|
|
|
|---|---|
fyllecaj |
Hej Jag har en fråga. Jag har en 520-85.Jag har rivit 2 tvåliterssexor precis och har upptäckt att övre vevlagret på 5:ans cyl. är mer slitet på båda än de andra.Vet nån varför? Jag är f.n. arbetslös och vill snikrenovera ihop en motor.Vad händer om jag skiftar lagerhalvorna så att den mest slitna kommer underst?Det verkar som överdelarna får mest stryk.Kan man göra så.En kille jag pratat med säger att det kan man utan att något händer om lagerna är bra för det är alltid dom övre halvorna som slits fortast. Är det sant och i s f varför?Kan man skifta kolvar mellan motorerna utan att det gör något?Ventilerna har slagit sönder 2 kolvar i den ena motorn.OBS!!! Jag skall inte sälja bilen utan behålla den själv så det är inget trick. Vill gärna plocka ihop så fort som möjligt |
|
Kolvarna går att byta rakt av så länge borrningen är densamma, kolla spelet på kolvringarna bara... Lagren bör du nog vara lite försiktigare med då lagret är, så att säga inslitet mot axeln. om du bara skiftar övre mot undre kommer du nog att få ett för stort spel ganska fort. Skulle nog råda dig att lägga i nya lager och hoppas på att det lirar med axeln om du inte vill slipa och mäta. Tänk dessutom på att lagren är försedda med oljehål för smörjning av axeln... Finns en mätmetod som bygger på att du lägger en vaxremsa mellan lager och axel, monterar, demonterar och kontrollerar bredden på vaxremsan. Då får du fram axelspelet och kan köpa lämpliga lager... Lycka till. Mvh Magnus. |
|
fyllecaj |
Om lagret är inslitet mot axeln spelar det väl ingen roll om det sitte uppe eller nere axlen snurrar ju.Sen är ju lagrena likadana så det spelar ju ingen roll för oljehålen väl eller tänker jag fel. Men varför slits femmans övre lager mer än dom andra undrar jag . Det är likadant på båda motorerna Jag tänkte använda samma ringar till samma lopp och flytta över dom till andra kolvar |
|
Ser lagren lika ut så bör det ju kvitta, det jag menar är att du redan har ett spel och när du bytr plats på lagren så slits de på motsvarande sätt och du har för mkt spel ganska snabbt. Påfrestningarna är så pass rejäla att när det väl blir lite spel så går det fort. Ett annat sätt borde ju vara att ta nedre lagren från en annan motor och sätta de som övre i din slitna och hoppas eller kontrollera så att inte veven har några större slitage. Det kan ju funka utmärkt men det är ju en chansning, Plastigage heter mätprylarna i alla fall. Borde gå att hitta på välsorterade detaljister... Varför det slits mer på femman har jag däremot ingen aning om, kan ha att göra med smörjning samt temperatur skulle jag tro. Mvh Magnus. |
|
fyllecaj |
Nu är dom ju inte jätteslitna utan den grå ytan är blankare på vissa ställen och har nötts ner ytterst lite. dom är ju inte röda nånstans.Man kan kanske byta övre lagret på dom mest slitna till nya.f-n vad snål jag är men jag är arbetslös och sotningssatsen var heller inte gratis o inte skatten o inte försäkringen o inte vinterdäcken o inte o inte...Tack för svaren så länge. i a f.Har ni några fler svar så bara skriv på. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.