AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.195

745 komponenter i 635

Tjo. Vad behövs göra om man smäcker på ett komplett "kitt" med turbo grenrör ic mm för att det ska lira? Har en 635:a 83:a import med den riktiga 3,5:an "218hk". Jag har fått för mig att det bara är att hänga på justera wastegaten så man laddar 0,3 0,4 o köra!? Är jag fel ute? Är mkt tacksam för tips o svar...
Mvh
Det bästa hade ju varit om du fick tag på en komplett 745 motor med styrbox. Finns en kille som säljer trimkit till 745 motorn här på powerbörsen, ger ca 100hk på orginal motorn. Men dem motorerna är visst sällsynta.

Annars så är det väl grenrör, turbo, wastegate, lmm, spridare från 745an och lite ladd som du skrev. samt nån ic som får plats. Ev. progressiv btr

du kan köpa mina grejjer om en månad eller två
"Hänga på" är lite fel uttryck. Du måste ju först och främst ordna med olja till och från turbon och det känns inte riktigt som någonting man "hänger på". 745:ans grenrör är rent ut sagt skitdåligt, så det är väl egentligen ingenting att satsa på. Å andra sidan är det bättre än ingenting.

Din motor är ett bra ämne för turbotrim. 8:0 i komp, 284-graderskam, starkare kolvar än vanliga gjutna (jag har glömt vad tekniken heter) och 218 häst i grundeffekt är bra.

Det du primärt måste ha är mer soppa. Originalsprutet samt ett par steg kallare stift räcker (med boxen i läget med 3% längre öppettider på spridarna - 6% är inte körbart) till ungefär 0,3 bar. Men att göra en sådan turbokonvertering känns lite som att förstöra bilen. Antingen gör man det på riktigt, eller så får det vara.

218 häst*1,3 bar ger ungefär 280 häst. Prestanda motsvarande 280 hästar med fulturbo kan du egentligen med lätthet få på andra, bättre sätt utan. Se bara på till exempel Paap Reeders M535 E28.

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
nu är du ute å cyklar baklänges, olja till turbon finns färdigt, kolla på oljefilteradaptern, det sitter en bult iskruvad på sidan, skruva ut den å i me oljerör klart.

varför är 745 röret dåligt? säger inte att det är världens bästa, men på vilket sätt är det dåligt?

är det verkligen så låg komp i den maskinen? menar du att kolvarna är sintrade? intressant!

sen skulle jag vilja veta din formel för att räkna effekt mot laddtryck, vid 1.3 kilo har du ju 400-450hk plocka det ur en M30 sugis ;)
Nej jimbooo, jag är inte ute och cyklar. Inte ens baklänges. Men jag skall ta det punkt för punkt:

Till min M535:a togs olja till turbon från framsidan genom blocket där oljan till och från oljekylaren går. Där är det fullt oljetryck. Om det är det vid din bult vet jag inte. Vidare är det ganska bra att ha en oljeretur och det är ingenting man slänger dit.

Titta på 745:ans grenrör. Titta sedan på ett modernt svetsat grenrör. Säger det dig någonting? Den enda fördel jag ser med ett 745-grenrör är att turbon hamnar långt ned. I och för sig är väl inte grenröret den första begränsande faktorn.

Det är ganska stor skillnad på en M30B34 och en B30B35. Jag har redogjort för en del skillnader. Sök fakta och du skall finna.

Ett fel smög sig in i min formel. Jag menar inte 1,3 bar utan räknefaktor 1,3 - det vill säga 0,3 bar. Det är torde vara tämligen uppenbart.

___
det är samma ställe till oljan vi menar, en oljeretur är ju inte hela världen att svetsa eller gänga i tråget.

som sagt, grenröret är inte den första delen som ger sig, du får byta spridare soppa pump och koppling långt innan tex. om nu motorn hade 8.0 i komp fattar ja inte varför man ska ladda 0.3?
Soppapump? Om man behöver byta det direkt, måste man ha ruttna saker från början. Pumpen klarar bra många bars tryck.

Om man vill "hänga på en turbo", som det ju var frågan om, kan man inte ladda mer än ungefär 0,3 bar innan sprutet sätter begränsningarna. Du kan ställa din wastegate på 15 bar också, men då får du försöka växla innan den börjar gå snålt. Ställer du den på 0,3 bar så bör du kunna dra den till varvstoppet utan att den går för snålt. Förstår du?

___
soppapumpen ger sig innan grenröret kan jag svära på, vad har trycket med hur mkt den klarar? tryck å flöde är skilda saker!

du tar ju 745 spridarna å sen får man ju styra dom på nåt sätt varför bara ladda 0.3 med 8.0 i komp? tror d kommer gå utmärkt att ladda lika mkt som wg redan är inställd på!
63
79
635 Turbo
635 CSi -84
Hej,
jag körde 745 3,2 L motor i min 635:a,
första året körde jag med orginal grejor (kkk27, org turbogrenrör och prospark. andra året så körde jag med Jester W "gamla"grejor
2 x 16T aggregat samt större spridare och annat avgas system.
motorn bromsade 530Hk/667Nm med orginal soppapump.
men jag skulle nog föredra ett bättre soppa system egentligen...

Lycka till

Mvh Johan
vad körde du för soppa tryck? ganska lågt antar jag?
Tack för alla svaren. Gav en hel del faktiskt.
Jimmmbo: när har du tänkt sälja dina grejer o vad snackar vi om för pris.
Anledningen till att jag bara vill "hänga på" är för att jag inte vill fördärva motorn vill bara ge den en extra liten knuff.. Har även tänkt på att sätta i en 745 motor men i min värld skulle det fördärva bilen.. O hålla på med kammar o topp modifierangar kostar löjligt mkt pengar tyvär.
Tack igen!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
En 218hk m30b34 har 10:1 i komp!
Alltså laddtryck över 0,3 -0,4 är nog inte att rekomendera utan riktigt sprut och tändning.

745 grenröret funkar hur bra som helst på en motor man vill hålla enkel (och billig)

Progressiv btr ska väl nog funka upp till 0,2-0,3 bar

Men sug trimmar du så kan du ju få bilen genom besiktning och får en härlig motorkaraktär.

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.