallen snö som de någorlunda fungerade som vinterdäck och varje färd var ett rent äventyr.

Jag tog då kontakt med Nokians representant i Sverige och fick dessa däck utbytta mot mina nuvarande Goodyear UG500 via en av deras återförsäljare, trots att jag hade kört med däcken ett tag.

Det lönar sig alltså att reklamera och jag tycker att du borde göra det också. I ditt fall har du tvingats till att ta emot andra däck än dem du hade beställt och då kan det inte vara svårt att kräva att rätt däck levereras till dig.

Jag hoppas att det ordnar sig.

Ellinas
andha45
Ellinas: det ska jag berätta för en kompis som retat mig när jag köpt tyska vinterdäck (vilket jag inte gör längre då de greppar så dåligt på alla svenska vinterunderlag men nog är bättre än WR på asfalt). Han var däremot mycket nöjd med sina WR, "det är ju Nokian"
Lustigt...jag skulle precis skriva att Nokian WR är vad som skulle passa gunnare. WR är mycket stabila däck med mkt bra barmarks-egenskaper dvs ej den vingliga mjuka typen.

/Lazze
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.