|
|
|
|---|---|
|
Hej och varmt välkommen till den lilla stund denna kväll som jag har lyckats samla mina känslor! Sedan igår har min kära TDS gått varm (till rött, *typ*) vid VANLIG stadskörning, men fått mig att frysa fötterna av mig. Vet inte hur jag ska formulera fråga, men så här är det: ¤Ingen värmé i kupén (kan komma ytterst lite IBLAND) ¤Övre kylarslangen varm ¤Nedre kylarslangen kall ¤Termostaten fungerar enligt "kokningsprincipen" ¤Kylaren, ja hela systemet, "flödar" lätt och bra. (spolade med vattenslang...) Efter demontering av termostat: ¤Fortfarande ingen värme i kupén. ¤Tempnålen tenderade till samma pendlande som tidigare. Det som stör mig är det lilla, lilla fyndet av smörjmedel i expansionskärlet jag avslutningsvis fann. Sååååååååååå. Bara att lätta ett par tusen på plånkan för ny toppackning och bultar och lyfta toppen, eller lätta det tiodubbla på plånkan och byta detta sattyg? Om det nu visar sig vara bara packningen, vilken packning är det då? Har hittat 1,68mm och 1,87mm, men vet inte vilken jag bör ha... Och nu, gto80, har du chansen att ta hem det här! =) | |
|
Tillägg: ¤En slang som går mellan de där ventilerna/motorerna, till värmepaketet, är varm. Resten är kalla. Alltså de där prylarna under plastkåpan vid pluspolen/vänster fjädertorn. |
|
|
Hua! Hur är vattennivån? Har du kollat vattenpumpen, eftersom det verkar vara dålig cirkulation? Hasso kan säkert ställa en bättre diagnos... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
dessa motorer är ytterst kännsliga för att gå varma toppen eller topp packningen pajjar på en gång, inte ofta man hittar en hel topp på skroten, min topp pajjade på en gång då den var vid rött. sen är de lite bökiga att få ur all luft ur då de saknar luftningsnippel. om du rycker kablarna på värmeventilerna ska de ställa sig på full värme då borde du ha värme i kupen, de är inte helt ovanligt att dessa kärvar. Joakim E |
|
|
Jag skulle i ditt fall börja med att kolla vattenpumpen...sedan viskokopplingen i fläkten om den inte går varm på landsväg utan bara i stadstrafik..Viskokopplingarna håller inte i evighet...ang värmen i kupén så skulle det kunna vara vattenpumpen ändå ...sen skulle du kolla värmeventilerna i slutänden för dom kan lägga av dom går att ta isär..men är nog mer benägen att tro att pumpen är dålig..sen är det så att 92 års modell hade problem med topparna,men skulle ha svårt att tro att det finns någon 92a idag som inte har utbytt topp,...vad det gäller luftning så sitter påfyllning högre än motorn på tds så det sköter sig själv...jag antar även 92 har påfyllning vid torpedväggen, vad gäller toppen så skulle du försöka låna en provtryckare då får du besked om det är läck, har du fått högt tryck och mycket bubblor så skulle det kunna vara toppen Sen kan du på ett sätt till se om värmeventilerna är stängda,ta av kylarlocket stäng av värmen då kommer det mycket vatten i lilla slangen som går in under locket..sätter du på full värme så kommer inget vatten alls |
|
|
Tack gto80! Mekonomens 615-kronors vattenpump gjorde susen! Nu kan bilstackarn plågas hejvilt utan att korsa mittenstrecket! =) |
|
|
de är inget sattyg =) funkar fint lite små fel får man räkna med, har kört 15,000 utan allt för stora fel, Joakim E |
|
|
passar andra årsmodellers topplock också till en -92:a eller måste det promt vara en 92 el 93.a.Har även jag en ruskigt tryck i expansionskärlet o grymt med olja i vattnet.Spolade ur hela kylsystemet i Fredags och hällde i BarLeak men det hjälpte tydligen inte så det blir väl till att riva.Såg ganska lämpligt ut ialla fall på insug sidan.man får väl släppa avgasröret o lyfta med gren + turbo.Har man tur är det bara packningen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.