|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har byt programvara till den senaste för ett par månader sedan och problemet jag hade med stötig gång vid start försvann och kärran blev betydligt piggare. Vilket var mycket trevligt kändes nästan som man hade trimmat den :-) Nåväl nu kommer det tråkiga biten, den har blivit riktigt törstig speciellt vid stadskörning 1.4 l/mil och 0,94 vid landsväg :-(( Någon annan som har haft denna erfarenhet vid byte av programvara ? | |
brattwurst |
Nästan all form av effektökning kräver mer bränsle... |
|
1,4 l/mil ren stadskörning låter inte så farligt för en 3 liters sexa. speciellt om man gillar sträcka ut bilen genom växlarna. Entusiastisk landsvägkörning kan oxå resultera en högre förbrukning än vad som anges i boken. tyvärr så brukar biltillverkarna använda metoder för att mäta bränsleförbrukning som inte stämmer överens med VERKLIGHETEN. ex.: när var det sist du accade från 0-50 på 25sekunder?? eller bara kör på rak o plan väg utan sid/motvind och utan ac resp fläkt?? och brukar det vara 22 grader plus året runt? PS: Idag kostade blyfri 95 9.36 på JET i Lund, so cheer up! |
|
|
Vad menar du med att byta programvara? Åker man till BMW och ber dem uppgradera styrprogramvaran? Vad kostar det i så fall? Fick du skillnad i effekt? /Mikael |
|
|
mbri. "Åker man till BMW och ber dem uppgradera styrprogramvaran?" Ja det gjorde jag, det kostade mig 150kr, i vanliga fall så skulle det gå på runt en 5hundring men jag servar där och då fick jag lite billigare pris. Jo effektmässigt så tycker jag att kärran blev betydigt piggare ! Vet inte om det är inbillning då jag ej mätt före och efter, men teknikern som utförde jobbet sa att det blir bättre drag beroende hur jag kör direkt efter åtgärden, ungefär som att kör in bilen på nytt antar jag. |
|
|
Nakata; Detr vroe väl kanske idé att höra med service personerna om vad de säger om din aktuela förbrukning? Kan hända att den behöver lite tid på sig att få ställa in sig, vad vet jag! Fast dett aprbolem tycekt jag helt klart att BMW stället borde kunna svara på! |
|
|
1.06 drar min bil blandad körning. Uppdaterad mv: *step *motor |
|
| Förbrukningen vid stadskörning kan variera väldigt mycket mellan olika personer, dels för att körsättet spelar stor roll, dels för att "stadskörning" kan vara ganska skiftande förhållanden. Min 330 drar t ex mer vid stadskörning i Stockholm än i Uppsala, pga all kökörning i Stockholm. I mina ögon verkar 1,4 l/mil ganska mycket, men inte extremt. Vid landsvägskörning på långfärder ligger nog min också runt 0,94, om jag sätter farthållaren på 140 km/h. Har du en förbruking på 0,94 vid laglig fart på landsväg låter det mycket. | |
| gjorde en inspektion II vart kan man se om de har uppgraderat styrprogrammvaran lr hur kan man se att de har gjort det tack på förhand//bmw4life | |
|
Min drar under litern i snitt och jag pendlar 6 mil om dagen varav 2 mil är ganska tung stads/kökörning. Landsväg ligger unt 0.8-0.85. |
|
|
Nakata, Player, acey mfl: vad har ni för årsmodeller på era bilar, och när kom den uppgraderade programvaran? Min snittförbrukning är ca 1,05, med 3+3 mils pendlande om dagen (Ängelholm-Helsingborg), varav 2+2 är motorväg, med en emellanåt ganska "tung" högerfot... / Joakim Länk |
|
|
0103. Programvaran uppdateras kontinuerligt. Vet inte om jag fortfarande har den senaste utgåvan. //Player |
|
| vet ingen om hur man ser att programvaran har uppdaterats. ja vill veta om det e gjort på min bil | |
|
UFO Jag har en 01 Touring ! Däremot vet jag inte hur ofta programvaran uppdateras från BMW, men vår bil var orginal dvs ingen utbytt programvara. Har man inget problem med bilen så behövs det ingen uppdatering. Jag hade dock ett sådant som sagt och till min stora glädje försvann problemet men fick ett nytt :-) I och för sig har jag misstänkt vad problemet med ökningen av förbrukningen berodde på! Och nu med den förklaringen teknikern som utförde jobbet, så bedömmer vi att det är som "theprophet" påpekade " Kan hända att den behöver lite tid på sig att få ställa in sig" + att jag körde in den med kraftig blyfot :-) Och då får man skylla sig själv! Den kommer att dra mer då. Tippar att den går ner någon deciliter både på landsväg och stadskörning inom kort. |
|
|
Nakata: Det var förvisso inte en vild spekulation ifrån min sida! Efter som då jag nollar min box på min bil så tar det ett tag innan den går till sig så att säga! Antar att BiVanos modellerna kan ta lite mer tid på sig innan den "lär" sig motorn igen, för det är ju lite vad motorn gör. |
|
|
01.06. Jag ska in på service om 1 månad och kommer då att köra alla uppdateringar som finns om de inte är gjorda sedan tidigare. Om du upplever bilen som rappare så misstänker jag att något tung blyfot gör sitt. För att snittet ska gå upp behövs inte många hårdare accelerationer till 5rpm :) |
|
| har en 328ci 46 och min drar 1,3 i stadkörning med blyfot. så att din drar 1,4 är fullt normalt | |
|
PS: Idag kostade blyfri 95 9.36 på JET i Lund, so cheer up! Ska det låta billigt eller????jag kan ju säga att i Nora kostar det 8,89 för blyfri 95... ///325/// |
|
|
Efter min mjukvaruuppdatering i våras så drar 330n 0.97 vid 70% stadskörning och 30% landsväg. Ren landsväg är 0.76 sist jag kollade. Toppnotering är 1.16 med i princip ren stadskörning och ganska tung fot. Det jag märkt av är att den är lite sömnig efter att ha kört mycket lugn stadskörning. De tar några fullgasacclerationer innan den blir sitt gamla jag responsmässigt. Att kunna nolla sin adaptiva motorstyrningsmjukvara själv hade varit det bästa. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| det klart,,,,, du kör en 330.................................. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.